درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار
درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار

هواوی گوشی‌ های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را معرفی کرد

 بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار و انتشار شایعات و گمانه‌زنی‌های مختلف، جدیدترین پرچم‌داران هواوی یعنی گوشی هواوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو رسماً معرفی شدند. البته با توجه به گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده، پیش از برگزاری این مراسم از بسیاری از مشخصات این دو گوشی خبر داشتیم. در این مطلب به مشخصات این دو گوشی قدرتمند نگاهی می‌اندازیم.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

مهم‌ترین تفاوت ظاهری بین مدل معمولی و مدل پرو هواوی میت ۲۰ در زمینه‌ی صفحه‌نمایش است. میت ۲۰ از نمایشگر ۶.۵۳ اینچی بهره می‌برد و تقریباً هم‌اندازه نمایشگر ۶.۳۹ اینچی مدل پرو است. نسبت تصویر نمایشگر مدل معمولی ۱۸.۷:۹ و نسبت تصویر نمایشگر مدل معمولی ۱۹.۵:۹ است.

ولی نمایشگر مدل پرو از نوع اولد است و از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰ بهره می‌برد. نمایشگر مدل معمولی هواوی میت ۲۰ هم از نوع LCD و رزولوشن آن هم ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ است. در ضمن مدل پرو از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد ولی حسگر اثر انگشت مدل معمولی در پشت این گوشی تعبیه شده است. در نهایت باید به بریدگی نمایشگر این دو گوشی هم اشاره کنیم که از لحاظ اندازه و شکل و شمایل با یکدیگر فرق دارند.

بریدگی نمایشگر میت ۲۰ بسیار کوچک و قطره‌ای شکل است ولی بریدگی نمایشگر مدل پرو به دلیل اینکه سیستم تشخیص چهره را در خود جای داده، بزرگ‌تر و عریض‌تر است. علاوه بر موارد ذکرشده، باید خاطرنشان کنیم که میت ۲۰ از جک هدفون بهره می‌برد ولی مدل پرو فاقد این مشخصه است.یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که مدل پرو از استاندارد IP68 بهره می‌برد، ولی مدل معمولی ضد آب نیست.

این گوشی‌ها اولین گجت‌های مجهز به تراشه قدرتمند و ۷ نانومتری کرین ۹۸۰ محسوب می‌شوند. همانطور که می‌دانیم، این تراشه ۲۰ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد و پردازنده گرافیکی Mali-G76 موجود در این تراشه هم نسبت به مدل قبلی قادر به ارائه ۴۶ درصد عملکرد بهتر و ۱۷۸ درصد مصرف انرژی کمتر است. در این تراشه دو واحد پردازش عصبی وجود دارد و به لطف این مشخصه، این گوشی‌ها از لحاظ قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی بسیار قدرتمندتر از گذشته شده‌اند.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

هواوی میت ۲۰ در کنار این تراشه از ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد و کاربران برای انتخاب میزان حافظه داخلی حق انتخابی ندارند و فقط باید از ۱۲۸ گیگابایت بهره ببرند. میت ۲۰ پرو هم مجهز به ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی است.این گوشی‌ها همچنین از نسل جدیدی از کارت‌های حافظه تحت عنوان NanoSD پشتیبانی می‌کنند که کوچک‌تر از کارت‌های حافظه microSD هستند.با استفاده از این کارت‌های حافظه می‌توان حافظه‌ی این گوشی‌ها را تا حداکثر ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد.

در کنار موارد ذکر شده نباید ظرفیت باتری این گوشی‌ها را از قلم بیندازیم. انرژی گوشی هواوی میت ۲۰ را یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کند و باتری مدل پرو هم از ظرفیت ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. از این مهم‌تر، مدل پرو از شارژ سریع ۴۰ واتی پشتیبانی می‌کنند ولی مدل معمولی از شارژ سریع ۲۲.۵ واتی پشتیبانی می‌کند. این یعنی شارژ باتری هواوی میت ۲۰ پرو در عرض ۳۰ دقیقه، از ۰ به ۷۰ درصد می‌رسد.

این عدد برای آیفون XS فقط ۵۰ درصد است. از لحاظ شارژ بی‌سیم هم مدل پرو از شارژ ۱۵ واتی استاندارد Qi پشتیبانی می‌کنند ولی مدل معمولی فاقد این مشخصه است. یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های مدل پرو، امکان شارژ بی‌سیم معکوس است. این یعنی پنل پشتی این گوشی می‌تواند به‌عنوان پد شارژ بی‌سیم برای شارژ کردن دیگر گجت‌هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، انجام وظیفه کند.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

بعد از اشاره به این مشخصات سخت‌افزاری، حالا دیگر نوبت دوربین این گوشی است. مطابق انتظارات، این دو گوشی از دوربین سه‌گانه بهره می‌برند. دوربین‌های تعبیه شده در پنل پشتی مدل پرو عبارت‌اند از یک دوربین اصلی ۴۰ مگاپیکسلی، یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی مجهز به لنز اولتراواید و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز به لنز تله‌فوتو. میت ۱۰ هم از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، ۱۶ مگاپیکسلی مجهز به لنز اولتراواید و دوربین ۸ مگاپیکسلی مجهز به لنز تله‌فوتو بهره می‌برد.

در حقیقت می‌توان این دوربین‌ها را نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی دوربین هواوی P20 پرو به حساب آورد. به لطف بهره‌گیری از لنز اولترا واید، کاربران می‌توانند از فاصله‌ی ۲.۵ سانتی‌متری نسبت به سوژه‌ی موردنظر، عکس‌های ماکرو باکیفیتی را ثبت کنند. این سه دوربین به همراه یک فلش به‌صورت مربعی شکل در پشت گوشی تعبیه شده‌اند و اطراف آن یک فریم فلزی بسیار زیبا قرار دارد که زیبایی گوشی را دو چندان کرده است. به گفته‌ی هواوی، این چینش با الهام از چراغ جلو اتومبیل‌های پورشه عملی شده است.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

با توجه به بهره‌گیری تراشه کرین ۹۸۰ از دو واحد پردازش عصبی، کاملاً واضح است که هوش مصنوعی در عملکرد این دوربین‌ها تأثیر محسوسی دارد. اپلیکیشن دوربین این گوشی‌ها با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، می‌تواند بیش از ۱۵۰۰ سناریو و ۵ هزار شیء را در ۲۵ دسته‌بندی مختلف تشخیص بدهد و با توجه به آن‌ها، تنظیمات موردنظر خود را برای افزایش کیفیت عکس اعمال کند. یکی دیگر از قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین Hivision نام دارد و می‌تواند اشیاء مختلف و آثار باستانی و موارد این چنینی را شناسایی کند و برای ترجمه متون هم می‌توان از آن استفاده کرد.

دوربین این گوشی مانند دوربین گوشی‌های پیکسل ۳ از قابلیت قفل کردن فوکوس بر سوژه‌های متحرک بهره می‌برد. این یعنی با یک‌بار مشخص کردن سوژه، فرد یا شیء مذکور حتی در صورت حرکت هم از فوکوس خارج نمی‌شود و کاربر بدون هیچ‌گونه نگرانی‌ای می‌تواند عکس‌ها یا ویدیوهای موردنظر خود را ثبت کند. یکی دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری جالب مربوط به دوربین، امکان رنگی نگه‌داشتن سوژه و سیاه‌وسفید کردن محیط اطراف آن به‌صورت خودکار است.

از این قابلیت می‌توان در بخش عکاسی و فیلم‌برداری استفاده کرد. در نهایت از میان قابلیت‌های مربوط به فیلم‌برداری که احتمالاً مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد، امکان تغییر مواردی مانند نور، غلظت رنگ و دیگر موارد این‌چنینی در حین فیلم‌برداری است.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

دوربین سلفی این دو گوشی از نوع ۲۴ مگاپیکسلی است و می‌تواند عکس‌های سلفی باکیفیتی را ثبت کند. همانطور که در ابتدا گفتیم، مدل پرو از سیستم تشخیص چهره بهره می‌برد. این سیستم با بهره‌گیری از دوربین مخصوص و تاباندن هزاران نقطه مادون‌قرمز بر صورت کاربر، نقشه سه‌بعدی دقیقی را از چهره موردنظر ایجاد می‌کند. به گفته‌ی هواوی، فرایند تشخیص چهره فقط ۶۰۰ میلی‌ثانیه به طول می‌انجامد و احتمال خطای آن هم ۱ در میلیون است.

رابط کاربری این گوشی‌ها نسخه‌ی نهم EMUI است که از اندروید پای بهره می‌برد. هواوی در نسخه‌ی جدید رابط کاربری اختصاصی خود تلاش کرده ظاهر آن را تا حدی تغییر دهد و قابلیت‌های جدیدی را برای آن به ارمغان بیاورد. مانند اندروید خالص، این رابط کاربری از اپلیکیشن Digital Wellbeing هم بهره می‌برد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند میزان استفاده از گوشی و اپلیکیشن‌های موجود در آن را زیر نظر بگیرند.

یکی از این قابلیت‌ها، پشتیبانی از ژست‌های حرکتی است که گوگل در اندروید پای توجه زیادی به این موضوع نشان داده است. همچنین در این رابط کاربری، نسخه‌ی دوم GPU Turbo قرار دارد که حالا از بازی‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و می‌توان سرعت پاسخ‌دهی بخش لمسی نمایشگر را تا ۳۶ درصد افزایش دهد. این نرم‌افزار روی‌هم‌رفته با بهره‌گیری از تمام توان پردازنده گرافیکی، تجربه گیمینگ بهتری را برای کاربران رقم می‌زند.

هواوی گوشی‌های میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو را رسما معرفی کرد

در انتها باید بگوییم که هواوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو از استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱، اتصال LTE Cat.21 که می‌تواند حداکثر سرعت دانلود ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر کند، جی‌پی‌اس دو باند، بلوتوث ۵.۰ و پورت USB-C اشاره کنیم. این گوشی‌ها در ضمن از دو سیم‌کارت نانو هم پشتیبانی می‌کنند و می‌توان از اینترنت ۴G این دو سیم‌کارت استفاده کرد.

این دو گوشی در رنگ‌های سبز، آبی، مشکی، صورتی طلایی و گرگ‌ومیش روانه‌ی بازار خواهند شد.قیمت مدل پایه میت ۲۰ که از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد، ۸۰۰ یورو است و برای خرید مدل مجهز به ۶ گیگابایت حافظه رم باید ۸۵۰ یورو بپردازید.میت ۲۰ پرو هم تنها در یک مدل یعنی ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود و قیمت آن ۱۰۵۰ یورو است.

نکات مهم در خرید لپ تاپ

مک‌بوک فانتزی یا یک لپ‌تاپ ویندوز؟ کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ یک لپ‌تاپ قابل حمل و سبک می‌خواهید یا یک لپ‌تاپ که با آن کارهای گرافیکی انجام دهید؟ این مطلب می‌تواند شما را برای انتخاب و خرید یک لپ‌تاپ مناسب راهنمایی کند. انتخاب لپ‌تاپ تا همین چند‌ سال پیش کار بسیار ساده‌ای بود. هر کس یک لپ‌تاپ ویندوز داشت. مگر اینکه کسی به‌طور خاص مک‌بوک می‌خرید و بابت آن هم هزینه خیلی بیشتری پرداخت می‌کرد.

اما درحال حاضر لپ‌تاپ‌های ویندوز با قیمت‌های بسیار بالایی هم وجود دارد؛ البته که Chromebooks فوق‌العاده ارزان هستند و قیمت مک‌بوک‌ها هم همین‌طور رو به افزایش است. به‌هرحال نکاتی برای خرید یک لپ‌تاپ برای خریداران مهم است: وزن، اندازه صفحه نمایش و رزولوشن، سبک، کیفیت ساخت، سرعت پردازنده و دردسترس‌بودن برنامه‌ها.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

انواع لپ‌تاپ و سیستم‌عامل

ساده‌ترین راه برای اینکه بتوانید لپ‌تاپ مورد نظرتان را پیدا کنید، انتخاب سیستم‌‌عامل است. اگر شما می‌خواهید MacOS که درواقع از لحاظ بصری و سیستم‌های نرم‌افزاری بسیار ظریف است را انتخاب کنید، باید سراغ اپل بروید. اما ویندوز طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی را دارد که اگر شما هم برنامه‌های خاصی مدنظرتان باشد که تنها در سیستم عامل ویندوز وجود داشته باشد، باید آن را انتخاب کنید. البته اگر نیازی به برنامه‌های خاص ندارید و فقط می‌خواهید از لپ‌تاپ‌تان برای نوشتن متن، مرور وب و غیره استفاده کنید، ممکن است بتوانید کارها‌یتان را با Chromebook راه بیندازید.

ویندوز

ویندوز به خاطر طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و رابط کاربری آشنا هنوز هم جزو رایج‌ترین کامپیوترهاست. آخرین نسخه ویندوز ١٠، ترکیبی از ظاهر رایانه‌ای سنتی با ظاهری به سبک موبایل‌هاست که اپلیکیشن‌های مختلفی در شبکه آن وجود دارد و قابل دسترس است. ویندوز ١٠ با لپ‌تاپ‌های هیبریدی هم کار می‌‌کند که صفحه نمایش آنها جدا می‌شود. سیستم ویندوز با صفحه نمایش لمسی و غیرلمسی کار می‌کند و تمام برنامه‌های آن برای هر دو موجود است. مایکروسافت هر‌سال به پیشرفت سیستم‌عامل ویندوز و دیگر نرم‌افزارهایش فکر و روی آن کار می‌کند و به تازگی کمتر سراغ سخت‌افزار می‌رود.

Chromebooks

سیستم عامل گوگل مسلح و ساده است. در ابتدا این سیستم‌عامل تنها برای زمانی قابل استفاده بود که لپ‌تاپ شما به اینترنت متصل بود و فرض بر این بود که تمام پردازش‌های سنگین روی کلود انجام می‌شود، بنابراین نیازی به تراشه قدرتمند در لپ‌تاپ نبود و در این صورت هم هزینه‌ها بسیار کم بود. اما نکته اصلی که این لپ‌تاپ‌ها به میزان کمی مورد استقبال قرار گرفتند، این بود که سخت‌افزار آفلاین بسیار محدود بود و نمی‌توانست توقعات مشتریان را پاسخ دهد.

درحال حاضر برنامه‌های اصلی مثل ایمیل، document، spreadsheet و نرم‌افزار ارایه گوگل عمدتا در زمان آفلاین هم کار می‌کند. برخی از دستگاه‌های Chromebook با سیستم عامل اندروید هم کار می‌کند. گوگل Chromebook خود را Pixel نامیده است.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

مک‌بوک

اپل سخت‌افزار و نرم‌افزار را با رایانه‌های خود می‌سازد و یک سیستم یکپارچه به وجود می‌آورد که به زیبایی کار می‌کند. مک‌بوک ایر یک لپ‌تاپ بسیار باریک و سبک بود که برای نخستین بار نشان داد پس از آنکه استیو جابز دیگر مدیر اپل نبود، آنها می‌توانند مانند او فوق‌العاده‌ها را ارایه دهند.

البته محدوده کوچک است؛ مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو فوق‌العاده قدرتمند است که نوآوری‌های بزرگی مانند نوار لمسی دارد؛ این چیزی است که جایگاه بالایی دارد؛ کلیدهای با عملکرد بالا و یک صفحه نمایش لمسی باریک که در آن دکمه‌های مجازی با توجه به آن‌چه شما انجام می‌دهید، جایگزین می‌شود. اما این لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای از لحاظ قیمت ارزان نیست. مک‌بوک صفحه لمسی ندارد و هیچ‌کدام از آنها با یک اسلات کارت یا سیم کارت قابل دسترسی به اینترنت نیست.

ویژگی‌های لپ‌تاپ

هنگام خرید یک لپ‌تاپ برخی از ویژگی‌ها بسیار مهم هستند که باید به آنها برای خرید هر نوع لپ‌تاپی توجه کنید

اندازه، صفحه و وزن

آیا شما از لپ‌‌تاپ‌تان قصد استفاده برای مطالعه دارید یا می‌خواهید آن را در اطراف خانه حمل کنید یا با خود همه جا ببرید؟ بعد از آنکه تصمیم‌تان را دراین‌باره گرفتید، گزینه‌های بعدی خودشان جلو می‌آیند. اگر مطمئن هستید که لپ‌تاپ تنها روی میز کار شما در محل کارتان قرار می‌گیرد و لازم نیست آن را حمل کنید، می‌توانید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش بزرگتر و حتی با وزن سنگین انتخاب کنید که ارزان‌تر هم باشد. اما یک لپ‌تاپ سبک‌تر و کوچکتر برای وقتی که می‌خواهید آن را حمل کنید، مناسب‌تر است.

هدف

هدف‌تان از خریدن لپ‌تاپ چیست؟ اگر شما می‌خواهید با لپ‌تاپ‌تان فقط ایمیل‌هایتان را چک کنید، یا در شبکه‌های اجتماعی بچرخید و فیس‌بوک‌تان را به‌روزرسانی کنید، یک لپ‌تاپ بسیار ساده کارتان را راه می‌اندازد. شما می‌توانید یک لپ‌تاپ ویندوز یا Chromebook را با قیمتی به نسبت پایین‌تر بخرید. در حالی که مک‌بوک ایر را که ارزان‌ترین مک به حساب می‌آید، با حدود ٤ یا ٥ برابر قیمت آن لپ‌تاپ می‌توانید بخرید. با این حال توجه داشته باشید که Mac دارای کیفیت ساخت عالی، پردازنده بهتر و به‌هرحال قیمت مناسب برای آن است.

حافظه

RAM بیشتر به این معنی است که صفحات وب سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. باید به این فکر کنید که شما همزمان می‌خواهید چند برنامه یا صفحه باز داشته باشید و لپ‌تاپ‌تان هنگ نکند. باید با توجه به اینکه چه میزان نیاز دارید، RAM لپ‌تاپ‌تان را انتخاب کنید. در لپ‌تاپ‌های ویندوز، کاربران اساسی ٨ گیگابایتی را به خوبی می‌شناسند و آن را انتخاب می‌کنند، درحالی‌که ١٦ گیگابایت برای کار با برنامه‌های بزرگ مانند پایگاه‌های داده و ویرایش ویدیو مناسب است.

کاربرانی که سیستم قدرتمندتر می‌خواهند باید به دنبال ٣٢ گیگابایت یا حتی ٦٤گیگابایت رم بروند، اما اکثر ما به آن نیاز نداریم. بازی‌ها هم به‌طور معمول به حافظه بالا نیاز دارند، بنابراین اگر شما اهل بازی‌کردن هستید و می‌خواهید روی سیستم‌تان بازی داشته باشید، ١٦ گیگابایت قطعا بهتر است.

رایانه‌های اپل مانند مک‌بوک و مک‌بوک ایر به صورت خودکار با ٨گیگابایت همراه هستند، درحالی‌که قدرتمند‌ترین iMac می‌تواند تا ٣٢ گیگابایت حافظه داشته باشد. قیمت RAM در طول سال‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و افزایش این نوع حافظه معنی دارد.

در اکثر رایانه‌ها امکان ارتقای میزان RAM شما وجود دارد و این یک روش مقرون‌به‌صرفه برای افزایش قدرت لپ‌تاپ یا دسکتاپ است. شرکت‌هایی مانند Crucial (uk.crucial.com) ابزارهای ساده‌ و فوق‌العاده‌ای برای کمک به شما در انتخاب درست سیستم شما هستند و حتی می‌توانید دستگاه خود را اسکن کنید تا بدانید کدام برای ارتقا سازگارتر است.

قدرت
وقتی لپ‌تاپ پردازشگر قدرتمندتر و حافظه فعال داشته باشد، تمام برنامه‌هایی که روی آن باشد، بهتر و سریع‌تر اجرا می‌شود، حتی وقتی رایانه را روشن می‌کنید، سریع‌تر راه می‌افتد. یک پردازنده ضعیف‌تر و آهسته‌تر ارزان‌تر است، اما ممکن است شما احساس خوبی از لپ‌تاپ‌تان نداشته باشید و هر روز که می‌خواهید آن را روشن کنید به آن لعنت بفرستید.

برند اصلی پردازنده‌های رایانه اینتل است که بر بازار حکمرانی می‌کند و البته AMD که کمی قیمتش ارزان‌تر است. قیمت نگرانی اصلی شما خواهد بود، اما عناصر زیادی وجود دارد که به هزینه‌ها کمک می‌کند، مانند تعداد هسته‌ها و جایی که هر هسته به‌طور موثر به‌عنوان پردازنده خود کار می‌کند، اغلب بهتر است، اما همیشه ضروری نیست. به‌عنوان مثال، تراشه Intel Core i٣ دارای دو هسته است، اما Core i٥ و Core i٧ روی رایانه‌های رومیزی دارای چهار هسته هستند.سرعت یکی دیگر از عوامل مهمی است که به شما می‌گوید محاسبات پردازنده در چند ثانیه انجام می‌شود. به‌هرحال هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است و میزان این سریع‌تربودن را با gigahertz (گیگاهرتز) اندازه‌گیری می‌کنند.

عناصر بیشتری هم وجود دارد، مانند بیشینه‌سازی که در آن یک سیستم عامل به پردازش درون یک هسته می‌پردازد تا همه چیز سریع‌تر اجرا شود. همه چیز را می‌توان بسیار پیچیده کرد و اغلب اوقات خوب است که توسط مولفه‌های تولید‌کننده کامپیوتر مشخص شود.

گرافیک

گرافیک می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌ها باشد. به نظرتان چه چیزی باعث می‌شود که بازی‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های دیگر بهترین باشند. اگر تا به حال یک بازی ویدیویی در یک لپ‌تاپ کم‌مصرف داشته‌اید، می‌دانید روی تصاویر لکه‌ها به دلیل عدم‌نمایش گرافیک مناسب، به وجود می‌آیند و روند را کند می‌کنند. بنابراین اگر بازی اولویت شما باشد، باید کامپیوتری مناسب بازی داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که کارت‌گرافیک جداگانه روی سیستم اختصاص داده شده باشد.

برخی از تراشه‌ها با قابلیت‌های گرافیکی ساخته شده‌اند که برای بعضی‌ها کافی خواهد بود. البته بعدا هم می‌توانید یک کارت گرافیک را خریداری کنید، اما محدودیت‌های سازگاری شدید روی دسکتاپ و سازگاری و محدودیت‌های فیزیکی در لپ‌تاپ وجود دارد. درواقع باید گفت بهترین زمان انتخاب کارت‌گرافیک هنگام خرید است.

عمر باتری

عمر باتری روی لپ‌تاپ می‌تواند یکی از مهمترین‌ها باشد. شما همه جا برق ندارید، ولی می‌خواهید از لپ‌تاپ‌تان استفاده کنید. به این توجه کنید که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها را نمی‌توانید مدت طولانی بدون برق استفاده کنید، به‌خصوص لپ‌تاپ‌هایی که قیمت ارزان‌تری دارند، بنابراین مطمئن شوید عمر باتری چقدر است، البته بسیاری از آنها برای انجام کارهای روزانه مناسب هستند. اگر قصد دارید در یک سفر با اتوبوس یا قطار فیلم ببینید، بهتر است لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت را انتخاب نکنید، چون باتری آنها پاسخگو نیست.

برای خرید لپ‌تاپ به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد؟

اتصال

همه لپ‌تاپ‌ها ‌دارای وای‌فای هستند. بعضی‌ها علاوه بر این برای سیم کارت هم فضایی دارند، بنابراین شما دسترسی گسترده‌تری به اینترنت دارید، هرچند همان‌طور که قبلا گفته شد، اپل این را در سیستم‌های خود ندارد. اما اتصال نیز به این معنی است که پورت در دستگاه وجود دارد. بسیاری از آنها دارای پورت‌هایUSB هستند (برخی یکی و برخی بیشتر) و بسیاری از آنها یک جا برای قرار گرفتن کارت حافظه دوربین دارند.

آخرین مدل مک‌بوک و مک‌بوک پرو فقط دارای یک هدفون و تنها یک نوع دیگر از رابط USB-C است. این کار قدرت و اطلاعات را مدیریت می‌کند و مطمئنا راهی برای آینده است، اما درحال حاضر به این معنی است که شما نیاز به یک رابط دیگر برای اتصال هر چیزی روی آن دارید.

محبوب ترین لپ تاپ‌ها

ما برخی از لپ‌تاپ‌ها را انتخاب کردیم تا به شما معرفی کنیم. البته این لپ‌تاپ‌ها شاید خیلی هم ارزان نباشند، اما ارزش خرید دارند و از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌آیند.

HP Stream ١٤

  • قیمت خوب
  • صفحه نمایش ١٤ اینچی و ٣٢ گیگابایت حافظه (می‌توان حافظه اضافی را با استفاده از کارت حافظه SD اضافه کرد)
  • باتری متوسط (حدود ٨ ساعت)
  • سبک وزن

Apple MacBook Pro with Touch Bar

  • تکنولوژی جدید لمسی
  • فوق‌العاده باریک و سبک وزن
  • صفحه کلید راحت
  • صفحه نمایش ١٠ اینچی با رزولوشن بالا
  • سنسور اثر انگشت

Venturer Bravowin S

  • لپ‌تاپ مناسب برای بچه‌ها
  • قیمت‌گذاری منطقی
  • قدرتمند
  • صفحه نمایش و صفحه کلید جدا شونده
  • عمر باتری متوسط (حدود ٨ ساعت)
  • سبک وزن

بررسی سامسونگ A9 مدل 2018

: در این مطلب به بررسی اولیه سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ خواهیم پرداخت و با ویژگی‌های این محصول جدید سامسونگ آشنا می‌شویم در ادامه حتما با تکراتو همراه باشید.

سامسونگ گلکسی A9 که دیروز معرفی شده یک گوشی هوشمند با ظاهری جذاب و امکانات بسیار خوب است، اما مهمترین ویژگی این محصول دوربین ۴ گانه پشتی آن است که نقطه تمایز محصول جدید سامسونگ با تمام دستگاه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. در ادامه میخواهیم نگاه نزدیک‌تری به اولین گوشی هوشمند چهار دوربین جهان داشته باشیم.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

بله همان‌طور که گفتیم سامسونگ گلکسی A9 به چهار دوربین پشتی مجهز شده است. شاید به نظر کمی زیاده‌روی باشد، اما ظاهرا سامسونگ اعتقاد دارد که سخت‌افزار دوربین کامل‌تر و خروجی عکس‌های با کیفیت‌تری را ارائه خواهد کرد، درست بر خلاف سیاستی که کمپانی گوگل در تولید خانواده گوشی‌های هوشمند پیکسل‌ ۳ پیش گرفته است.

سامسونگ، مدل گلکسی A9 را به عنوان یک گوشی هوشمند بهینه شده برای اینستاگرام به کاربران معرفی کرده و همین موضوع نشان می‌دهد که جامعه‌ هدف خریداران این دستگاه چه کسانی هستند. جوانانی که به دنبال تجربه دوربین پیشرفته‌تر در گوشی‌های هوشمند خود هستند و به طور روزانه و پیوسته در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

عجیب نیست که بزرگترین نقطه تمرکز تبلیغاتی سامسونگ گلکسی A9 دوربین چهارگانه پشتی آن باشد، اما علاوه بر این، محصول جدید سامسونگ به یک نمایشگر ۶.۳ اینچی با رزولوشن +FHD، حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی، حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به همراه پشتیبانی از کارت حافظه اس‌دی و یک باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپری قدرتمند مجهز شده است.

این مشخصات فنی نشان می‌دهد که گلکسی ای ۹ (۲۰۱۸) سامسونگ در واقع یک میان‌رده بسیار قدرتمند به شمار می‌رود؛ همچنین این محصول قدرتمندترین عضو خانواده سری A سامسونگ بوده و پشت سر محصولات سری S این شرکت که جزو پرچمداران هستند، قرار می‌گیرد و بنابراین با قیمت جذاب‌تری به دست کاربران خواهد رسید.

با این توضیحات، سامسونگ گلکسی A9 نیز را همانند وان پلاس ۶ و آنر ۱۰ باید در دسته‌بندی جدید پرچمداران مقرون به صرفه قرار داد که با وجود چنین رقبای قدرتمندی محصول جدید سامسونگ برای جذب مشتریان کار چندان راحتی پیش رو نخواهد داشت.

قیمت و تاریخ عرضه

هرچند که برای فروش این محصول تاریخ دقیقی از سوی سامسونگ عنوان نشده، اما این کمپانی وعده داده که گوشی گلکسی A9 جدید خود را در اواسط ماه نوامبر یعنی حدودا یک ماه آینده به بازار عرضه خواهد کرد. قیمت این محصول نیز حدود ۷۲۰ دلار خواهد بود که در مقایسه باید گفت که گلکسی ای ۹ گران قیمت‌تر از آنر ۱۰ و وان پلاس ۶ بوده و البته ارزان‌تر از گلکسی اس ۹ سامسونگ است.

طراحی

سامسونگ گلکسی A9 نیز از ترکیب جذاب و رایج این روزها در میان گوشی‌های هوشمند، یعنی شیشه و فلز ساخته شده است. پنل پشتی و جلویی این دستگاه شیشه‌ای و قاب دور آن فلزی بوده که ظاهری جذاب و خوش ساخت در حد یک پرچمدار به این محصول بخشیده‌اند.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

خوشبختانه سامسونگ نیز بالاخره به دسته‌ی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند با رنگ‌های جذاب پیوسته و گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ خود را در سه رنگ عرضه می‌کند که علاوه بر رنگ مشکی خاویاری دو رنگ دلربای آبی لیمونادی، صورتی آدامسی جذاب‌ترین گزینه‌های رنگی این محصول هستند. ضمنا این رنگ‌های جذاب در پنل پشتی دستگاه حالت گرادیانت دارند، شبیه آنچه پیش از این به صورت لوکس‌تر در هواوی P20 و P20 پرو دیده بودیم.

ابعاد گلکسی A9 جدید سامسونگ ۱۶۲.۵x77x7.8 میلی‌متر بوده و یک دستگاه نسبتا بزرگ به شمار می‌رود و با توجه به نمایشگر بزرگ ۶.۳ اینچی این محصول در مقایسه با گلکسی نوت ۹ کمی عریض‌تر و کشیده‌تر است. البته با توجه به وزن ۱۸۳ گرمی، گلکسی A9 سبک وزن‌تر از نوت ۹ محسوب می‌شود.

در مجموع با وجود اینکه نمی‌توان منکر اندازه‌‌ی بزرگ این گوشی هوشمند شد، اما نمی‌توان آن را غیرقابل تحمل و نامناسب برای در دست گرفتن قلمداد کرد.

شیشه‌ی پنل پشتی این محصول کاملا لیز است، بنابراین نگهداری آن بدون قاب یا گارد محافظ ریسک افتادن و شکستن نسبتا بالایی دارد. به علاوه این شیشه نیز بسیار جاذب اثر انگشت بوده و برای استفاده بدون قاب ناچار خواهید شد مرتبا آن را تمیز کنید.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

جانمایی سنسور اثر انگشت در پنل پشتی دستگاه نیز به خوبی صورت گرفته و انگشت اشاره به خوبی روی آن قرار می‌گیرد. دکمه‌ی قفل و پاور دستگاه نیز در لبه‌ی سمت راست گوشی قرار دارد و اگر دستان نسبتا برزگی داشته باشید، دسترسی به این دکمه نیز برایتان کار نسبتا ساده‌ای خواهد بود.

در لبه‌ی سمت چپ دستگاه دکمه‌ی اختصاصی دستیار صوتی هوشمند بیکسبی سامسونگ قرار دارد و شاید کمی عجیب به نظر برسد که سامسونگ یکی از ویژگی‌های اختصاصی مربوط به پرچمداران خود را در یک محصول غیر پرچمدار به کار گرفته است.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

خبر خوب دیگر اینکه در لبه‌ی پایین گلکسی A9 نیز علاوه بر پورت USB نوع C و اسپیکر، همچنان جک دوست داشتنی هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیز دیده می‌شود.

نمایشگر

سامسونگ گلکسی A9 از یک صفحه نمایش ۶.۳ اینچی سوپرآمولد با رزولوشن +FHD بهره می‌برد که بسیار شفاف و روشن بوده و رنگ‌ها را نیز بسیار درخشان و چشم‌نواز نمایش می‌دهد. هرچند که رزولوشون ۲۲۲۰×۱۰۸۰ این محصول به اندازه رزولوشن QHD پرچمداران سری اس ۹ و نوت ۹ سامسونگ بی‌نقص و جذاب نیست، اما با توجه به قیمت دستگاه به سختی بتوان رقیب شایسته‌ای برای آن پیدا کرد.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

هرچند که زبان طراحی نمایشگرهای بی‌نهایت سامسونگ در گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ نیز به کار گرفته شده است، اما با توجه به خمیده نبودن لبه‌های کناری این نمایشگر، مجموعا حاشیه‌های اطراف آن کمی بیشتر از پرچمداران امسال سامسونگ است. اما مجددا با در نظر گرفتن قیمت این محصول نمی‌توان اشکال مهمی به نمایشگر آن وارد کرد و باید اعتراف کنیم که A9 جدید یک صفحه نمایش بزرگ، چشم‌نواز و بدون بریدگی ناچ را به کاربران خود ارائه می‌کند.

دوربین

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، دوربین چهارگانه گلکسی A9 بزرگترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. دوربین اصلی این مجموعه چهارتایی از یک لنز ۲۴ مگاپیکسلی تشکیل شده که دوربین عکاسی با حالت خودکار این دستگاه به شمار می‌رود و با توجه به اندازه‌‌ی دیافراگم آن، این لنز بهترین عملکرد را در نور محیطی کم خواهد داشت.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

دوربین بعدی یک لنز ۸ مگاپیکسلی عریض با زاویه عکاسی ۱۲۰ درجه است که امکان عکاسی از فضای بازتری را در اختیار شما خواهد گذاشت. دوربین سوم یک لنز ۵ مگاپیکسلی عمق سنج است که برای عکاسی در حالت فوکوس زنده یا همان عکاسی پرتره با پس زمینه تصاویر تار به کمک کاربران خواهد آمد و نهایتا دوربین چهارم از یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله تشکیل شده که زوم اپتیکال دو برابر را روی دوربین اصلی ممکن می‌سازد.

تاکنون برخی از این ویژگی‌ها به صورت نرم افزاری در دوربین‌های سایر گوشی‌های هوشمند این شرکت و سایر کمپانی‌ها گنجانده شده بودند، اما ظاهرا سامسونگ معتقد است که افزودن سخت افزار مناسب منجر به خروجی بهتر عکس‌ها منجر خواهد شد.

ضمنا دوربین سلفی این محصولی نیز از یک لنز ۲۴ مگاپیکسلی مجزا ساخته شده که به تنهایی می‌تواند ویژگی بسیار جذابی برای بسیاری از کاربران و دوست داران تصاویر سلفی باشد.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

نمونه تصاویر اولیه ثبت شده با دوربین گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸ عموما خوب و کم نقص هستند، اما می‌توان کمی ایراد و از دست رفتن جزئیات تصویر را در هنگام زوم کردن با این دوربین مشاهده کرد. برای عکاسی با افکت بوکه و تار کردن پس زمینه‌ی تصویر باید حالت فوکوس زنده یا Live Focus را در نرم افزار دوربین انتخاب کنید که در این حالت عکاسی با ترکیب دو لنز ۲۴ مگاپیکسلی اصلی و ۵ مگاپیکسلی تشخیص دهنده عمق تصویر صورت می‌گیرد.

ضمنا در نرم افزار دوربین این محصول یک نوار کوچک در روی تصویر دوربین ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد به راحتی بین حالت‌های مختلف عکاسی خودکار، عکاسی با دوربین زاویه عریض و عکاسی با دوربین تله جابجا شوید.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

باتری و عملکرد

قلب تپنده‌ گلکسی A9 از چیپست اگزینوس ۷۸۸۵ تشکیل شده که در کنار ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم مجموعه‌ی پردازشی این محصول را تشکیل داده و قدرت پردازشی بسیار خوبی را ارائه می‌کنند.

متاسفانه سیستم عامل پیش‌فرض A9 نیز همچنان اندروید ۸ اوریو خواهد بود و سامسونگ ادعا کرده که به زودی بروزرسانی اندروید ۹ پای را برای این دستگاه عرضه خواهد کرد و به محض این‌ که عملیات تطبیق آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید با رابط کاربری سامسونگ صورت گیرد، این آپدیت به دست کاربران خواهد رسید. هرچند که تاریخی برای این آپدیت عنوان نشده اما انتظار نداریم که این بروزرسانی زودتر از سال آینده میلادی ارائه شود.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

در مجموع عملکرد نرم افزاری این محصول در تمام بخش‌ها کاملا روان و بی‌نقص صورت می‌گیرد و تمام برنامه‌ها به خوبی و با سرعت مطلوبی بارگذاری و اجرا می‌شوند.

خبر خوب دیگر نیز برای عاشقان عکاسی، حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایتی سامسونگ گلکسی A9 است که اگر این حجم از فضای ذخیره‌سازی نیز برای شما کافی نیست می‌توانید از یک کارت حافظه میکرو اس‌دی روی گوشی هوشمندتان بهره بگیرید که در این محصول از کارت حافظه ۵۱۲ گیگابایت نیز پشتیبانی می‌شود.

خوشبختانه یک باتری بزرگ ۳۸۰۰ میلی‌آمپری مسئولیت تامین انرژی گلکسی A9 را برعهده دارد که در مقایسه با گلکسی اس ۹ و حتی اس ۹ پلاس یک باتری بزرگ‌تر بوده و سامسونگ این بار موفق شده این باتری نسبتا بزرگ را درون فضای فشرده‌ی این محصول به خوبی جای دهد.

البته باتری گلکسی ای ۹ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند، اما گزینه‌ی شارژ سریع در این دستگاه وجود دارد تا با سرعت بیشتری گوشی هوشمند خود را شارژ کنید. در مجموع انتظار می‌رود گوشی هوشمند جدید سامسونگ عمر باتری بسیار خوبی داشته باشد، اما برای ابراز نظر دقیق‌تر باید منتظر بررسی‌ها و آزمون‌های بنچمارک سختگیرانه‌تری روی باتری این محصول باشیم.

اولین بررسی سامسونگ گلکسی A9 مدل ۲۰۱۸؛ اولین گوشی هوشمند جهان با دوربین چهارگانه

سامسونگ گلکسی A9 یک گوشی هوشمند زیبا، پر امکانات و با دوربینی منحصر به فرد است. هرچند که باید دید پس از فروش و در عمل خروجی عکس‌های این دوربین پر سروصدای سامسونگ چه خواهد بود و آیا انتظارات را برآورده خواهد کرد یا خیر؟

ناسا چگونه ناسا شد؟

 شکی نیست که ناسا (NASA) بزرگ‌ترین سازمان فضایی جهان و یکی از برجسته‌ترین نام‌ها در صنعت هوافضا و اکتشافات فضایی است. بخش بزرگی از تاریخی‌ترین پروژه‌های فضایی و بزرگ‌ترین اکتشافات علمی در صد سال اخیر، حاصل تلاش دانشمندان و تکنسین‌های این مجموعه بوده؛ پروژه‌هایی که مرز‌های دانش ما را بسیار گسترده‌تر از پیش کرده است.

ناسا چگونه ناسا شد؟

امروز ۶۰ سال از آغاز فعالیت ناسا می‌گذرد؛ سازمانی غیرنظامی که با هدف تحقیقات در زمینه هوافضا در ماه جولای ۱۹۵۸ و با دستور مستقیم رییس جمهور وقت آمریکا، «دوایت آیزنهاور» تاسیس شد. هرچند که شروع به کار رسمی این سازمان از اول اکتبر سال ۵۸ بود. اما قبل از ورود به داستان تاسیس ناسا باید کمی به عقب‌تر برویم. جایی که سازمان دولتی دیگری با هدف تحقیق در زمینه صنعت هوایی تاسیس شد.

جنگ عامل پیشرفت صنعت هوایی

در سال ۱۹۱۵، سال‌ها پیش از تاسیس سازمان فضایی آمریکا (ناسا) کمیته‌ای برای رایزنی‌های هوانوردی در آمریکا تاسیس شد. این کمیته که به اختصار (NACA) خوانده می‌شد، برای هماهنگی تحقیقات هوانوردی تاسیس شده بود و در دوران جنگ جهانی مامورشد تا هواپیماهای جنگی ارتش را تقویت کند. ساخت موتور هواپیما، ساخت قطعات آیرودینامیک، آزمایشات هواپیمایی و تحقیقات برای بهینه‌سازی سوخت هواپیما از جمله فعالیت‌های ناکا بود.

ناسا چگونه ناسا شد؟

در اواخر ۱۹۴۰ اروپا و در راس آن آلمان، هواپیماهای سریع و بلندپروازی ساخته بود. ناکا برای مقابله با این هواپیماهای قدرتمند، تصمیم گرفت تا هواپیماهایی با بالاترین سرعت تولید کند. روند ساخته شدن لابراتوار انرژی ناکا در سال‌های ابتدای دهه ۱۹۴۰ و برای کمک به ارتش در جنگ جهانی دوم، شتاب بسیار گرفت.

تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی سوخت هواپیما اولین قدم در دستیابی به این هدف بود. انتخاب محل تاسیس این آزمایشگاه چالش بزرگی بود؛ این مرکز باید در جایی تاسیس می‌شد که ضمن قابل دسترس بودن برای مهم‌ترین فرودگاه‌ها و کارخانه‌های هواپیما، خود نیز به امکانات زیرساختی ویژه مانند نیروگاه‌های تولید برق به راحتی دسترسی داشته باشد.

سرانجام پس از بررسی سایت‌های مختلف، منطقه کلیولند برای کلنگ زنی انتخاب شد. سیاست مداران محلی و کمیته رایزنی ملی در موضوعات هوانوردی (ناکا) مقرر کردند تا در ۲۳ ژانویه ۱۹۴۱ کلنگ زنی آزمایشگاه تحقیقاتی سوخت هواپیما (AERL) آغاز شود. جمعی از مدیران ناکا، ژنرال‌های ارتش و سیاستمداران آمریکایی در مراسم کلنگ زنی این آزمایشگاه حاضر بودند.

ناکا دستاوردهای بسیار زیادی در زمینه هوایی به دست آورده بود. از جمله این موفقیت‌ها ساخت هواپیماهایی بود که توانست به مرز فضا نزدیک شوند. اما در دهه ۶۰ که شوروی ماهواره فضایی به خارج از جو زمین فرستاد آمریکا نیاز داشت که روی پروژه‌های فضایی تمرکز کند. به همین دلیل سازمان فضایی ناسا تاسیس شد و با ادغام مهندسان ناکا با تیم ناسا، این کمیته به طور کامل منحل شد.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ ۶۰ ساله ناسا را بدون هیچ ترتیب خاصی باهم مرور می‌کنیم.

پروژه مرکوری

مرکوری نخستین برنامه آمریکا برای پرواز فضایی انسان بود که از سال ۱۹۵۸ آغاز شد و تا سال ۱۹۶۳ ادامه پیدا کرد. هدف پروژه مرکوری فرستادن اولین انسان به مدار زمین و بازگرداندن سالم او به زمین بود. برای انجام این پروژه مجموعه موشک‌های اطلس ساخته و تست شدند. چند مور از موشک‌های اطلس تنها چند لحظه پس از پرتاب در آسمان منفجر شدند. مهندسان ناسا پیش از ارسال انسان به مدار باید مطمئن می‌شدند که موشک‌ها به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

پس از انجام چند پرتاب بی‌سرنشین بدون خطر، موشک‌ها آماده ارسال محموله به مدار زمین بودند. برای این کار کلاهک هسته‌ای موشک‌ها برداشته شد و به جای آن یک کپسول برای قرار گیری فضانورد درون آن به موشک اضافه شد. همه چیز برای فرستادن اولین انسان به فضا آماده بود اما مهندسان ناسا پیش از انجام اولین پرواز سرنشیندار نیاز به یک آزمایش دیگر داشتند.

ناسا چگونه ناسا شد؟

پزشکان معتقد بودند حتی اگر موشک کار خود را به درستی انجام دهد و منفجر نشود باز هم شرایط بی‌وزنی خارج از جو برای فضانوردان بسیار خطرناک خواهد بود. مهندسان ناسا تصمیم گرفتند ابتدا یک شامپانزه را به خارج از جو بفرستند و تاثیر شرایط بی‌وزنی را بر سلامت او بسنجند. این آزمایش هم به خوبی انجام شد و شانپانزه صحیح و سالم به زمین بازگشت.

اما همین تاخیر در فرستادن انسان به فضا باعث پیشی گرفتن رقیب شد. شوروی در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ و پیش از این که ناسا اولین فضانورد امریکایی را به فضا ارسال کند، موفق شد «یوری گاگارین» را در مدار زمین قرار دهد و در رقابت رسیدن به مرزهای فضا امریکا را شکست دهد. هرچند کمتر از یک ماه پس از سفر تاریخی گاگارین ناسا هم اولین فضانورد خود را به خارج از جو زمین فرستاد، اما بازنده این رقابت فضایی محسوب می‌شد.


پایونیر

ناسا چگونه ناسا شد؟

در قالب پروژه پایونیر ناسا مجموعه‌ای از مأموریت‌های فضایی بدون سرنشین را برای اکتشافات بین سیاره‌ای اجرا کرد. هدف اولیه پروژه‌های پایونیر بررسی سیارات داخلی بود. اما پایونیر ۱۰ و ۱۱ که مهم‌ترین ماموریت‌های این پروژه بودند به سمت سیارات خارجی منظومه شمسی پرتاب شدند و با گذشتن از کنار مشتری و زحل اولین تصاویر نزدیک از این سیارات را به زمین مخابره کردند.

این فضاپیماها در ادامه سفر خود از مرزهای منظومه شمسی خارج شدند و در پهنای فضا به سفر خود ادامه دادند. مهندسان ناسا درون این فضاپیماها یک لوح طلایی قرار داده بودند که روی آن تصویری از یک زن و یک مرد و مشخصاتی از سازندگان این فضاپیما هک شده بود تا اگر زمانی موجودات فرازمینی توانستند آن را پیدا کنند بتوانند اطلاعات مفیدی از زمینیان به دست آورند.


وویجر

ناسا چگونه ناسا شد؟

وویجر ۱ و وویجر ۲ دو کاوشگر ناسا بودند که با هدف مطالعه سیارات منظومه شمسی به فضا پرتاب شدند. سوژه اصلی این دو کاوشگر زحل و مشتری بودند. اطلاعاتی که کاوشگرهای وویجر از سیارات گازی منظومه شمسی و قمرهای آن‌ها به دست آوردند، به سیاره شناسان در شناخت بهتر این سیارات کمک بسیار زیادی کرد. وویجر ۱ و ۲ در مجموع توانستند ۲۴ قمر جدید برای سیارات گازی کشف کنند.

نکته جالب توجه در مورد کاوشگرهای وویجر این بود که وویجر ۲ پیش از وویجر ۱ به فضا پرتاب شد اما با توجه به مسیری که این دو طی می‌کردند وویجر ۱ زودتر از وویجر ۲ به مقصد می‌رسید و به همین دلیل ترتیب نام گذاری با ترتیب پرتاب آن‌ها متفاوت شد. این دو کاوشگر نیز از محدوده منظومه شمسی خارج شده‌اند و تا ابد به مسیر خود در فضا ادامه خواهند داد به این امید که روزی موجودات فرازمینی آن را پیدا کنند.

«کارل ساگان» ستاره شناس مشهور آمریکایی دیسکی طراحی کرده و در داخل کاوشگر وویجر ۱ قرار داد که روی آن آدرس کره زمین و همین طور پیام خوش‌آمدگویی زمینیان با گویش‌های مختلف خطاب به موجودات فرازمینی هک شده بود. همچنین مجموعه‌ای از صداهای طبیعی و موسیقی‌های نواحی مختلف درون این لوح ذخیره شده است.


تلسکوپ فضایی هابل

ناسا چگونه ناسا شد؟

در اواخر قرن ۲۰ام پیشرفت‌های زیادی در زمینه نجوم و کیهان‌شناسی حاصل شده بود. رصدخانه‌های قدرتمند در نقاط مختلف زمین ساخته شده بود و تمام پهنای آسمان مورد بررسی قرار می‌گرفت.

اما منجمان هنوز به چیز بیشتری برای تکمیل تحقیقات خود نیاز داشتند. آن‌ها می‌خواستند بخش‌هایی از عالم را بررسی کنند که از روی زمین قابل تماشا نبود. ایده تلسکوپ فضایی سال‌ها پیش مطرح و نمونه‌هایی از آن هم ساخته شده بود، اما تنها زمانی که تلسکوپ فضایی هابل در مدار زمین قرار گرفت توانستیم بخش‌هایی از عالم را ببینیم که هرگز درکی از آن نداشتیم. هابل توانست به بسیاری از سوالات دانشمندان پاسخ بگوید و فاصله میان ستارگان را بسیار دقیق اندازه‌گیری کند.

این تلسکوپ فضایی در تولد فعالیت بیش از ۲۵ ساله خود تصاویر بسیار با کیفیتی از اجرام آسمانی ثبت کرده و روزانه حدود ۱۵ گیگ فایل عکس به زمین ارسال می‌کند. نکته جالب در مورد تلسکوپ فضایی هابل این است که این تلسکوپ قابلیت تعمیر در فضا را دارد و تا کنون ۵ بار تعمیر شده و کارایی آن افزایش یافته است.


کاسینی – هویگنس

ناسا چگونه ناسا شد؟

با بزرگ‌تر شدن پروژه‌ها و قدرت گرفتن سازمان‌های فضایی دیگر، ناسا پروژه‌‌های مشترک مختلفی با این سازمان‌ها تعریف کرد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک ناسا که با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام شد پروژه کاسینی-هویگنس بود که با هدف بررسی دقیق زحل انجام شد.

این ماموریت دو بخش داشت:‌ بخش اول مدارگرد کاسینی بود که در مدار زحل قرار گرفت و بخش دوم کاوشگر هویگنس بود که از کاسینی جدا شد و به بررسی قمر تیتان پرداخت. ماموریت کاسینی با یک حرکت باشکوه به پایان رسید. در اواخر ماموریت این فضاپیما، ناسا تصمیم گرفت آن را به درون زحل پرتاب کند تا از برخورد ناخواسته آن با قمرهای زحل جلوگیری شود. در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۷ ماموریت کاسینی با سقوط درون زحل به پایان رسید.


شاتل فضایی

ناسا چگونه ناسا شد؟

پس از فضاپیماهای مرکوری، جمینی و آپولو که ماهواره یا سرنشینان خود را به خارج از جو می‌بردند و آن جا به کار خود پایان می‌دادند ناسا تصمیم گرفت فضاپیماهایی با قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد طراحی کند.

شاتل فضایی اولین سفینه قابل استفاده مجدد بود. بخش اصلی این سفینه به گونه‌ای طراحی شده بود که هنگام بازگشت به جو زمین نمی‌سوخت و می‌توانست صحیح و سالم روی زمین فرود بیاید. ماموریت‌های شاتل جزو دراماتیک‌ترین ماموریت‌های تاریخ ناسا هستند.

از ۵ شاتل فضایی که ناسا به فضا فرستاد دو شاتل کلمبیا و چلنجر با حادثه مواجه شدند و در این حادثه‌ها ۱۴ فضانورد جان خود را از دست دادند. در پی این حوادث و هزینه‌های زیادی که شاتل‌ها تحمیل می‌کردند، ناسا ماموریت‌های شاتل‌ها را در سال ۲۰۱۰ متوقف کرد. یک نکته جالب در مورد مخزن سوخت شاتل‌ها وجود دارد.

مخزن سوخت خارجی دو شاتل فضایی اول با لایه‌ای از رنگ سفید پوشیده شده بودند تا در برابر پرتوی فرابنفش مقاوم‌تر باشند. همین رنگ ۲۷۳ کیلوگرم وزن اضافی به شاتل‌ها تحمیل کرده بود و به همین دلیل از نسل سوم شاتل‌ها دیگر این رنگ اضافه نشد. رنگ نارنجی مخزن‌های شاتل‌های بعدی به خاطر فوم محافظی است که روی مخزن این شاتل‌ها را پوشانده است.


پروژه آپولو

ناسا چگونه ناسا شد؟

شاید مشهورترین پروژه‌ ناسا در تمام طول تاریخ این سازمان پروژه فرود آوردن انسان در سطح ماه باشد. در اوج مسابقه فضایی بین آمریکا و شوروی و در حالی که آمریکا در رقابت فرستادن اولین انسان به فضا از شوروی شکست خورده بود، تنها فرستی که برای آمریکا باقی بود تا پیروز مسابقه فضایی شود فتح کره ماه بود. «جان اف کندی» رییس جمهور وقت آمریکا در سخنرانی خود پس از فرستادن اولین آمریکایی به فضا از برنامه بلندپروازانه خود خبر داد و گفت که آمریکا پیش از پایان دهه ۶۰ اولین انسان را بر سطح ماه خواهد نشاند.

برای دستیابی به این هدف ناسا پروژه آپولو را استارت زد. پروژه آپولو در مجموع شامل ۱۷ ماموریت مختلف بود که برخی از آن‌ها در مدار زمین، برخی در مدار ماه و ۶ ماموریت با فرود انسان در سطح ماه همراه بود. در طی ماموریت آپولو ۱۱ برای اولین بار یک انسان پای خود را بر سطح ماه قرار داد. در مجموع پروژه‌های آپولو، ۱۲ مرد در سطح ماه قدم زدند و از زمان پایان ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ تا کنون، دیگر هیچ انسانی پا روی ماه نگذاشته است.


ایستگاه فضایی

ناسا چگونه ناسا شد؟

بزرگترین پروژه مشترک سازمان‌های فضایی ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این پروژه با همکاری آمریکا، روسیه، سازمان فضایی اروپا، ژاپن و کانادا انجام شد. ایستگاه فضایی بین‌المللی سازه عظیمی است که در مدار زمین در حال گردش است و فضانوردان می‌توانند چندین هفته و حتی برای ماه‌ها در آن اقامت کنند. این سازه فضایی روزی ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد و در آسمان تاریک شب می‌توان حرکت آن را با چشم غیر مسلح تشخیص داد.

ایستگاه فضایی در واقع یک آزمایشگاه فضایی دائمی برای فضانوردان است. این سازه که بزرگ‌ترین سازه ساخته شده در فضا به دست بشر است با انرژی خورشیدی کار می‌کند و تمام انرژی آن توسط صفحات خورشیدی تامین می‌شود.


پروژه‌های ناسا در مریخ

پس از فتح ماه هدف بلند پروازانه بعدی انسان دست‌یابی به سیاره همسایه زمین بود. رویای دست‌یابی به مریخ و تبدیل کردن آنجا به اقامتگاهی برای انسان‌ها یکی از بزرگترین اهداف بشر امروز است. پیش از دستیابی به این هدف لازم است که پروژه‌های مختلفی برای شناختن بهتر سیاره سرخ صورت بگیرد. ناسا در چندین ماموریت مختلف انواع مدارگردها و سطح نوردها را به سمت این سیاره فرستاده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاوشگر وایکینگ، مریخ‌نوردهای دوقلوی اسپریت و آپورچونیتی و مریخ نورد کیوراسیتی اشاره کرد. وایکینگ ۱ اولین ساخته دست بشر بود که در سیاره مریخ فرود آمد و توانست اولین تصاویر رنگی از سطح مریخ را به زمین مخابره کند.

مریخ‌نوردهای اسپیریت و آپورچونیتی دو کاوشگر مشابه بودند که همزمان در دو نقطه مختلف مریخ فرود آمدند. پیش از فرود موفقیت آمیز این دو کاوشگر چندین ماموریت دیگر ناسا در مرحله فرود در سطح مریخ با شکست مواجه شده بود. به همین دلیل ناسا دکتر فیروز نادری را به عنوان مدیر برنامه‌های اکتشافات مریخ خود برگزید و ماموریت فرود کاوشگرهای روح و فرصت تحت مدیریت او با موفقیت انجام شد. این دو مریخ نورد تنها برای یک ماموریت ۹۰ روزه طراحی شده بودند اما چندین سال روی مریخ دوام آوردند. اسپیریت تا سال ۲۰۱۰ به فعالیت خود ادامه می‌داد اما در این سال به خاطر جهتگیری نادرست صفحات خورشیدی خود نتوانست انرژی لازم خود را تامین کند و از کار افتاد. آپورچونیتی اما هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ناسا چگونه ناسا شد؟

آخرین کاوشگر ناسا که تا کنون در سطح مریخ فرود آمده است کاوشگر کنجکاوی است. ماموریت کنجکاوی یافتن آثار حیات در سطح مریخ است. این کاوشگر یک آزمایشگاه تمام عیار است و از سال ۲۰۱۲ که فعالیت خود را در سطح مریخ آغاز کرده اطلاعات بسیار مفیدی از وضعیت آب و هوایی و شرایط خاک مریخ به دست آورده است. بر خلاف روح و فرصت، که باتری‌های قابل شارژ با استفاده از صفحات خورشیدی داشتند، کنجکاوی از یک باتری پولوتونیومی بهره می‌گیرد که انرژی خود را از واکنش‌های هسته‌ای به دست می‌آورد.


برنامه‌های آتی

ناسا چگونه ناسا شد؟

پروژه‌های آتی ناسا با هدف بازگشت مجدد به ماه و کاوش‌های بیشتر در سطح مریخ انجام خواهد شد. تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز پروژه مهم دیگریست که قرار است به زودی جانشین هابل شود اما ناسا چند بار ارسال آن را به تعویق انداخته است اما پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این تلسکوپ عظیم در مدار قرار بگیرد.

شاید هدف بلند مدت‌تر ناسا فرستادن انسان به مریخ و سکونت در آنجا باشد. هدفی که چالش‌های بسیاری بر سر راه آن وجود دارد. از انجام سفری ۶ تا ۹ ماهه تا فراهم کردن شرایط اقامت در سطح مریخ چالش‌هایی هستند که به این زودی‌ها هیچسازمان فضایی نمی‌تواند آن‌ها را رفع کند.

خواننده‌ ‏های ایرانی سوار چه ماشین هایی می‌شوند؟

نه‌ تنها خود ستاره‏ ها که علایق آنها هم بسیار موردتوجه مخاطبان و علاقه‌مندان آنهاست. این رابطه حتی سبب پایه‌گذاری ژانر خاصی از روزنامه‌نگاری در دنیا شده و روزنامه نگارانی تربیت شده‏ اند که از علایق و وسایل مورد استفاده هنرمندان و ورزشکاران برای علاقه ‏مندان و مخاطبان آنها می‏ نویسند. از طرف دیگر  برندهای خودرو هم از این علاقه نهایت استفاده را برای معرفی هرچه بیشتر محصولاتشان می‏ برند و به قول معروف بار تبلیغاتی و ترویجی به این رابطه می ‏دهند.

 این پدیده هم در کشورهای خارجی و هم در ایران عام و فراگیر است. اما در میان انواع سلبریتی‏ها علایق و وسایل مورد استفاده خوانندگان موسیقی به‌شدت موردتوجه است زیرا مردم کمتر از بازیگران و فوتبالیست‏ها از علایق خودرویی آنها مطلع می‏شوند. در ایران هم مخاطبان انواع خوانندگان پاپ پیگیر این هستند که خواننده موردعلاقه آنها چه می‏پوشد و پشت فرمان کدام خودرو می‏نشیند؟ در این گزارش به خودروی موردعلاقه برخی خوانندگان موسیقی پاپ اشاره کردیم تا عطش مخاطبان و علاقه‌مندان آنها را برطرف کنیم.

بهنام بانی عاشق ماکسیماست

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

در دو سال گذشته بهنام بانی با آهنگ‏هایش معروف شد و سال گذشته نیز با آلبوم «عاشقم کرده» حسابی سرزبان‏ها افتاد تا جایی که بلیت کنسرتش در 15دقیقه اول تمام شد. بانی 31ساله در دوران کودکی قاری قرآن بوده و از همان بچگی آرزوی خوانندگی و کنسرت را در سر داشته است. پدرش نوازنده آکاردئون بود و همین موضوع در علاقه او به موسیقی نقش داشته است. بانی در دوران نوجوانی خوانندگی را به‌صورت حرفه‏ ای نزد استادان موسیقی مانند محمد نوری یاد گرفت و دو سال قبل با آهنگ «علاقه خاص» با آهنگسازی حامد برادران به شهرت رسید.

او عاشق خودروی ماکسیما نیسان است. در یک مصاحبه هنگامی که مجری از او پرسید که «من انتظار داشتم با ماشین 2میلیاردی به برنامه ما بیایی!» جواب داد: «قیمت آدما به ماشین زیر پاشون نیست. از 18 سالگی آرزوی داشتن خودروهای ماکسیما یا آزرا یا اپیروس را داشتم و الان هم یک ماکسیما دارم و از رانندگی با آن لذت می‌برم». جالب این‏که او در مصاحبه‌ای نیز گفته بود در دوران سخت زندگی‏ اش مسافرکشی هم کرده است.


لوکس‌سواری فرزاد فرزین 

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

فرزاد فرزین یکی از خواننده‏های معروفی است که علاوه‌بر خوانندگی آهنگساز، بازیگر و ترانه‌سرا و اهل رانندگی هم است. او تاکنون هفت آلبوم رسمی منتشر کرده است. این خواننده 37ساله اولین آلبوم  خود را حدود 18سال قبل منتشر کرد.

وی همچنین سابقه بازی در فیلم‏های سینمایی ازجمله فیلم «سگ‏های پوشالی» را دارد. این خواننده خوش‌صدا به خودرو علاقه‌مند بوده و و بارها عکس‏های او درحال رانندگی لکسوس RX250، پورشه و مرسدس‌بنز کلاس E در فضای مجازی منتشر شده است.

فرزین در سریال «عاشقانه» بازی کرده بود و در چند سکانس هم در نقش خودش با پورشه مشکی‌رنگش دیده شد.


بنزسواری محسن یگانه

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

محسن یگانه یکی از خواننده‏ های خوش‌صدای کشور، نامی آشنا برای مردم است. این خواننده سبک پاپ و در کنار خوانندگی ترانه‏ سرا، نوازنده، تنظیم ‏کننده و آهنگساز هم است. هرچند اولین آلبوم این خواننده 33ساله به‌صورت زیرزمینی منتشر شد اما هشت سال قبل با انتشار آلبوم «نفس‏های بی ‏هدف» سر زبان‏ها افتاد و خیلی زود وارد جرگه خواننده ‏های مشهور شد.

این خواننده گنبدکاووسی نیز اهل سلفی گرفتن با خودروهای لوکس و گران است و علاوه‌بر رانندگی با خودروی لکسوس RX350،  به خودروی بنز هم علاقه‏ مند است و بارها در صفحه خود در شبکه ‏های اجتماعی عکس آن را به اشتراک گذاشته است.


بنز سواری امید حاجیلی

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

امید حاجیلی، خواننده پاپ طرفداران زیادی دارد و علاوه‌بر خوانندگی، نوازنده حرف ه‏ای ساز ترومپت، تنظیم‌کننده و آهنگساز هم است. این خواننده 35ساله تاکنون سه آلبوم منتشر کرده است.

امید از سن ۹سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرد و از ۱۱سالگی وارد هنرستان موسیقی شد. اما پس از ۳ سال نوازندگی ویولن، ساز خود را به ترومپت تغییر داد. حاجیلی بیشتر به سبک لاتین و الکترونیک علاقه‏ مند است و سابقه 10سال نوازندگی در ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر فیلارمونیک تهران، ارکستر سمفونیک صداوسیما را هم دارد.

حاجیلی علاوه‌بر حرفه موسیقی و خوانندگی، استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد هم است. او اهل رانندگی با خودروی بنز بوده و عکس‏های او هنگام رانندگی با بنز S500 در فضای مجازی منتشر شده است.


ماشین بازی بابک جهانبخش

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

بابک جهانبخش 10 سال پیش با آلبوم «چی شده» معروف شد. او درباره زندگی شخصی ‏اش بسیار حساس است تا کسی وارد حریم خصوصی‌اش نشود، اما خودروهای او یک استثنا هستند.

جهانبخش به ماشین‏بازی علاقه دارد. این خواننده 35ساله از پنج سالگی در آلمان موسیقی خوانده و مجتبی میرزاده آهنگساز قدیمی او را به خواننده شدن تشویق کرده است. ماشین‌سواری این خواننده پاپ از دید مردم پنهان نمانده و سوار بر خودروهای مختلفی از پرادو و لکسوس ES تا شورولت دیده شده است.

او در صفحه اینستاگرم خود عکسی از خودروی گرانش را که یک شورولت کاماروی مشکی‌رنگ است به اشتراک گذاشت. جهانبخش خواننده تک‌آهنگ‏های معروفی ازجمله سکوت، صدای عشق، تو چشمای منی، برف و خاطره است و مردم با این آهنگ‏ها خاطره دارند.


پورشه سواری رضا صادقی

خواننده ‏های موسیقی پاپ ایران سوار چه خودروهایی می ‏شوند؟

رضا صادقی یا همان خواننده «مشکی رنگه عشقه» از محبوب‏ترین خواننده ‏های ایرانی است و بسیاری او را با این ترانه به‌یاد می ‏آورند. صادقی 39ساله، در کنار خوانندگی آهنگساز و ترانه‏ سرا هم است. او اهل جنوب و بندرعباس بوده و آخرین آلبومش دو سال قبل به نام «شب‌بارونی» به ‏صورت شخصی و اینترنتی منتشر شد . وی همه درآمد حاصل از فروش «مشکی رنگه عشقه» را صرف امور خیریه کرد.

این خواننده پرطرفدار اهل رانندگی و سلفی انداختن پشت فرمان است و بیشتر با یک پورشه کاین مشکی‌رنگ رویت شده است. البته عکس‏هایی از او که سوار یک بنتلی سفید در هامبورگ آلمان بوده نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

صادقی درباره رانندگی با خودروی خود گفته است: «ماشینم باعث شده است مردم فکر کنند مولتی‌میلیاردر هستم.»