درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار
درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

دوربین‌های دیجیتالی کامپکت و دوربین‌های DSLR حرفه‌ای توانایی‌های خود را برای عکاسی در سفر اثبات کردند و همه می‌دانند که چه امکانات مفیدی دارند.

اما با درخشش دوربین‌های بدون آینه در سال‌های اخیر؛ این دوربین‌ها می‌توانند با ترکیب ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دو نسل دوربین بالایی، انتخاب‌های بهتری برای سفر و عکاسی فراهم کنند.

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

اندازه این دوربین‌ها کوچک‌تر از DSLR است و برای حمل و مسافرت بسیار ایده‌آل هستند. از سوی دیگر، قدرت و امکانات یک دوربین DSLR کامل را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند بهترین عکاس‌ها را ثبت کنند و هیچ صحنه و منظره‌ خاطره‌انگیزی از دست نرود.

دوربین‌های بدون آیپنه شکاف میان دوربین‌های کامپکت (Point-and-shoot) و دوربین‌های حرفه‌ای بسیار جدی را از بین برده و اندازه و کارایی هر دو را با هم دارند.

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

عکاسان سفر دوست دارند دوربین‌هایی کوچک‌تر، سبک‌تر و قابل حمل در دست داشته باشند تا همیشه آماده عکاسی از هر سوژه و منظره بوده و با استفاده از فناوری EVF برای مشاهده تصویر روی نمایشگرها پیش از ثبت عکس، عکس‌هایی با کیفیت DSLR بگیرند.

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

به هر حال، همانند همه دوربین‌هایی که در هر رده در بازار هستند؛ همه دوربین‌های بدون آینه هم برای عکاسی در سفر مناسب نیستند.

در بازار، دوربین‌های زیادی برای انتخاب دارید ولی شاید بهتر باشد پیش از خرید یک دوربین؛ تحقیق و آگاهی بیشتر نسبت به امکانات و قابلیت‌های این رده از دوربین‌ها داشته باشید تا دوربینی برای ثبت عکس‌های با بالاترین کیفیت در محیط‌های مختلف خریداری کنید.

چه چیزی یک دوربین بدونه آینه را برای عکاسی سفر مناسب می‌کند؟

اگر شما یک عکاس حرفه‌ای باشید و با برندهای دوربین در بازار آشنایی کاملی داشته باشید؛ باز هم باید بدانید برای انتخاب یک دوربین در سفر، پارامترها و دلایل خاصی مدنظر قرار می‌گیرد و هر دوربینی حتی بدونه آینه برای عکاسی در مسافرت‌ها و گردش‌گردی‌ها مناسب نیست.

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

در ادامه سعی می‌کنیم چند مشخص یک دوربین بدون آیپنه خوب برای عکاسی در سفر را مرور کنیم:

اندازه سنسور

اگر در سفرهای خود فقط می‌خواهید عکس‌های شخصی بگیرید؛ شاید اندازه سنسور دوربین چندان اهمیت نداشته باشد ولی بسیاری از عکاسان سفر دوست دارند دوربینی با اندازه سنسور بزرگ‌تر دشته باشند تا تصاویری با رزولوشن بالاتر و ثبت جزیی‌ترین چیزها در یک سوژه و منظره بگیرند.

وزن و اندازه دوربین

برای سفر باید دنبال دوربینی کوچک‌تر و سبک‌تر باشید تا راحت در دست جا گرفته و همیشه همراه شما باشد. پس، در هنگام انتخاب یک دوربین بدون آینه حتما اندازه و وزن دوربین را مدنظر قرار دهید.

تطبیق‌پذیری

در سفر برحسب سوژه و شرایط مجبور می‌شوید عکاسی واید، عکاسی پرتره، عکاسی ماکرو، عکاسی اکشن، عکاسی منظره و انواع سناریوهای دیگر را داشته باشید. بنابراین، باید دوربینی انتخاب شود که تمام این سناریوهای عکاسی را پوشش دهد.

ماندگاری

در سفر نیاز به یک دوربین محکم و جان‌سخت دارید. ممکن است دوربین از دست شما لیز بخورد و زمین بیفتد، گرفتار آب و هوای بارانی شوید یا در شرایط سخت دیگر اقلیمی قرار بگیرید. دوربین بدون آینه شما باید بتواند ضدآب و ضدگروغبار باشد و ماندگاری بالایی از خود نشان بدهد.

عملکرد

مشخصات سخت‌افزاری دوربین بدون آینه را هم مدنظر قرار دهید تا برای کاربردهایی که انتظار دارید؛ مهیا باشد. ممکن است دارید یک سفر ورزشی می‌روید و نیاز دارید دوربین شما سریع‌ترین AF را داشته باشد. بهتر است هر فردی براساس نیازی که دارد؛ مشخصات و امکانات فنی و اختصاصی دوربین انتخابی خود را بررسی کند.

۶ دوربین برتر بدون آینه برای عکاسی در سفر

۶ دوربین برتر بدون آینه

در نهایت؛ با در نظر گرفتن فاکتورهای بالا، پیشنهاد ما در سال ۲۰۱۸ برای خرید یک دوربین بدون آینه برای عکاسی در سفر به فهرست زیر ختم می‌شود:

۱- سونی a6500

۲- سونی Alpha A7R II

۳- پاناسونیک Lumix G9

۴- فوجی‌فیلم X-T20

۵- کانن EOS M5

۶- المپیوس E-M1 Mark II

اگر قصد خرید پژو پارس دارید، بخوانید

پژو پارس یا پژو پرشیا حاصل یک فیس لیفت موفق بر روی محصول پر فروش ایران خودرو و پژو ، یعنی 405 می باشد که پس از مدت های مدید که کمبود یک خودروی لوکس در کشور مشهود بود ، توانست این خلا را در بازار خودروی ایران پر کند. پژو پارس یا پژو پرشیا حاصل یک فیس لیفت موفق بر روی محصول پر فروش ایرانخودرو و پژو ، یعنی 405 می باشد که پس از مدت های مدید که کمبود یک خودروی لوکس در کشور مشهود بود ، توانست این خلا را در بازار خودروی ایران پر کند.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

در این سالها مدل های مختلفی از پژو پارس با موتورهای گوناگون و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی مختلف به بازار عرضه گشته اند و دیگر نمی توان پژو پارس را خودرویی لوکس دانست ، چرا که هم اکنون این خودرو در کنار خانواده پراید و خانواده پژو 206 جز پر فروش ترین و پر تیراژ ترین خودروهای کشور است و به واسطه کابین بزرگ ، ظاهر زیبا وسواری نرم ، انتخاب بسیاری از خانواده های ایرانی چه به صورت نو و چه به صورت کارکرده می باشد.

در این مطلب به بررسی بازار پژو پارس هایی که در طی این سال ها به بازار خودرو عرضه شده اند می پردازیم و با مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهیم شد.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پژو پارس ساده یا پژو پارس سال

نخستین نمونه از پژو پارس ، مدل ساده یا سال آن می باشد که در زمینه قوای فنی هیچ تفاوتی با پژو 405 ندارد و تنها تفاوت های محدود ظاهری موجب شده اند که چهره آن شبیه به مدل 406 باشد. این مدل از موتور قدیمی و شناخته شده XU7 استفاده می کند که 1800 سی سی حجم داشته و 100 اسب بخار قدرت تولید می کند.

نگاهی به مشخصات فنی پژو پارس سال:

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو


مزایا و معایب

مزایا و معایب موتور XU7 در سالهای اخیر دچار تغییرات بسیاری شده و بسیاری از قطعات اصلی آن با نمونه های کپی شده جایگزین شده اند که حاصل آن عملکرد ضعیف تر موتور ، استهلاک بالاتر و مصرف بیشتر است. از سوی دیگر به واسطه تیراژ بالای پژو پارس سال ، این خودرو یکی از بی کیفیت ترین ها در بین محصولات ساخت داخل است و به خصوص در مورد قطعات بدنه و تزیینات داخلی وضعیتی نا مطلوب دارد. مدل های قدیمی تر که از داشبوردی شبیه به داشبورد پژو 405 بهره می بردند ، کیفیت بهتری نسبت به نمونه های داشبورد جدید و دو ایربگ دارند .

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

یکی از مهم ترین مسایل در مورد پژو پارس سال ، استهلاک بالای موتور است که به خصوص در نمونه های جدید به واسطه کیفیت پایین تر ، تشدید شده و به خصوص مشکلات این موتور در قسمت واشر سر سیلندر معروف است. از سوی دیگر به واسطه عایق بندی ضعیف و قدیمی بودن تکنولوژی موتور ، ورود صدا به کابین بسیار زیاد و آزار دهنده است. همانطور که در جدول بالا ذکر شده ، مصرف سوخت این موتور بسیار بالاست و اصلا نمی توان روی عملکرد اقتصادی آن حساب باز کرد.

در سوی مقابل ، فضای بزرگ کابین و صندوق عقب ، شتاب نسبتا مناسب آن هم در میان چینی هایی که اکثرا کند هستند ، رانندگی نرم و مناسب و پایداری در جاده از مزایای این خودرو هستند. علاوه بر این ، به دلیل حضور بلند مدت پژو پارس سال در بازار داخلی ، مشکلی از بابت قطعات و خدمات نخواهید داشت.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پیشنهاد خرید:

اگر قصد خرید مدل صفر کیلومتر پژو پارس را دارید ، باید بدانید که قیمت کارخانه این خودرو حدود چهل میلیون تومان است و در بازار تا 45 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود. با توجه به اینکه مدتهاست ایران خودرو فروش فوری محصولاتش را از دستور کار خارج کرده ، برای خرید این مدل باید به بازار و نمایشگاه های خودرو یا نمایندگی های فروش مراجعه کنید. هم چنین به دلیل کسادی بازار ، برخی نمایشگاه ها اقدام به عرضه پژو پارس سال به صورت فروش اقساطی کرده اند.

در این آگهی ، پژو پارس ساده صفر کیلومتر با پیش پرداخت بیست میلیون تومانی و اقساط 24 ماهه 1 میلیون و 625 هزار تومانی قابل خریداری است و آگهی های مشابهی را در این مورد می توانید ببینید.

اگر قصد دارید که نمونه های دست دوم را تهیه کنید که ممکن است نسبت به نسخه های جدید تر کیفیت قطعات بهتری داشته باشند ، پیشنهاد ما به شما تهیه نمونه های بین سال های 87 تا 89 است ، هرچند که این خودروهای سن بالایی دارند و ممکن است در کوتاه مدت هزینه زیادی را صرف تهیه لوازم یدکی بکنید. نگاهی به چند اگهی می اندازیم:

  • پژو پارس ساده ، مدل 1387 ، رنگ سفید و بدنه دارای چند لکه رنگ ، کارکرد 144558 کیلومتر ، قیمت 19 میلیون و هشتصد هزار تومان
    پژو پارس ساده ، مدل 1388 ، رنگ خاکستری ، کاپوت دارای رنگ ، کارکرد 159000 کیلومتر ، قیمت 24 میلیون و 500 هزار تومان

پژو پارس اتوماتیک

ایران خودرو در تلاشی برای کسب سهمی از بازار خودروهای اتوماتیک که در جامعه ایرانی روز به روز محبوب تر می شدند ، در میانه های دهه هشتاد خورشیدی اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو کرد که به واسطه رانندگی راحت در مسیر های درون شهری ، گزینه ای مناسب به خصوص برای کسانی بود که کلاچ گرفتن های مکرر در ترافیک ، پای آنها را فرسوده کرده بود. این مدل نسبت به نمونه های سال از امکانات بهتری بهره می برد و البته قیمت گران تری نیز داشت.

در دوران تحریم های سخت علیه خودروسازی ، تولید این مدل متوقف شد. سال گذشته بود که پس از دورانی وقفه ، ایران خودرو باز هم پژو پارس اتوماتیک را به سبد محصولات خود برگرداند و این بار از موتور TU5 ، مشترک با پژو پارس LX برای آن استفاده کرد که نتیجه این ترکیب مصرف سوخت کمتر و البته شتاب کمتر بود. لازم به ذکر است که جعبه دنده این مدل مشترک با 206 های اتوماتیک ، از نوع AL4 است که نسبت به جعبه دنده های چهار سرعته دیگر خودروهای امروز بازار نظیر خانواده تندر نود و رنو ساندرو ، خانواده برلیانس و دانگ فنگ H30 کراس عملکرد ضعیف تری دارد .

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پیشنهاد خرید:

اگر قصد خرید نسخه های کارکرده پژو پارس اتوماتیک را دارید ، بهتر است علاوه بر مسایلی مانند استهلاک قطعات فنی ، داشبورد و تزیینات داخلی ، به مصرف سوخت نسبتا بالای این مدل نیز توجه داشته باشید که به واسطه بهره گیری از جعبه دنده چهار سرعته نه چندان پیشرفته و وزن بالاتر نسبت به مدل دنده ای ، پر اشتها تر است.هم چنین نمونه های مجهز به موتور TU5 در بین خودروهای کارکرده مرسوم تر هستند. نگاهی به دو آگهی از این خودرو می اندازیم:

  • پژو پارس اتوماتیک مدل 1389 ، موتور TU5 ، کارکرد 149000 کیلومتر ، رنگ سفید و بدنه بدون رنگ ، قیمت 34 میلیون تومان.
    پژو پارس اتوماتیک مدل 1391 ، کارکرد 150000 کیلومتر ، رنگ مشکی و بدنه دارای دو لکه رنگ ، قیمت 36 میلیون تومان

پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 مدت زمان زیادی نیست که بازار ارایه شده و از آنجایی که تب خرید خودروهای اتوماتیک در این روزها بسیار بالاست و از سوی دیگر ایرانخودرو نیز از ارایه خودروهای خود به بازار خودداری می کند ، قیمت این نسخه بسیار فراتر از ارزش واقعی آن است و پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید خودرویی اتوماتیک دارید ، گزینه های بهتر دیگری نظیر تندر نود اتوماتیک، برلیانس H330 و بسترن B30 برای شما مناسب تر خواهند بود.

پژو پارس اتوماتیک ، صفر کیلومتر ، سفید رنگ ، قیمت نسخه های موجود بین 61 الی 70 میلیون تومان. هم چنین قادر به تهیه این مدل با پیش پرداختی در حدود 24 میلیون تومان و اقساط دو ساله دو میلیون تومانی خواهید بود.


پژو پارس LX

همانطور که گفتیم ، یکی از بزرگترین معایب پژو پارس ، موتور آن است که راندمانی پایین و مصرف سوختی بالا دارد. ایران خودرو در تلاش برای رفع این مشکل ، اقدام به عرضه مدل LX نمود که از موتور کم حجم تر و پرتوان تر TU5 بهره می برد که نخستین بار با پژو 206 تیپ پنج وارد ایران شد و در این سالها شاهد نصب آن روی سمند ، رانا و پارس بوده ایم.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

این موتور مشخصا توانست مصرف سوخت خودرو را تا قدری کاهش دهد ، اما به واسطه گشتاور پایین تر ، قابلیت کشش خودرو دچار ضعف شد و از سوی دیگر وزن بالاتر پژو پارس نسبت به پژو 206 مزید بر علت شد تا این مدل شتاب پایین تری از مدل سال داشته باشد. پژو پارس LX نسبت به پژو پارس سال از امکانات بیشتری نظیر رینگ های آلومینیومی ، ترمز های دیسکی عقب ، آینه های تاشونده برقی ، صندلی های برقی و فرمان چرمی بهره می برد و به راحتی میتوان امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و مانیتور را به آن افزود.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پیشنهاد خرید:

پژو پارس LX عضو نسبتا جوانی در این خانواده است و مدت زمان زیادی نیست که در بازار حضور دارد. این نسخه نیز محبوبیت فوق العاده زیادی بین خریداران دارد و همین موضوع در کنار عرضه آرام به بازار ، موجب شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این مدل بسیار زیاد باشد. اگر قصد خرید این خودرو به صورت کارکرده را دارید ، پیشنهاد ما اندکی هزینه بیشتر و خرید نسخه های جوان تر است. با هم نگاهی به چند آگهی می اندازیم.

  • پژو پارس LX ، مدل 1394 ، کارکرد 70 هزار کیلومتر ، بدنه سفید و بدون رنگ ، قیمت چهل میلیون تومان
    پژو پارس LX ، مدل 1397 ، صفر کیلومتر ، رنگ خاکستری ، قیمت 50 میلیون تومان

پژو پارس ELX

این مدل قوی ترین و لوکس ترین عضو خانواده پژو پارس است که در این سالها با موتورهایی حجیم که گشتاور فوق العاده ای تولید می کردند به بازار عرضه شد. نمونه های اولیه این خودرو موتور زانتیایی نامیده می شدند و آخرین نمونه ها نیز با موتور XUM که نسخه ای بروز رسانی شده از موتور XU7 بود به بازار عرضه گردید. در نهایت به دلیل عدم کسب استاندارد های آلایندگی لازم از سوی استاندارد ، تولید این مدل متوقف شد. پژو پارس ELX خودروی نسبتا کمیابی است و به خصوص در مورد قطعات نیز مشکلات فراوانی گریبانگیر مالکان ، به خصوص مالکان شهرستانی است و به نظر می رسد با توقف تولید این مدل ، این مشکلات تشدید شود.

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پیشنهاد خرید:

اگر به این مدل علاقمند هستید و مشکلات آن به خصوص در زمینه قطعات یدکی را به جان می خرید ، بهتر است به خرید نمونه های قدیمی تر روی بیاورید که البته ریسک استهلاک بالا را نیز به همراه دارد. اگر قصد دارید با بودجه ای نه چندان زیاد ، خودرویی سریع و پر شتاب تهیه کنید ، رقبای دیگر پژو پارس ELX به خصوص سیتروئن زانتیا نیز گزینه های مطرح دیگری در این بازه هستند. نگاهی به چند آگهی در این زمینه می اندازیم:

  • پژو پارس ELX ، مدل 1389 ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد 70 هزار کیلومتر ، قیمت 43 میلیون تومان
    پژو پارس ELX با موتور XUM ، مدل 1395 ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد 14 هزار کیلومتر ، قیمت 55 میلیون تومان

نگاهی به بازار پژو پارس، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

آب بندی خودروها چیزی نیست که متعلق به خودروهای قدیمی باشد و هنوز هم همه خودروها نیاز به آب بندی صحیح دارند تا بتوانند بهترین عملکرد و کیفیت را در اختیار صاحبانشان بگذارند. شاید بسیاری از افراد که فکر می‌کنند موتور خودروهای لوکس و خارجی نیاز به آب بندی ندارند، این موضوع را با موضوع شارژ اولیه باطری‌های موبایل مقایسه می‌کنند که دستگاه‌های جدید نیازی به این موضوع ندارند ولی باید بدانید که آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی مهم‌ترین موردی است که باید بدانید تا صدها میلیون تومان هزینه‌ای که برای خرید خودرو پرداخت کردید از بین نرود!

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

آیا خودروهای لوکس هم آب بندی احتیاج دارند؟

از دیگر دلایلی که بعضی از افراد فکر می‌کنند آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی یک امر غیرضروری است، اعتمادی است که به نحوه ساخت و دقت بالای شرکت‌های خودروساز دارند و تصور می‌کنند که با دقت موجود نیازی نیست خودروهای جدید آب بندی شوند ولی این تفکر اشتباه است البته این بدین معنا نیست که بسیاری از رسوم قدیمی در آب بندی در مورد خودروهای جدید نیز باید اجرا شود ولی باید بدانید علیرغم اینکه تنظیم موتورهای کاربراتوری، فیلرگیری و … انجام نمی‌شود ولی هزار کیلومتر اول خودروهای جدید هنوز حیاتی و بسیار مهم است.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

هزار کیلومتر اول چه اهمیتی دارد؟

هزار کیلومتر ابتدایی برای موتور خودروهای جدید بسیار مهم است چرا که آب بندی موتور باید به درستی انجام شود تا هزاران کیلومترهای بعدی به خوبی برای راننده طی شود. البته گفتنی است که نکات موجود در این مقاله برای همه خودروها قابل استفاده بوده و لزوما خودروهای خارجی مخاطب این مقاله نیستند چرا که نکات مذکور یک سری از نکات قابل پیاده شدن برای تمام اتومبیل‌های موجود در بازار کشور است.
نکته دیگری که باید توجه کنید که آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باعث می‌شود که هزینه‌های نگهداری شما نیز کاهش پیدا کرده و حداقل تا ۲۰-۳۰ هزار کیلومتر ابتدایی هیچ گونه مشکلی را در خودروی خود نداشته باشید. البته به دلیل تولید اصولی و ساخت با کیفیت این خودروها معمولا تا کیلومتر ۲۰ هزار مشکلی خاصی در خودروهای خارجی دیده نمی‌شود ولی آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی باعث می‌شود که قطعا هزاران کیلومترهای بعدی را نیز با کیفیت بسیار بهتری از اتومبیل خود بهره ببرید.


۱- روشن کردن خودرو را به بررسی همه موارد مشروط کنید.

شاید برایتان این موضوع عجیب باشد که بعضا دیده شده است بعضی از اتصالات موتور و خودرو شل یا جدا شده است. علیرغم چندین مرحله کنترل کیفی محصولات خارجی این موضوع احتمال رخ دادن دارد و در هزار کیلومتر ابتدایی همیشه و هر روز سعی کنید کاپوت را بالا بزنید و اتصالات موتور را چک کنید. به طور مثال وایرها از جمله موارد مهم است که برق جرقه را تامین می‌کنند و باید اتصال دقیق آنها چک شود.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

۲- مایعات خودرو را برای آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی فراموش نکنید.

برای چک کردن مایعات خودرو بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و نکات آن را بخوانید و مو به مو به آنها عمل کنید. روغن موتور و آب رادیاتور مهم‌ترین مواردی هستند که باید چک شوند. در صورتی که پس از چک کردن روغن موتور شاهد کاهش سطح آن شدید، به کمک یک تعمیرکار حرفه‌ای روغن موجود را تخلیه کنید و سپس با یک روغن نو آن را به سطح مطلوب برسانید. توجه کنید که به هیچ وجه خودتان اقدام به پر کردن روغن به روغن قبلی نکنید چرا که مخلوط شدن چند روغن باهم قطعا منجر به رسوب در موتور می‌شود و اتفاقات ناگواری را برایتان به دنبال خواهد داشت.
موردی بعدی آب رادیاتور است که باید توجه کنید ریختن آب لوله کشی درون مخزن آن یک اشتباه بزرگ است چرا که املاح داخل آن می‌تواند برای رادیاتور خودروی شما مضر باشد. برای پر کردن مخزن آن باید از مایع مخصوص استفاده کنید تا از سلامت رادیاتور خود مطمئن باشید.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

روغن هیدرولیک و روغن ترمز دیگر مایعات خودرو هستند که باید چک کنید تا با باک دارای بنزین مناسب اقدام به روشن کردن خودرو نمایید. نکته مهم در مورد روغن موتور این است که قبل از رسیدن کیلومتر خودرو به ۱۰۰۰ اقدام به تعویض آن نمایید و با مراجعه به نمایندگی خودروی خود از روغن موتور توصیه شده سازنده اتومبیلتان استفاده کنید. خساست در ریختن روغن مناسب و همچنین فیلتر روغن مناسب قطعا به کاهش عمر خودرو منجر خواهد شد.
پس از روشن کردن خودرو اگر چراغی روشن نماند شروع به حرکت کنید ولی اگر چراغ چک یا دیگر چراغ‌ها روشن ماند در اولین فرصت به نمایندگی مراجعه کنید تا مشکل بررسی و رفع شود.

۳- آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی با روغن معدنی (مینرال)

اگر خیلی به حرف تعمیرکاران اعتماد ندارید و می‌خواهید خودتان روغن موتور مناسب انتخاب کنید باید توجه کنید که قبل از ۶۵۰۰ کیلومتر اول به روغن‌های سینیتیک فکر نکنید و صرفا از روغن معدنی برای موتور خودروی خود استفاده کنید. استفاده نکردن از این روغن ممکن است منجر به عدم آب بندی درست دیواره سیلندرها توسط رینگ پیستون‌ها شود و بعدها دچار افت کمپرس در موتور شوید.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

۴- فواصل کوتاه بهترین زمان برای تعویض روغن موتور.

اول از همه بدانید که باید یک برنامه‌ریزی دقیق برای تعویض روغن موتور داشته باشید و به برنامه‌ریزی خودتان که بر مبنای نظر کارشناسان و شرکت سازنده بنا شده است توجه کنید و به آن عمل کنید. نکته دوم اینکه خودروهایی که در حال آب بندی هستند نیازمند تعویض روغن در فواصل کوتاه‌تر هستند و توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر اقدام به تعویض روغن نمایید و فواصل اصلی و پیشنهادی سازنده روغن را به کیلومترهای بالای ۱۰ هزار موکول کنید.
به طور مثال اگر کمی اهل خرج کردن هستید و به صدها میلیون تومان خرجی که برای خودرو کرده‌اید، توجه دارید باید در کیلومترهای ۸۰ و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ اقدام به تعویض روغن کنید. شاید تعجب کنید که چرا باید پس از ۸۰ کیلومتر اقدام به تعویض روغن کرد ولی براده برداری‌های داخل موتور دلیلی است که حتی بعضا به چشم می‌توانید داخل روغن ببینید و باید بدانید که این موارد شدیدا برای موتور مضر است.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

۵- موتور را با سرعت و دور موتورهای متفاوت آب بندی کنید.

در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر ابتدایی سعی کنید خودرو را با دور موتورهای مختلف آب بندی کنید. آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی به اینگونه است که باید ابتدا و ترجیحا سعی کنید خودرو در اکثر موارد خالی حرکت کند و به جز خودتان کسی حضور نداشته باشد. سپس باید توجه کنید که بعضا دور موتور خودرو را از ۲۰۰۰ به ۳۵۰۰ برسانید و پس از آن رها کنید تا موتور کمی استراحت کند که این کار رینگ پیستون‌ها را آب بندی می‌کند.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

۶- چند نکته برای آب بندی صحیح موتور خودروهای خارجی دنده‌ای.

اگر خودروی شما دنده‌ایست سعی کنید در ۱۰۰ کیلومتر ابتدایی ۵-۶ بار دور موتور را در حالیکه خودرو در یک دنده درگیر است به ۴۰۰۰ برسانید و بدون خلاص کردن دنده رها کنید تا سرعت خودرو به ۳۰ کیلومتر برسد. سپس چند بار همین کار را با رساندن دور موتور به ۴۵۰۰ انجام دهید.
در ۸۰۰ کیلومتر بعدی سعی کنید از حضور در ترافیک سنگین خودداری کنید و نگذارید خودرو تا دور موتور بسیار پایین کار کند که برای موتور مضر است.

چگونه موتور خودروهای خارجی را آب بندی کنیم؟

آشنایی با موزه های تبریز

موزه های تبریز

تبریز که به شهر اولین ها معروف است و از جذاب ترین شهرهای شمال غربی ایران به شمار می رود. تبریز یکی از مهمترین کلان شهرهای ایران که اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و صنعتی دارد و با جاذبه های رنگارنگش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این شهر با قدمت و پیشینه ی طولانی آثار باستانی زیادی دارد و البته موزه هایی برای نگهداری و نمایش این آثار. می خواهیم تعدادی از مهمترین موزه های تبریز را معرفی کنیم.


موزه قاجار

شاید در سفر به شهرها در جست و جوی تاریخ باشید و شناخت مکان های تاریخی از اصلی ترین اولویت هایتان باشد در این صورت به موزه قاجار بروید، موزه ای که در محله ششگلان و در محل عمارت امیر نظام گروسی جای دارد و زمان ساختش برای دوره ناصرالدین شاه قاجار است. این بنا بعد از اینکه در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت کاملا به شیوه ی معماری قاجار مرمت و تبدیل به موزه شد. این موزه دو طبقه دارد و در هر کدام از طبقات آثاری به نمایش در آمده است. بخش های مختلف موزه قاجار شامل تالار فلزات، تالار آبگینه، تالار فانوس، تالار اسلحه و … .


موزه آذربایجان

باز هم تاریخ و تماشای آثار و یادگاری های گذشته اما این بار در موزه آذربایجان. این موزه درست در کنار مسجد کبود واقع شده و بعد از موزه ملی تهران، دومین موزه تاریخی ایران به شمار می رود. موزه آذربایجان از سه سالن نمایش تشکیل شده و در آن بیش از ۲۳۰۰ اثر از دوران قبل از اسلام، بعد از اسلام و … به نمایش در آمده است. تعدادی از آثار این موزه شامل مجسمه های ارززشمندی هستند که به دست هنرمندان برجسته ساخته شده اند. در قسمت دیگری از موزه شانس تماشای آثار دیگر تمدن ها مثل تمدن نیشابور را دارید که قدمت آن ها به قرن ۴ هجری برمی گردد. نظرتان با تماشای سنگ های نفیس چیست؟ می توانید به طبقه همکف بروید تا با تماشای کمیاب ترین آثار هنری غافلگیر شوید.


موزه سنجش

این موزه در خانه ی تاریخی سلماسی برپا شده و بازدید از آن حال و هوای خاصی دارد. موزه سنجش محل نمایش وسایل اندازه گیری مثل ترازوهای کوچک زرگری و قپان های بزرگ است که قدمت آن ها به قرن های گذشته برمی گردد. از دیگر آثاری که در این موزه به نمایش در آمده سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل اندازه گیری در علم هواشناسی و … است. یکی از آثار جذاب این موزه تنه ی درختی است که متعلق به ۵ میلیون سال قبل است. در این موزه با وسایل اندازه گیری در دوره های مخنتلف تاریخ و همینطور سیر تحول آن ها آشنا می شوید.


موزه سنگی تبریز

تبریز موزه های زیادی را در خود جای داده، موزه هایی متنوع که بازدید از آن ها حسابی موزه دوستان را راضی می کند. به غیر از آثار موزه، ساختمان و بنای این موزه ها هم با معماری خارق العاده شان ارزش بازدید دارند چون بعضی از آن ها در خانه های تاریخی تبریز برپال شده اند و از همان لحظه ای که پا به حیاط می گذارید و قبل از اینکه به سالن ها بروید محو تماشای معماری تاریخی شهر می شوید. تماشای آثار باستانی و فلزی در فضای سرپوشیده ی موزه دیگر بس است! برای تنوع هم که شده این بار به حیاط کوچکی در کنار موزه آذربایجان بروید تا موزه ای جدید مملوء از سنگ نگاره های چند هزار ساله را تماشا کنید. این موزه در کنار موزه آذربایجان، پارک خاقانی و مسجد کبود جای دارد و گوشه ای از آثار تمدن های باستانی تبریز را به نمایش گذاشته است.


موزه استاد بهتونی

اولین موزه شخصی کشور! یکی از دیدنی ترین موزه های تبریز موزه استاد بهتونی است که برای تماشای آن باید به محله ششگلان و در جوار مقبره‌الشعرا و آرامگاه سید حمزه بروید. اولین موزه شخصی ایران به آثار خلاقانه ی استاد محمد حسن‌ بهتونی اختصاص دارد و در آن شانس تماشای بیش از ۱۰ هزار اثر را دارید، آثاری مثل مجسمه های سیمانی و گچی که شامل خشکبار، میوه جات و … هستند. استاد بهتونی به گچ و سیمان روح داده و از آن ها آثار جذابی خلق کرده که در نگاه اول هیچ کس باور نمی کند که این ها گچی اند و واقعی نیستند!


موزه استاد شهریار

کسانی که به شعر و ادبیات علاقه دارند در  سفر به تبریز بازدید از موزه استاد شهریار را از دست نمی دهند. این موزه در محله ی قدیمی مقصودیه قرار دارد و قبلا محل زندگی استاد شهریار بوده است. زمان ساخت این بنا برای دوره پهلوی دوم است و پس از فوت استاد شهریار به محلی برای نمایش آثار استاد شهریار تبدیل شده است. در این موزه شانس تماشای بیش از ۵۰۰ اثر را دارید؛ از انواع کتاب و دستخط گرفته تا یادبود و هدایا.


موزه سفال تبریز

موزه های تبریز آنقدر متنوع است که حتی می توانید از موزه ای مخصوص آثار سفالی هم بازدید کنید. در این موزه نه فقط شانس تماشای آثار سفالی را دارید بلکه با مراحل کار هم آشنا می شوید و حتی می توانید به دوره های آموزشی هم ملحق شوید. این موزه در خانه ای تاریخی برپا شده و برای بازدید از آن باید به خیابان شمس تبریزی بروید.

هر آنچه که باید از پژو 301 بدانید

 301 سومین محصولی است که پس از برجام به صورت رسمی توسط ایکاپ به عنوان یک جوینت ونچر بین ایران خودرو و پژوی فرانسه به بازار ایران وارد شده که به زودی خط تولید آن نیز در داخل کشور راه اندازی خواهد شد. این محصول که یک سدان کامپکت شهری محسوب می شود، با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان یکی از رقبای اصلی هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان خودرو و کیا سراتوی سایپایی است که روی کاغذ تفاوت های بسیاری با هر دو رقیب کره ای دارد. اما چندی پیش و در نخستین روزهای حضور این خودرو در بازار کشور، فرصتی دست داد تا با این فرانسوی تازه وارد ملاقاتی داشته باشیم که می خوانید، پاسخ به 10 سوالی است که پیش از انجام این آزمایش فنی، به ذهن مان رسید.

10 سوال از شیر نوپا

301 چه امکاناتی را به شما ارائه می کند؟

در لیستی که ایران خودرو برای امکانات این محصول ارائه کرده، مواردی مثل فرمان هیدرولیک با روکش چرمی و قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع با کنترل الکترونیکی (غیراتوماتیک!)، رادیویخش با نمایشگر تک رنگ، 4 بلندگو (که کیفیت صدای چندان رضایت بخشی ندارد و قابلیت پخش از روی CD AUX ، USB و در نهایت بلوتوث، چراغ های هالوژنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل، تنظیم برقی آیینه های جانبی به همراه گرمکن، بالابر برقی هر چهار شیشه،

کروز کنترل و محدود کننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، زیرسیگاری و فندک پایه های ایزوفیکس، سنسورهای پارک عقبه، روکش نیمه چرمی صندلی ها به همراه تنظیم دستی و... به چشم می خورد که برای یک خودروی اقتصادی، کافی به نظر می رسد. اما با در نظر گیری برچسب قیمتی، جای خالی مواردی همچون سانروف، اینترفیس، نمایشگر رنگی گرمکن صندلی های جلو و ... در داخل این خودرو حس می شود، هرچند که اکسنت و سراتو غیر آپشنال هم موارد بیشتری نسبت به 301 به شما ارائه نمی کنند.

10 سوال از شیر نوپا

آیا 301 بزرگ و خانوادگی است؟

همانطور که در بالاتر گفتیم، پژو 301 یک سدان کامپکت است که با توجه به طول کمتر از 4.5 متر در زمره خودروهای کوچک بازار کشورمان قرار می گیرد. اما بسیاری از افرادی که چنین بودجه ای را برای خرید یک خودرو کنار می گذارند، انتظار یک فضای راحت برای استفاده خانوادگی را از خودرویشان دارند که با توجه به کلاسی که 301 در آن قرار می گیرد، آنچنان با اطمینان نمی توان به این موضوع اذعان داشت. فاصله بین دو محور 2.6 متری این خودرو هرچند که عدد قابل قبولی است اما کابین این خودرو را می توان جمع و جورتر از تسراتو و وسیع تر از اکسنت دانست.

آیا 301 برای استفاده در کلانشهرها گزینه خوبی است؟

اصولا یکی از اهداف تولید خودروهای کامپکت و کوچک، سهولت رانندگی با آنها در مسیرهای شلوغ کلانشهرهاست 301 هم با توجه به ابعاد کوچکش و اینکه شعاع دید نسبتا خوبی در طرفین (به غیر از عقب!) دارد، از آن دسته خودروهایی است که اگر هاچ بک هایی مثل هیوندای i20 را کنار گذاشته و به دنبال یک گزینه صندوقدار باشیم، یک انتخاب جمع و جور شهری بسیار مناسب محسوب می شود. البته خیلی جالب است که بدانید این خودرو برخلاف ابعاد کوچکش، شعاع گردش چندان کمی ندارد و برای یک دور زدن کامل به 10.9 متر فضا نیاز خواهید داشت که برای دور زدن در کوچه های باریک مجبور به چند بار تغییر جهت هستید.

10 سوال از شیر نوپا

دکوراسیون داخلی 301 چطور است؟

301 نه تنها در ظاهر بدنه بلکه در چیدمان و طراحی داخلی هم بسیار محافظه کارانه خلق شده است. وجود تریم کاملا مشکی در فضای داخلی این خودرو هرچند که نمای یکدستی را تحویل شما می دهد، اما شاید برخی افراد از یک خودروی صد و اندی میلیون تومانی، انتظار وجود انتخاب های بیشتری برای رنگ و طرح تودوزی داشته باشند. کنسول میانی جمع و جور است و غربیلک سه شاخه با طرحی نزدیک به D، فرم نسبتا خوبی در دستان دارد اما به طور کلی همه چیز ساده طراحی شده و در قیاس با خودرویی مثل هیوندای اکسنت، 301 اندکی کهنه به نظر می رسد. ولی مسئله اینجاست که بسیاری از افرادی که به دنبال یک خودروی روزمره هستند، همین سادگی را به زرق و برق کره ای ها ترجیح می دهند و در نتیجه تصمیم گیری در مورد این سوال، به سلیقه خریدار بازمی گردد.

10 سوال از شیر نوپا

عملکرد دینامیکی این خودرو در چه سطحی است؟

پیش از اینکه پشت فرمان 301 قرار بگیریم ، انتظار عملکردی شبیه به پژو 207i اتوماتیک، تنها با اندکی بهبود را داشتیم اما تجربه چند ساعته با این شیر تازه وارد، نشان داد که 301 با ساختاری مدرن تر چه در پیشرانه و چه در بخش های دیگری مثل گیربکس، ترمز و زیربندی، پیشرفت تکنولوژی بسیار خوبی داشته و رنگ و بوی دیگری دارد. در واقع باید گفت که پیشرانه 114 اسب بخاری این خودرو هر چند که روی کاغذ شاید در حد و اندازه یک دنا خروجی داشته باشد و با توجه به گیربکس اتوماتیک، انتظار کشش و شتاب چندانی از آن نداشته باشیم، اما با جان گرفتن موتور و محک زدن آن در شرایط متفاوت، موضوع متفاوت خواهد بود.

گیربکس 6 دنده این محصول که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و دو حالت اسپرت» و «زمستان» را به شما ارائه می کند، عملکرد بسیار خوب و راضی کنندهای از خود نشان می دهد و به همین خاطر در این خودرو خبر از تاخیرها و ضربه های گیربکس AL4 پژو 206 و 207 نیست. همچنین هرچند که شرکت سازنده شتاب صفر تا 100 این خودرو را 12.1 ثانیه اعلام کرده اما کشش در دنده 1 بسیار عالی و اغواگر است و شتابگیری در دنده های سبک تر نیز به فراخور حجم موتور، وضعیت نسبتا خوبی دارد.

اما مسئله هندلینگ در 301 نیز مثل بسیاری از پژوهای خانوادگی با اندکی ضعف روبروست. در واقع در تغییر جهت های ناگهانی، تنش های انتقالی به کابین اندکی بیش از حد انتظار است و موضوع کم فرمانی بر سر پیچ ها، می تواند اندکی آزاردهنده باشد. البته این خودرو به لطف بهره گیری از ABS ESP و در نهایت EBS (ترمز اضطراری) ترمزهای خوبی دارد و پاسخ به پدال ترمز سریعا صورت می گیرد. اما اگر به ترمزهای نسبتا نرم تر خودروهای ایرانی عادت داشته باشید، ممکن است در ابتدا با اندکی چالش روبه رو شوید.

10 سوال از شیر نوپا

آپا کابین 301 کاربردی است؟

بحث در مورد ارگونومی هر خودرو یک موضوع کاملا مفصل است که صحبت کاملا تخصصی و گسترده در مورد آن از حوصله این مطلب خارج است. اما چیزی که با قرار گرفتن در داخل کابین 301 تجربه می کنید، اندکی عجیب و غریب است. برای مثال، حالت قرار گرفتن شما روی صندلی خوب است و اگر بلند قامت باشید با عقب کشیدن صندلی به هیچ وجه به مشکل نمی خورید و حتی در صورتی که صندلی های جلو در عقب ترین حالت خود هم باشند، فضا برای پای سرنشینان با قد متوسط در ردیف عقب وجود خواهد داشت.

اما نکات ریزی مثل قرارگیری دکمه های بالابر شیشه در پشت لیور دنده که برای فشردن آنها باید به جلو خم شوید و یا مدت زمان نسبتا طولانی ای که باید صرف اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی کنید (بیش از 2.5 دقیقه برای نخستین بار!)، ممکن است اندکی آزاردهنده باشد. به غیر از موارد گفته شده، قرار گیری دکمه های تنظیم آیینه های جانبی درست در جلوی زانوی سمت چپ و یا فضای بسیار محدود کنسول زیر آرنجی خودرو نیز از موارد عجیب و غریب در این خودرو هستند.

10 سوال از شیر نوپا

آیا ارزش خرید دارد؟!

پژو 301 مدل 2016 آخرین بار با قیمت 94 میلیون تومانی توسط نمایندگی های منتخب ایران خودرو ثبت نام شد و حالی که این خودرو در بازار حضور پیدا کرده، بر چسب قیمتی 98 الی 104 میلیون تومانی برای آن به چشم می خورد در شرایطی که اکسنت مونتاز ایران با بهره گیری از مدل روز (در صورتی که 301 صفر کیلومتر، دو مدل پایین تر از سال فعلی میلادی دارد) تقریبا 10 میلیون تومان گران تر است. با وجود تمام صحبت های فوق و محافظه کاری های این کوچولوی فرانسوی، باید ببینید که سلیقه شما کدام پارامترها را بیشتر می پسندد. اینکه همسو با محبوبیت چندین و چند ساله پژو در ایران، 301 نه چندان پر زرق و برق و البته کمیاب تر را انتخاب کنید و یا به سراغ کره ای هایی بروید که با هیاهوی بیشتر، حداقل نیم دهه بازار سدان های کامپکت ایران را در دست داشته اند.

10 سوال از شیر نوپا

301 از حیث فنی چه مشخصه هایی دارد؟

برخلاف اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند 301 از پیشرانه TU5 مشترک با پژو 206 بهره می برد. این خودرو با موتور EC5F به بازار ایران عرضه شده که در واقع پیشرانه مذکور جایگزینی برای TU5 است که بیشتر برای عرضه در بازارهای چین، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین آماده شده است. موتور این خودرو با حجمی معادل 1.6 لیتر، قادر به تولید بیشینه قدرت 114 اسب بخاری است و همچنین حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر را نیز به ما ارائه می کند.

البته رقیب کره ای این خودرو یعنی اکسنت با حجمی مشابه، 10 اسب بخار و 6 نیوتن متر خروجی بیشتر دارد. 301 با وجود استاندارد آلایندگی یورو 6 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مصرف سوخت بسیار خوبی یعنی بین 5.2 الی 1 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل های جاده ای و شهری خواهد داشت که به صورت ترکیبی از عدد اعلام شده برای اکسنت اندکی بیشتر است. همچنین شتاب صفر تا 100 این پژو 1.2 تنی عددی بیش از 12 ثانیه اعلام شده که از این حیث هم نسبت به دو رقیب کره ای یعنی سراتو و اکسنت ضعیف تر است.

فضای صندوق بار چطور؟

هر چند که خودروهای کامپکت اصولا برای استفاده های درون شهری و مسیرهای کوتاه جاده ای ساخته می شوند اما در بسیاری از موارد نیز از این دسته از خودروها برای سفرهای بین شهری و نسبتا طولانی استفاده می شود. پس اگر اهل مسافرت هستید و قصد دارید یک دستگاه 301 خریداری کنید، باید گفت که فضای صندوق بار این خودرو با در نظرگیری ابعاد و کلاسش بسیار خوب بوده و طبق اعلام کارخانه گنجایشی معادل 506 لیتر دارد که این حجم با خواباندن صندلی های عقب به حدود 1332 لیتر نیز می رسد.

10 سوال از شیر نوپا

آیا 301 زیباست؟

یکی از مهم ترین ملاک های اکثر ایرانی ها برای خرید یک خودرو (خصوصا در مورد خرید خودروهای گران قیمت خارجی)، جذابیت ظاهری است؛ موردی که فرانسوی ها و به ویژه پژو تا همین چند سال پیش به صورتی کاملا مخافظه کارانه پیگیرش بودند. در واقع اگر به عمده خودروهای فرانسوی تا پیش از سال 2015 نیم نگاهی داشته باشیم، شاهد ظاهر ساده آنها خواهیم بود که شاید این مسئله به خاطر دیرتر دمده شدن خودروهای با ظاهر ساده باشد.

اما ورود خودروهایی مثل رنو تلیسمان، رنو کولئوس نسل اخر، پژو 508 جدید و ... به بازار، نشانگر این موضوع است که در هیاهوی طراحی های مدرن خودروسازان کره ای، ژاپنی و ...، فرانسوی ها قصد ندارند گوی رقابت را از دست دهند، ولی با توجه به اینکه طراحی 301 به سال 2012 (6 سال پیش) باز می گردد و علیرغم عرضه نسخه فیس لیفت آن به بازار جهانی، ایکاپ نمونه اولیه این خودرو (مدل 2016) را به ایران عرضه کرده است، می توان گفت که 301 چندان مدرن و دلربا نیست! هرچند که نکاتی مثل خطوط عضلانی کاپوت یا چراغ خطرها را می توان از جمله بخش های نسبتا جذاب ظاهر این خودرو دانست.