برخی رنگ ها در دسته رنگ های ملایم قرار می گیرند. برای مثال رنگ سبز یکی از محبوب ترین رنگ هادر قرن هیجدهم بوده که امروزه نیز از رنگهای پر طرفدار در دکوراسیون داخلی است که در مجاورت رنگی همچون طلایی جلوه ای بسیار زیبا به خود می گیرد. برای مثال یکی از این رنگها به عنوان زمینه ای ساده و از رنگ دیگر به عنوان طرحی برجسته و چشم گیر استفاده شود و همین طور با استفاده از اثاثیه و مبلمان به رنگ های خاکی و یا خنثی می توان در برخی جاها از شدت آن کاست.
هماهنگی زیبایی در ترکیب رنگ سبز و طلایی در طراحی داخلی وجود دارد. شاید این یادآور رنگ های موجود در طبیعت باشد، مثل تغییر رنگ برگ های درخت در هفته ها ی آخر تابستان به پاییز یا تابستان های شدید نور خورشید روی چمن های وحشی.این خانه سبز و طلایی توسط Oksana Dolgopiatova طراحی شده است. این آپارتمان دارای تنهایی از رنگ آبی تا سبز است و با رنگ های طلایی کلاسیک تا مات و پارچه زرد و طلایی طراحی شده است.
بخشی از دیوار و سقف در اطراف پنجره ها به رنگ فیروزه ای است که در آن قسمت منبع نور طبیعی اتاق را روشن می کند که این رنگ از نظر بصری نواری دور پنجره ایجاد می کند.این رنگ از اثاثیه و لوازم داخلی کنار دیوار سبز-آبی شدت آن را خنثی میکند. با انتخاب کوسن های گرافیکی و قرار دادن آن ها به صورت پراکنده این دو رنگ با هم هماهنگ می شوند و قرار دادن قفسه ای از کتاب و قاب عکس پشت مبل به شکوه کار می افزاید. مقابل مبل خاکستری یک کنسول نا مرغوب ساخته شده از شیشه چوب و فلز سیاه قرار دارد.
تلویزیون بر روی یک دیوار سفید سفید با سیم کشی پنهان قرار دارد. محدوده سفید و رنگ چشم نواز در اطراف پنجره با کنسول و تلوزیون متعادل تر می شود. دو پانل تزئینی سفید نیز کنار دیوار ساده قرار دارند.
در این عکس یک جفت میز چوبی دایره ای شکل زیبا میبینیم که روی یکی از آن ها چراغ رومیزی طلایی رنگ به منظور توجه بیشتر به کاناپه ی روبه روی آن قرار دارد.سه چراغ نصب شده بر روی دیوار نشان دهنده انتقال ناگهانی رنگ دیوار است و توجه به سطح بافتی دیوار را جلب می کند.
یک ناهار خوری مجلل مدرن برای این فضا انتخاب شده است. که شامل یک میز ناهار خوری طلایی است که به میزان چهار تا شش نفر صندلی گنجایش دارد. دو صندلی با قاب طلایی و دو صندلی چرمی سیاه برای این میز انتخاب شده است.کابینت آشپزخانه سبز تیره با دستگیره های طلای طلایی که در نور به زیبایی براق می شود مزیین شده است. دیوار و سقف محدوده ی آشپزخانه در یک سایه مطابق پنجره ی بالای کابینت رنگ آمیزی شده است. گلدان تزئینی سبز شیشه ای روی میز ناهار خوری را به نمایش می گذارد، و آن محدوده را با آشپزخانه ی سبز که در پشت آن قرار دارد هماهنگ می کند.
پرده های سفید به عنوان در برای اتاق تعویض لباس استفاده می شوند.
در هنگام غروب، سه چراغ آویز اتاق ناهار خوری نور خیره کننده ای را به اتاق نشیمن می دهد.
پانل های سرامیکی بالای آشپزخانه سبز سبب می شوند که نور از طریق حمام پشت دیوار آشپزخانه منتقل شود.دیوار آشپزخانه از سنگ مرمر سبک ساخته شده است و با سینک سفید آن کاملاً هماهنگ است.
کف آپارتمان سراسراز جنس تخته چوب گسترده ی تیره است که فضای نشیمن را به اتاق خواب متصل می کند. رو تختی اتاق خواب ساده و لبه دار با الگوی هندسی است، روی تختخواب وبا رنگ زرد ترکیب شده است.
یک خط طلایی زرد در اطراف محیط اتاق قرار دارد و همینطور یک تابلوی انتزاعی بالای تخت روی دیوار نصب شده است.آویزهای دیواری طلای خالص در دو طرف تخت به عنوان چراغ خواب نصب شده است.
ساعت دیواری طلایی راهرو سفید را به زیبایی تزئین کرده است.
آینه ی دایره ای شکل با قاب زیبای مشکیش و روشویی مقابل آن با پایه ها،شیراب و جا حوله ای مشکی کاملا هماهنگ است.دکور چوبی اطراف وان سبب شده که روشویی و محوطه ی حمام از نظر بصری جدا به نظر برسند.روشنایی چراغ سفید موجب میشود که حمام با دکور چوبی و تیره ،روشن تر به نظر برسد. میتوان از یک نردبان سفید به عنوان جا حوله ای برای آویزان کردن حوله هایی به رنگ سبز استفاده کرد.
ایرانی ها در کلاس سدان های کوچک شهری یک بسته کامل از برندهای اروپایی و ژاپنی و کره ای دارند که می توانند با انتخاب هر یک از آنها صاحب خودرویی خاص در رده قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان شوند. ما اینجا این خودروها را با هم به خوبی مقایسه کرده ایم. رده بندی این خودروها را ببینید.
رنو مگان 2018
نمره کلی: 9.07 از 10
قیمت و ارزش خرید: 9 از 10
ابعاد و گنجایش: 9 از 10
کارایی و دوام: 9.5 از 10
زیبایی و طراحی: 9.5 از 10
هندلینگ و فنی: 8.5 از 10
وضعیت رفاهی: 9 از 10
امکانات و ایمنی: 9 از 10
بهترین سدان تاریخ رنو همین خودروی جذاب و خوش چهره است که از ابتدای سال 97 با قیمتی بین 175 تا 200 میلیون تومان قرار است به دست مشتریان ایرانی رسیده و سهم گسترده ای از این بخش از بازار را به خود اختصاص دهد. ایمنی بالا، طراحی زیبا، هندلینگ مناسب، کیفیت ساخت خوب، تجهیزات کافی در کنار مصرف کم و گنجایش بالا باعث برتری مگان 2018 بر انبوهی از رقبای دیگر حاضر در این کلاس است.
هیوندای الانترا 2018
نمره کلی: 8.87 از 10
قیمت و ارزش خرید: 9 از 10
ابعاد و گنجایش: 9 از 10
کارایی و دوام: 8 از 10
زیبایی و طراحی: 9 از 10
هندلینگ و فنی: 8.5 از 10
وضعیت رفاهی: 9 از 10
امکانات و ایمنی: 9 از 10
خودروی کم نظیری است و اگر در ایران با امکانات مناسب و ایمنی خوب و قیمت پایین تر مونتاژ شود قطعا ظرفیت برتری بر مگان 2018 را دارد. این اتومبیل کره ای در بهترین دوره خود از لحاظ تکامل قرار داشته و یکی از اتومبیل های برتر هیوندای در بازارهای جهانی به شمار می رود. ایمنی اش خوب و گنجایشش در این کلاس از بهترین هاست. مصرف سوختش هم اقتصادی است در حالی که هندلینگ مناسبی داشته و ظاهر زیبایی دارد.
تویوتا کورولا 2016
نمره کلی: 8.71 از 10
قیمت و ارزش خرید: 9 از 10
ابعاد و گنجایش: 9.5 از 10
کارایی و دوام: 9.5 از 10
زیبایی و طراحی: 8 از 10
هندلینگ و فنی: 8 از 10
وضعیت رفاهی: 8.5 از 10
امکانات و ایمنی: 8.5 از 10
با این که از انتهای سال گذشته از بازار ایران حذف شده ولی همچنان ارزش های بالایی برای خریداران داشته و طرفداران بی شماری دارد. کورولا که پرفروش ترین خودروی کره زمین است! به لطف قیمت مناسب، ابعاد کافی، امکانات خوب، ایمنی بالا، مصرف کم و سواری نرم، اتومبیل ایده آل بسیاری از خانواده های ایرانی به حساب می آید. البته خیلی ها با ظاهر ساده اش در این نسل کنار نمی آیند.
کیا سراتو 2018
نمره کلی: 8.5 از 10
قیمت و ارزش خرید: 7.5 از 10
ابعاد و گنجایش: 9 از 10
کارایی و دوام: 8.5 از 10
زیبایی و طراحی: 8.5 از 10
هندلینگ و فنی: 8 از 10
وضعیت رفاهی: 9 از 10
امکانات و ایمنی: 9 از 10
سدان کوچک کره ای در نمونه 2018 خودروی جذابی است و از قضا فروش خوبی هم دارد ولی این به معنی برتری سراتو 2018 بر تمام رقبایش نیست. آن طور که بررسی ها نشان داده سواری سراتو خیلی اسپورت نیست و حس خاصی از رانندگی سریع با این سدان به دست راننده نمی رسد. در عین حال ایمنی بالا، دوام خوب و تجهیزات کافی از جمله دلایلی است که سراتو توانسته در بازار ایران به فروش مناسب در بخش وارداتی ها برسد.
کیا سراتو 2013
نمره کلی: 8.42 از 10
قیمت و ارزش خرید: 9 از 10
ابعاد و گنجایش: 7.5 از 10
کارایی و دوام: 8 از 10
زیبایی و طراحی: 8 از 10
هندلینگ و فنی: 8.5 از 10
وضعیت رفاهی: 9 از 10
امکانات و ایمنی: 9 از 10
یک خودروی محبوب مونتاژی که توانسته سورپرایز امسال بازار ایران باشد و با تیراژی بالغ بر 35 هزار دستگاه بخش زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است. از جمله دلیل این موفقیت، یکی موتور و گیربکس مناسب و دیگری قیمت خوبش است. ضمنا سراتو خودرویی نسبتا ایمن و کم مصرف هم هست.
مزدا 3 مدل 2013
نمره کلی: 8.28 از 10
قیمت و ارزش خرید: 9 از 10
ابعاد و گنجایش: 7 از 10
کارایی و دوام: 8.5 از 10
زیبایی و طراحی: 9 از 10
هندلینگ و فنی: 8.5 از 10
وضعیت رفاهی: 8 از 10
امکانات و ایمنی: 8 از 10
سدان 140 میلیونی شرکت بهمن با وجود گذشت چهار سال از ورود به ایران همچنان محصولی پرطرفدار است و تا اینجای سال حدود شش هزار دستگاه فروش داشته است. ایمنی مناسب، سواری نرم و راحت، طراحی زیبا، هندلینگ مناسب و کیفیت ساخت خوب، همه از ویژگی های عالی مزدا 3 هستند. در عین حال اوضاع امکانات این سدان و نیز گنجایش اتاق در مقایسه با رقبا چندان مناسب نیست.
رنو فلوئنس 2017
نمره کلی: 8.14 از 10
قیمت و ارزش خرید: 8 از 10
ابعاد و گنجایش: 9.5 از 10
کارایی و دوام: 8 از 10
زیبایی و طراحی: 8 از 10
هندلینگ و فنی: 7.5 از 10
وضعیت رفاهی: 8 از 10
امکانات و ایمنی: 8 از 10
جادار است و کم مصرف، یک خودروی خانوادگی خوب است که اگر با موتور و گیربکس آن کنار بیایید حتما می تواند شما را راضی نگه دارد. ایمنی متوسط، هندلینگ عادی، طراحی خاص و قیمت مناسب، از جمله دلایل موفقیت این سدان عجیب کره ای - فرانسوی در بازار ایران در سال های اخیر است.
میتسوبیشی لنسر 2018
نمره کلی: 7.85 از 10
قیمت و ارزش خرید: 7 از 10
ابعاد و گنجایش: 7 از 10
کارایی و دوام: 8.5 از 10
زیبایی و طراحی: 8 از 10
هندلینگ و فنی: 8 از 10
وضعیت رفاهی: 8 از 10
امکانات و ایمنی: 8.5 از 10
خیلی وقت است که دیگر دیدنش شوری بر نمی انگیزد و آن حلاوت اولیه را ندارد. مصرف سوخت خوب، دوام مناسب و کیفیت رانندگی خوبی دارد. در عین حال بازار دسته دوم بد و ابعاد کوچکش بزرگ ترین معضل بر سر راه فروش بیشتر و بهتر این سامورایی ژاپنی در ایران است.
هوندا سیویک 2015
نمره کلی: 7.78 از 10
قیمت و ارزش خرید: 7.5 از 10
ابعاد و گنجایش: 7.5 از 10
کارایی و دوام: 8.5 از 10
زیبایی و طراحی: 7.5 از 10
هندلینگ و فنی: 7.5 از 10
وضعیت رفاهی: 8 از 10
امکانات و ایمنی: 8 از 10
خیلی کم در ایران فروخت و تقریبا در بازار نامی ندارد. با این حال اعتبار برند و ارزش خرید سیویک همواره یک نقطه طلایی در ذهن عشاق اتومبیل های ژاپنی است که موجب می شود به رغم قیمت بالا و ظاهر قدیمی همچنان طرفدار داشته باشد. اگر نسل تازه این اتومبیل به ایران می آمد شاید به جای مگان حالا در صدر جدول بود.
پژو 301
نمره کلی: 7.64 از 10
قیمت و ارزش خرید: 8 از 10
ابعاد و گنجایش: 7 از 10
کارایی و دوام: 8 از 10
زیبایی و طراحی: 7.5 از 10
هندلینگ و فنی: 7 از 10
وضعیت رفاهی: 7 از 10
امکانات و ایمنی: 7 از 10
اگر نمونه فیس لیفت 301 در بازار بود شاید وضع بهتری برای پژو رقم می خورد ولی خب فعلا این سدان کوچک فرانسوی شانس زیادی در بازار ندارد و به رغم همه ویژگی های مثبت، ناتوان از شکست رقبا است. به نظر می رسد البته سال 97 سال 301 فیس لیفت باشد چرا که با اعلام داخلی سازی 60 درصدی و کاهش قیمت قرار است سهم عمده بازار 50 تا 100 میلیون تومان را از آن خود کند.
ام جی جی تی 2017
نمره کلی: 7.42 از 10
قیمت و ارزش خرید: 7 از 10
ابعاد و گنجایش: 8 از 10
کارایی و دوام: 7.5 از 10
زیبایی و طراحی: 7.5 از 10
هندلینگ و فنی: 7 از 10
وضعیت رفاهی: 7.5 از 10
امکانات و ایمنی: 7.5 از 10
بدترین اتومبیل این کلاس است که کمتر از 500 دستگاه از آن تاکنون به فروش رفته و تقریبا خریداری ندارد. البته این به معنی بی ارزش بودن جی تی نیست ولی خب قیمت بالا در کنار برند بدنام، کیفیت پایین تر و بازار دست دوم بد موجب شدند تا کسی به سراغ این دو رگه چینی - انگلیسی نرود.
بهترین خودرو را هم که خریده باشید، باز هم بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل شود. دلیلش هم ساده است، هر قطعهای عمری دارد و عمر ماشین هم به تازه نفس بودن قطعاتش وابسته است. برای اینکه بتوانید عمر ماشینی را که برای خریدش کلی هزینه کردهاید، افزایش دهید قطعاتی را که در ادامه دربارهشان میخوانید، به موقع عوض کنید.
فیلتر هوا
تعویض فیلتر هوا نه هزینه زیادی میبرد و نه وقت زیادی از شما میگیرد؛ در عوض با یک هزینه مناسب میتوانید عمر مفید اتومبیلتان را افزایش دهید. فیلتر هوا را اگر در جادههای خاکی و شنی رانندگی نمیکنید، بعد از هر هشت هزار تا ۱۲ هزار کیلومتر عوض کنید.
روغن و فیلتر روغن
به فکر خورد و خوراک ماشینتان باشید و نگذارید به خاطر یک هزینه کوچک، شما را توی خرج بیندازد. هر پنج تا هشت هزار کیلومتر روغن و فیلتر آن را عوض کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره زمان مناسب تعویض روغن موتور اینجا کلیک کنید.
لنت ترمز
برای اینکه سلامت ماشینتان را تضمین کنید، لنت ترمزها را هر ۱۸ تا ۳۵ هزار کیلومتر عوض کنید. اگر در کلانشهرهای کشور زندگی میکنید، حتما با پروسه ترمزهای مداوم آشنایی کامل دارید و ممکن است لازم شود لنت ترمز را زود به زود عوض کنید.
لاستیک خودرو
بعد از خرید تایر و لاستیک خودرو تا حدود سه الی پنج سال از تعویض لاستیک بینیاز خواهید بود. اگر مدت طولانی یا در مسیرهای سخت رانندگی میکنید؛ ممکن است این زمان کمتر شود. بهتر است میزان خوردگی تایر را بررسی کنید یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا ببینید زمان تعویض رسیده است یا نه.
تسمههای خودرو
تسمههای اتومبیل معمولا به دو دسته دینام و تایمینگ تقسیم میشود؛ البته ممکن است بعضی از ماشینها تسمه تایمینگ نداشته باشند. اگر ماشینتان تسمه تایمینگ دارد حدود هر پنج سال یک بار به فکر عوض کردنش بیفتید و برای تعویض تسمه دینام، حدود شش سال صبر کنید.
زمان مناسب تعویض شمع ماشین
کافی است شمع ماشین دچار مشکل شود تا کل سیستم ماشین را به هم بریزد. معمولا برای تعویض شمع باید حدود دو سال دست نگه داشت. طی این دو سال ماشین حدود ۲۵ هزار کیلومتر مسافت خواهد پیمود. اگر از ماشینتان بیشتر استفاده میکنید بهتر است زودتر به فکر تعویض شمع بیفتید.
دینام ماشین
دوام دینام از دو حالت خارج نیست، یا تا روزی که ماشینتان زنده مانده، زنده میماند یا بعد پنج الی شش سال از دست میرود. تشخیص اینکه دینام خراب شده یا نه نیاز به بررسی خیلی دقیق مکانیک ماهر دارد. یادتان باشد قبل از تصمیم برای تعویض دینام حتما مطمئن شوید که مشکل مربوط به این قطعه است یا نه.
پمپ آب
اگر جدیدا متوجه میشوید ماشینتان زیاد داغ میکند، حتما پمپ آن را بررسی کنید. پمپ آب معمولا بعد از هشت سال ممکن است نشتی پیدا کند و وقت تعویضش برسد. هنگامی که این اتفاق بیفتد ماشین داغ خواهد کرد.
ضربه گیرها
ضربه گیرهای انواع کمک فنر ماشین هم نیاز به تعویض پیدا میکنند. ممکن است تصمیم گرفته باشید کمک فنرتان را عوض کنید و از مدل جدیدی لذت ببرید یا ممکن است ضربه گیر قدیمیتان به عمر حدود ۸۰ الی ۱۲۰ هزار کیلومتر نزدیک شده باشد. این عمر به معنی این است که زمان تعویض فرا رسیده است و کمکم باید دست به کار شوید.
تعویض کلاچ
عمر مفید کلاچ هم بستگی دارد به نوع رانندگی شما. اگر در کلانشهرهای پرترافیک زندگی میکنید یا زیاد نیمکلاچ میگیرید، احتمالا زودتر از عمر طبیعی این قطعه که حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر است، مجبور به تعویض خواهید شد.
سنسورهای موتور
یکی از اعصابخردیهای ماشین هم خراب شدن سنسورهای موتورش است، آدم نمیداند چه اتفاقی افتاده و الان در چه شرایطی قرار دارد. ۲۴۰ هزار کیلومتر، عمر مفید سنسورهای موتور است.
عوض کردن فیوزها
فیوزها اضافه بار را کنترل میکنند و از این طریق عمر طولانیتر ماشین را تضمین خواهند کرد. برای فیوز عمر مفیدی تعریف نشده است، بلکه با بروز مشکل نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. گاهی هم ممکن است فیوزها تا آخر عمر ماشین پابهپایش فعالیت کنند.
چراغ عقب و جلو
عمر چراغ ماشین بستگی زیادی به نوع آن دارد؛ برای مثال عمر چراغ ال ای دی LED به مراتب بیشتر از لامپهای رشتهای است. اگر مرتب در شب رانندگی میکنید یا مسیری که آن را میپیمایید هموار نیست، بهتر است چراغ ال ای دی برای ماشینتان تهیه کنید؛ چون عمر چراغهای رشتهای در دست اندازها کم میشود. اگر مسیرتان معمولی است و خیلی هم سراغ رانندگی در شب نمیروید، ممکن است هر پنج الی هفت سال یک بار نیاز به تعویض لامپ ماشین پیدا کنید.
تعویض باتری
زمان مناسب برای تعویض باتری ماشین به دمای منطقهای که در آن رانندگی میکنید، بستگی دارد. ساکنان بخشهای جنوبی کشور که هوای گرم را بیشتر تجربه میکنند هر سه سال یک بار باتری را تعویض کنند و بقیه ممکن است هر پنج سال یک بار به تعویض باتری ماشین نیاز پیدا کنند.
شگفتیهای دنیای پرواز هرگز تمامی ندارد و چشمانداز پیشروی آن هر روز وسیعتر و جذابتر میشود. به خصوص در این زمان که هواپیماهای غولپیکر از طولانیترین استخرهای المپیک، سنگینترین تانکها و حتی یک ساختمان پنج طبقه، درازتر، سنگینتر و بلندتر هستند. با ما همراه باشید تا با غولپیکرترین هواپیماها در طول تاریخ پرواز بشر آشنا شوید.
آنتونوف آن-۲۲۵ میریا (Antonov An-225 Mriya)
از ابعاد مختلف هواپیمای آنتونوف آن-۲۲۵ را باید بزرگترین هواپیمای دنیا دانست که تنها یک فروند از آن ساخته شده است. مرکز طراحی آنتونوف در دهه ۱۹۸۰ در کشور اوکراین که آن زمان بخشی از خاک اتحاد جماهیر شوروی محسوب میشد، طراحی و ساخت این هیولای پرنده بارکش را انجام داد.
این غول بالدار برای حمل فضاپیمای بوران شوروی طراحی و ساخته شد. فضاپیمای بوران را میتوان نسخه روسی شاتل فضایی ایالات متحده، به علاوه راکتهای تقویتکننده انرجیا (Energia rocket boosters) به حساب آورد. اما بعد از توقف برنامههای فضایی اتحاد جماهیر شوروی با انجام برخی تغییرات و تعمیرات خاص بر روی آن، بار دیگر برای استفاده در زمینههای مختلف مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
آنتونوف آن-۲۲۵ سنگینترین هواپیمایی است که تاکنون ساخته شده و حداکثر وزن پروازش به ۷۱۰ تن میرسد. رکورد حمل بار توسط آن بیش از ۵۵۹۵۸۰ پوند (حدود ۲۵۴۰۰۰ کیلوگرم) و برای بار یک تیکه به ۴۱۸۸۳۰ پوند (حدود ۱۹۰۰۰۰ کیلوگرم) میرسد. همچنین فاصله بین دو بال این هیولای شگفت انگیز که از هر پرنده و هواپیمایی در طول تاریخ سیاره زمین بیشتر است، به ۲۹۰ فوت (حدود ۸۹ متر) میرسد. این هیولای تمام عیار را شش موتور توربوفن Progress D-18T بیست تنی از زمین بلند میکنند.
آیرو اسپیسلاینز سوپر گوپی (Aero Spacelines Super Guppy)
ماهی کوچک گوپی شاید یک شکار باشد اما هواپیمای سوپر گوپی یک هیولاست. این هواپیمای خپل، از خدمت در تمامی شرکتها بازنشسته شده است به جز یکی: ناسا. آژانس فضایی ایالات متحده ابعاد سوپر گوپی را برای انتقال و جابهجایی فضاپیماها و قطعات موشک بسیار مناسب تشخیص داده است.
ایده طرح اولین سوپرگوپی، از ترکیب طرح بدنه یک بالون و هواپیمای بوئینگ سی – ۹۷ استراتوفرایتر گرفته شده است و اولین پرواز آن بر فراز آسمان در سال ۱۹۶۵ انجام گرفته است. این هواپیمای باری توربوپراپ (موتور هواپیمای ATR 72 تهران – یاسوج نیز از همین سری توربوپراپ بود) با هواپیمای باری پهنپیکر ایرباس بلوگا که آن نیز برای انتقال بارهای بسیار حجیم و بزرگ ساخته شده است، جایگزین گردید اما ناسا همچنان به استفاده از سوپر گوپی تاکید دارد، ظاهرا ناسا عاشق سوپر گوپی است و تا زمانی که باعث مرگ کسی نشود به این کار ادامه خواهد داد.
گلکسی سی–۵ لاهید (Lockheed C-5 Galaxy)
گلکسی سی–۵، بزرگترین هواپیمای باری نظامی ارتش ایالات متحده است که به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرد و قادر به حمل حدود ۱۳۵ تن بار است. این هواپیما مدتی بازنشسته شده بود اما با اعلام رسمی ارتش آمریکا بار دیگر در ماه می سال ۲۰۱۷ به خدمت فراخوانده و فعالیت خود را از سر گرفت.
گلکسی سی–۵ دارای محفظه باری با قابلیت حمل دو تانک آبرامز ام-یک یا ۱۶ خودروی هاموی (Humvee) یا سه هلیکوپتر بلکهاوک (Black Hawk) است. این گروهبان گارسیای ارتش آمریکا قادر است بدون بار و سوخت گیری مجدد تا ۷۰۰۰ مایل (حدود ۱۱۲۶۵ کیلومتر) را پرواز کند که باعث شده رکورد دور پروازترین هواپیمای نظامی جهان را از آن خود کند. در حقیقت هر زمان که نیروی هوایی ارتش آمریکا نیاز دارد تا به سرعت حجم بسیار زیادی از تجهیزات با وزن بالا را انتقال دهد، گلکسی سی–۵ به کمک میآید.
بوئینگ ۷۴۷ دریملیفتر (Boeing 747 Dreamlifter)
در دهه اول قرن بیست و یکم، بوئینگ به این نتیجه رسید که برای تامین، تجهیز و حمل و نقل قطعات مورد نیاز هواپیمای ۷۸۷ دریملاینر در حجم بالا، نیاز به یک هواپیمای باری بزرگ دارد که بتواند به تمام نقاط دنیا پرواز داشته باشد. خب راه حل بسیار ساده بود و بایستی بزرگترین هواپیمای باری دنیا را میساختند؛ به همین راحتی ۷۴۷ باری سفارشی برای حمل بار به دور و اطراف، طراحی و ساخته شد!
دریملیفتر با ۶۵۰۰۰ فوت مکعب (حدود ۱۸۴۰ مترمکعب)، بزرگترین محفظه حمل بار در بین هواپیماهای دنیا را داراست که این میزان سه برابر گنجایش هواپیمای بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ اف فریگتر (Boeing 747-400F Freighter) است. چهار فروند از دریملیفتر ساخته شده که رکورد طولانیترین حمل بار را نیز از آن خود کردهاند و قادرند تا ۱۲۵ تن محموله را بارگیری و حمل کنند.
آنتونوف آن–۱۲۴ روسلان (Antonov An-124 Ruslan)
یکی دیگر از هیولایهای ساخته شده توسط مرکز طراحی آنتونوف در اوکراین تحت اداره اتحاد جماهیر شوروی سابق، آنتونوف آن – ۱۲۴ روسلان است که امروزه توسط نیروی هوایی ارتش روسیه مورد استفاده قرار میگیرد و بزرگترین هواپیمای نظامی دنیا محسوب میشود.
آنتونوف آن–۱۲۴ روسلان (که ناتو آن را به نام کندور میشناسد) تقریبا به مدت ۳۰ سال تا ۱۹۸۴ به عنوان بزرگترین و سنگینترین هواپیمای باری دنیا نیز محسوب میشد تا اینکه جانشین غولپیکرتر، یعنی آنتونوف آن–۲۲۵ از راه رسید و سرانجام در سال ۲۰۱۱ نیز، بوئینگ ۷۴۷–اف ۸ از رکورد روسلان عبور کرد.
توانایی بارگیری آنتونوف آن–۱۲۴ بیش از ۱۶۵ تن گزارش شده که از گلکسی سی–۵ ارتش آمریکا بسیار بیشتر بوده اما شعاع پروازیاش کوتاهتر است. به لطف مهندسان کارکشته روسی، آنتونوف آن–۱۲۴ هنوز هم قادر به پرواز و در حال خدمت به ارتش روسیه و انجام ماموریتهای هوایی است.
بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس (Boeing B-52 Stratofortress)
سری هواپیماهای B-52 در سال ۱۹۵۵ وارد خدمت شدند و اولین مدل B-52H که هنوز هم در حال فعالیت است در سال ۱۹۶۱ به ارتش آمریکا پیوست. به همین خاطر بمبافکن B-52 را به عنوان پدربزرگ نیروی هوای ارتش آمریکا میدانند، با این حال هنوز هم قادر است ضربات مهلکی را به دشمن وارد آورد.
البته بمبافکن B-52 در بین نیروهای خود ارتش آمریکا به غول زشت خیکی یا BUFF مشهور است! B-52 میتواند بیش از ۷۰۰۰۰ پوند (حدود ۳۱۷۵۰ کیلوگرم) سلاح، شامل بمبهای دقیق هدایت شونده تا کلاهکهای هستهای را با خود حمل کند.
نکته جالب توجه اینجاست، در حالی که قرار بر این است بمبافکن پنهانکار B-2 و بمبافکن مافوقصوت B-1 با معرفی بمبافکن B-21، بازنشسته شوند با این حال نه تنها خبری از بازنشستگی B-52 نیست بلکه نیروی هوایی ارتش آمریکا قصد دارد با نصب موتورهای جدید، برد پروازی و کارایی این پیرمرد کارکشته و قابل اعتماد را بهبود دهد.
در حالیکه این هواپیما وارد ششمین دهه از دوره خدمتش میشود، با بهروزرسانی تجهیزات و سیستمهای ناوبری و راداری تکامل خواهد یافت و حتی نیروی هوایی ارتش آمریکا برنامهریزی کرده تا آن را با موشکهای دوربرد آماده به شلیک یا LRSO و موشک کروز هستهای پنهانکار (Stealthy Nuclear Cruise Missile) تجهیز نماید.
ایرباس بلوگا (Airbus Beluga)
هواپیمای غولپیکر ایرباس ای۳۰۰-۶۰۰ سوپر ترانسپورتر که به بلوگا ملقب است (نام نوعی نهنگ سفید در اقیانوس منجمد شمالی)، به مانند دریملیفتر، برای حمل بارهای بسیار حجیم و سنگین وزن نامتعارف طراحی شده بود. بلوگا در سال ۱۹۹۵ در جهت رفع نیاز اروپا برای حملبارهای بزرگ به صورت هوایی و جایگزینی هواپیمای سوپر گوپی، وارد ناوگان هوایی شد.
طراحی بخشهای مختلف این نهنگ هوایی سفید با همکاری مهندسان ایرباس در سراسر قاره اروپا از جمله کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا انجام گرفت. طول محفظه باری آن ۱۲۴ فوت (حدود ۳۸ متر) بوده و قادر است تا ۵۲ تن بار را حمل نماید.
بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747)
با اینکه در لیست موجود نام دریملیفتر نیز به چشم میخورد اما آن در مقایسه با ملکه آسمانها تنها دستاورد کوچکی محسوب میشود. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده است که بیش از چهل سال لقب بزرگترین هواپیمای مسافربری- باری دنیا را با خود یدک میکشید و آخرین مدل ساخته شده آن ۸-۷۴۷ بود تا آنکه سرانجام ایرباس A-380 این جایگاه را از آن خود کرد.
به علاوه بوئینگ ۷۴۷ عناوین دیگری نیز دارد، از جمله مرکز فرماندهی نظامی در آسمان، شماره یک نیروی هوایی (منظور فرماندهی کل)، حمل کننده شاتل فضایی، تلسکوپ مادون قرمز پروازی ناسا، بانوی آهنین و Ed Force One.
طراحی این هواپیمای از نوع باریکپیکر است به همین خاطر آن را قادر ساخته بود تا با دارا بودن قابلیت دامنه پروازی بسیار طولانی، بدون سوختگیری مجدد، امکان عبور از روی اقیانوسها را داشته باشد و به عنوان تنها هواپیمای جت غولپیکر چهارموتوره صنایع ایالات متحده، بوئینگ ۷۴۷ در طیسالهای متمادی هنوز بدون تغییر مانده است.
بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳ (Boeing C-17 Globemaster III)
شاید هواپیمای گلکسی سی–۵ بزرگترین هواپیمای نظامی ارتش آمریکا محسوب شود اما سی- ۱۷ گلوبمستر نقش اصلی ترابری را در نیروی هوایی ایالات متحده بر عهده دارد. سی–۱۷ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۱ انجام داد و از آن تاریخ تاکنون ۲۷۹ فروند از گلوبمستر ساخته شده است.
سی-۱۷ گلوبمستر، قادر است بیش از ۸۵ تن بار را در آسمان حمل کند و در سراسر جهان ماموریتهای پروازی شامل انتقال نیرو و حمل محموله، تخلیه نیرو و اورژانس هوایی و همچنین پرتاب و فروریزی تجهیزات از آسمان را انجام دهد.
ایرباس ای۳۸۰ (Airbus A380)
میتوان گفت ایرباس ای۳۸۰، نسخه اروپایی بوئینگ ۷۴۷ محسوب میشود و مدل A380-800 بزرگترین هواپیمای مسافرتی در دنیاست که به دست بشر ساخته شده و قادر به حمل ۸۵۰ مسافر است. آنها در طولانیترین خطوط پروازی کره زمین مشغول به پرواز هستند اما ممکن است مانند بوئینگ ۷۴۷، با هواپیمایهای کوچکتر و با دامنه پروازی مشابه، جایگزین شوند.
با این حال هنوز هم تولید ای۳۸۰ ادامه دارد و تاکنون ۲۲۲ فروند از آن ساخته شده است که ۱۰۱ فروند از آن به بزرگترین مشتری ایرباس یعنی امارات متحده عربی تحویل داده شده است. ایرباس ای۳۸۰ را حقیقتا باید تنها اتوبوس هوایی جهان نامید که بیشتر از هر هواپیمایی در تاریخ، مردم را به پرواز درآورده است.
مکدانل داگلاس کیسی-۱۰ اکستندر (McDonnell Douglas KC-10 Extender)
بزرگترین تانکر سوخترسان هوایی دنیا که در سال ۱۹۸۱ وارد خدمت شد. کیسی-۱۰ اکستندر گنجایش ۵۲۲۵۰ گالن یا حدود ۱۷۵ تن سوخت را دارد. این تانکر به منظور افزایش ظرفیت حمل سوخت تانکر سوخترسان بوئینگ کی سی–۱۳۵ طراحی شد که بیش از ۲۵ سال پیش از کیسی-۱۰ اکستندر تولید شده بود.
البته نیرویهوایی ارتش آمریکا قصد دارد تا بوئینگ کیسی-۴۶ پگاسوس (Boeing KC-46 Pegasus) را جایگزین کیسی-۱۰ اکستندر نماید. با این حال هنوز هم کیسی-۱۰، نسبت به پگاسوس، به میزان بیش از ۷۰ تن، ظرفیت سوخت بیشتری دارد. کیسی-۱۰ دارای سه مخزن بزرگ ذخیره سوخت جت در بالهای اصلی است، به علاوه چندین مخازن بزرگ دیگر نیز در زیر محفظه بارگیری جاسازی شدهاند.
این تانکر همچنین قادر است در مواقع مورد نیاز که نقش سوخترسانی را بر عهده ندارد، با یک گروه ۷۵ نفره و ۷۳ تن بار و یا ۸۵ تن محموله دستهبندی شده در محفظه بارگیری، به پرواز درآید.
استراتولانچ (Stratolaunch)
هواپیمای عجیب و غریب استراتولانچ ساخت پائول آلن تاکنون پرواز نکرده است، پس ما نمیتوانیم بگوییم از فاتحین آسمانها محسوب میشود، اما قطعا این هواپیما یک هیولای تمام عیار است. زمان پرواز آزمایشی نیز سال ۲۰۱۹ اعلام شده است.
هواپیمایی با طرحی ترکیبی از شش موتور و دو بدنه که درازترین طول بال در بین هواپیمایهای دنیا را با ۳۸۵ فوت (حدود ۱۲۹ متر) از آن خود کرده است. برای درک بهتر اندازه این هیولا، اگر استراتولانچ را در یک زمین فوتبال قرار دهیم، نوک بالهای آن از هر دروازه نیز به اندازه حدود ۱۲.۵ فوت (حدود چهار متر) فراتر میرود.
این هواپیما برای حمل موشک به لایه استراتوسفر جو طراحی شده است. وظیفهاش حمل و رهاسازی موشکها در آنجاست و سپس موشکها از آن ارتفاع به فضا پرتاب خواهند شد. با جایگزینی این هواپیما برای پرتاب موشکها، مقدار سوختی که در این فاصله برای پرتاب موشک و غلبه بر نیروی جاذبه زمین نیاز است، صرفهجویی خواهد شد و برای ادامه مسیر موشک در مدار مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین با این امکان، میتوان از موشکهای کوچکتر بهره گرفت که با سرعت بیشتری نیز حرکت خواهند کرد. گفته میشود استراتولانچ به طور همزمان توانایی حمل سه راکت فضایی کوچک را دارا خواهد بود. شرکت ویرجین اربیت (Virgin Orbit) نیز پیش از این با بهرهگیری از بوئینگ ۴۰۰-۷۴۷ از همین روش برای پرتاب ماهوارههای کوچک به فضا استفاده کرده بود.
استراتولانچ به تازگی تستهای حرکت با سرعت پایین بر روی باند را پشت سر گذاشته و برای اولین بار از نیروی هر شش موتور توربوفن Pratt & Whitney خود استفاده کرده است. تست بعدی نیز حرکت با سرعت بالا بر روی باند است و زمانی که سرانجام از تستها سربلند خارج شود و به آسمان پرواز کند، تبدیل به بزرگترین هیولای تمام دوران خواهد شد.