در حالی که امروز بسیاری انتظار سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل و عواقب آن را می کشند، رییس جمهور ایالات متحده از خودرو جدید مخصوص خود رونمایی کرد.
بعد از ۱۰ سال خدمت، بالاخره لیموزین کادیلاک قدیمی ریاست جمهوری آمریکا که لقب «هیولا» (The Beast) را داشت به طور رسمی بازنشسته شد و با ورود دونالد ترامپ به شهر نیویورک برای شرکت در مجمع عموی سالیانه سازمان ملل، از خودرو زرهی جدید او رونمایی شد. بر اساس تصاویر منتشر شده، ظاهر این خودرو تفاوت ساده ای نسبت به مدل قبلی دارد و آن را شبیه سدان های مدل Escalade ساخته اند.
چیزی که در همین روز اول می توان در مورد این خودرو گفت این است که هیولای سیاه جدید ریاست جمهوری آمریکا بزرگ و بلند است. درست مانند هیولای سابق، این کادیلاک جدید نیز بر اساس پلتفرم وانت های جنرال موتورز و بسیار محکم و با قابلیت های حفاظتی پیشرفته ساخته شده است.
وزن آن بین ۱۵٫۰۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ پوند (۶٫۸۰۰ تا ۹٫۱۰۰ کیلوگرم) بوده و نمی توان در مورد قابلیت های حفاظتی آن در شرایط کنونی صحبت کرد اما بدون شک از بروزترین تکنولوژی های زرهی در آن استفاده شده است. کار بر روی لیموزین جدید رییس جمهور ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ آغاز شد اما جزییات بسیاری در مورد این خودرو سری نگه داشته شده است. این خودرو جدید همانند نسخه قبلی از ترکیب صندلی ۲+۳+۲ برخوردار است.
از این خودرو به طور خاص و عمده برای انتقال دونالد ترامپ از محل فرود هواپیما یا هلی کوپتر مخصوص ریاست جمهوری تا مقصد او در طول روزهای رسمی خدمت استفاده خواهد شد. خودرو جدید رییس جمهور ایالات متحده برای اولین بار روز یکشنبه در باند فرود هلی کوپتر وال استریت در منهتن رویت شد.
برای ساخت این خودرو، دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ قراردادی به ارزش ۱۵٫۸ میلیون دلار با جنرال موتورز منعقد کرد که شامل ساخت چندین خودرو لیموزین در فازهای سه گانه خواهد بود.
ولادیمیر پوتین نیز چند ماه پیش از اولین خودرو وطنی مخصوص رییس جمهور روسیه رونمایی کرده و استفاده از لیموزین های مرسدس بنز مخصوص خود را رها کرد. شی جین پینگ نیز اخیراً لیموزین جدید خود را دریافت کرده و در سفر قبلی خود به آفریقا در ماه گذشته از آن استفاده نمود.
اما خودرو موسوم به «هیولا» نقش نمادین بیشتری در میان دیگر خودروهای رهبران جهان دارد و بسیاری از علاقمندان حوزه خودرو در سراسر جهان اخبار مربوط به آن را دنبال می کنند. حتی کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، که گفته می شود علاقه زیادی به انواع خودروهای لوکس و مجهز داشته و ناوگانی از این خودروها در اختیار دارد نیز هنگام ملاقات با دونالد ترامپ در سنگاپور، نگاه خاصی به خودرو رییس جمهور ایالات متحده انداخت.
وی نیز از ناوگانی از خودروهای مرسدس پولمن گارد استفاده می کند که متعلق به سال های ابتدای دهه کنونی هستند. از ویژگی ها و امکانات خارق العاده خودرو جدید رییس جمهور ایالات متحده که طبقه بندی شده نیستند می توان به زره ضخیم آن در انواع مختلف و لایه هایی که می توانند حمله مستقیم را دفع کنند، قابلیت مقاومت در برابر مین و طراحی خاص بدنه برای مقاومت در برابر حملات شبیخونی اشاره کرد که باعث شده وزن و حجم این خودرو به شدت افزایش یابد.
سیستم تعلیق پیشرفته خودرو مذکور باعث شده که این قلعه متحرک بسیار مطمئن و چابک بوده و در مواقع خطر، راننده بتواند عملیات پیچیده فرار و مانورهای تهاجمی مانند پیچش های J شکل در فضاهای تنگ را به راحتی انجام دهد.
یک سیستم سرکوب آتش سوزی در درون خودرو تعبیه شده که باعث می شود حتی در بدترین حوادث و تصادفات نیز سرنشینان دچار سوختگی نشده و در درون یک پیله حفاظت شده زنده بمانند. تایرها با رشته های کولار تقویت شده و امکان پنچر شدن آن ها وجود ندارد و بدین ترتیب لیموزین رییس جمهور ایالات متحده حتی پس از مورد اصابت قرار گرفتن نیز به مسیر خود ادامه خواهد داد.
اسکلت این خودرو بسیار محکم و تقویت شده است تا بتواند وزن سنگین آن را تحمل نماید. بدنه خودرو نیز نسبت به دنیای بیرون کاملاً عایق بوده و یک سیستم محیطی نظامی به کار رفته در آن باعث می شود که سرنشینان در صورت حملات اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی در امان باشند.
سیستم رانندگی دید در شب و یک سیستم ارتباطی بسیار پیشرفته که به شبکه بی سیم بسیار امنی متصل است نیز در این خودرو وجود دارد. کیسه های خونی که با گروه خونی دونالد ترامپ همخوانی دارند در درون یخچالی در درون خودرو نگهداری می شوند تا در صورت بروز خونریزی به هر دلیلی، امکان تزریق سریع آن ها وجود داشته باشد.
از دیگر ویژگی های حفاظتی این خودرو می توان به توانایی تولید دود برای مخفی ماندن، ایجاد زمین لغزنده در پشت سر با استفاده از مواد روغنی، قابلیت انتشار گاز اشک آور و حتی انتقال شوک الکتریکی از طریق دستگیرها درها اشاره کرد. البته به عنوان آخرین سپر دفاعی، نیروهای امنیتی با سلاح های سبک در خودرو حضور دارند تا در صورت لزوم از رییس جمهور محافظت نمایند.
آبگرم فردوس یکی از چشمه های آب گرم معدنی با خواص پزشکی و درمانی در استان خراسان جنوبی است. این آب گرم که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس و در حاشیه مسیر ارتباطی فردوس به بجستان قرار دارد به دلیل داشتن خواص درمانی در بهبود بیماری های پوستی و مفصلی یکی از مقاصد اصلی گردشگری سلامت در استان خراسان جنوبی به شمار می رود.
شهر فردوس از شهرهای اصلی خراسان جنوبی است که در فاصله ۳۴۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. این شهر که در گذشته “تون” نامیده می شد به خاطر زعفران و انار مرغوبش شهرت بالایی داشته و به دلیل داشتن چشمه آبگرم معدنی همیشه مقصد محبوبی برای گردشگران بوده است. به طوری که منطقه گردشگری باغستان و آب گرم فردوس هر ساله و به ویژه در بهار و تابستان پذیرای گردشگران بسیاری به خصوص از شهرستان های هم جوار است.
درباره پیشینه تاریخی آبگرم فردوس سندی موجود نیست اما گفته می شود از گذشته های دور به صورت چشمه ای بوده که بعدها گسترش یافته و ساخت و سازهایی در نزدیکی و اطراف آن اضافه شده و امروز به یکی از بهترین قطب های گردشگری سلامت در منطقه شرق کشور تبدیل شده است.
مجموعه تفریحی و سلامت آبگرم فردوس که با نام تجاری هلال فردوس ایرانیان فعالیت می کند، بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. این آب گرم به لحاظ تنوع مواد معدنی مانند کلراید سدیم، سولفات منیزیم، بی کربنات کلسیم، نیترات و فسفات اهمیت بالایی در بخش گردشگری سلامت داشته و علاوه بر خواص درمانی به خاطر وجود کمپ اقامتی و امکانات پذیرایی مقصد مناسبی برای علاقمندان به گردشگری سلامت و درمان است.
از ویژگی های درمانی این آب گرم می توان به درمان بیماری های جلدی و کبدی، دردهای مفصلی و عصبی، اتصاع عروق، درمان بیماری های رماتیسمی، افزایش سوخت و ساز بافت ها، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات، بهبود دردهای ستون فقرات و دیسک کمر و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات اشاره کرد.
همچنین وجود استخرهای مجهز برای بانوان و آقایان و کودکان، وان های خصوصی، ویلاهای آب درمانی مجهز به وان، سوئیت، رستوران سنتی، فروشگاه، شهربازی و فضای ورزشی و تفریحی از امکاناتی است که مجموعه آبگرم فردوس برای گردشگران فراهم ساخته است.
تحولات نهچندان دلچسب اخیر بازار خودرو کشور که موجب افزایش تصاعدی و غیرمنطقی قیمت بسیاری از خودروهای خارجی (و حتی بسیاری از خودروهای تولید داخل) شده، هرچند که به نفع مصرفکنندگان نیست اما جدای از مباحث سود و زیان، بازار خوبی را برای خودروهای چینی دست و پا کرده که البته بعضا شاهد افزایش قیمت در بازار این خودروها هم بودیم. اما با این حال رشد قیمت خودروهای چینی منطقیتر از دیگر خودروهای وارداتی که بعضا تا دو الی سه برابر قیمت پیشین خود نیز رسیده بودند صورت گرفت.
از آنجا که عمده خودروهای صفرکیلومتر موجود در بازه 200 میلیون تومان محصولاتی کوچک و کامپکت هستند و خودروهای خانوادگیتری مثل سوناتا و اپتیما، یا کراس اوورهای سایز متوسط به مبالغ چند صد میلیون تومانی رسیدهاند، اگر قرار بر خرید یک خودرو صفرکیلومتر خانوادگی بزرگ باشد، لیفان 820 تنها گزینهای است که پیش روی شما قرار میگیرد؛ خودرویی که از اواخر سال 1395 با قیمت 82 میلیون تومان به بازار عرضه شد و در آخرین مرحله از فروش نیز با نرخ 109.9 میلیون تومانی در پیشگاه خریداران قرار گرفت. با این مقدمه به بازگویی تجربه رانندگی با این سدان خانوادگی چینی خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید خودرویی در این حدود قیمت دارید، انتخاب راحت تری داشته باشید.
ظاهر مرد چینی
820 در قیاس با دیگر محصولات برند لیفان که تاکنون در بازار کشورمان دیدهایم از چهره پختهتر و زیباتری بهره میبرد. در واقع این سدان نزدیک به 5 متری که به باور سازنده ساختاری شبیه به تویوتا کمری XV50 دارد، هرچند که هنوز نتوانسته کارکتری کاملا مختص به خود ارایه کند و از برخی زوایا به خودروهای دیگر شبیه است، اما در مجموع و با دید کلی نمیتوان جذابیت آن را نادیده گرفت و رد کرد. لیفان 820 در شاکله کلی، بدنهای پفکرده شبیه به کمری XV40 و یا سوناتا YF دارد و در بخش عقب نیز به برخی محصولات بامو شبیه است؛ همچنین در بخش جلو و پوزه نیز یادآور محصولات هیوندای است و چراغهای آن شباهت فراوانی به بامو سری3 نسل ششم (F30) دارد. اما با این وجود هیچ یک از این الهامگیریها بیراه و اصطلاحا وصله ناجور نیستند و نتیجه کار، قابل قبول است. اما از جمله ایرادات ظاهری این خودرو میتوان به رینگهای 16 اینچی آن اشاره کرد که در برابر جثه 4.9 متری 820، اندکی کوچک است و به همین خاطر بسیاری از مالکین در اولین فرصت اقدام به تعویض آن با نمونههای 17 و 18 اینچی مشترک با اپتیما و سوناتا یا دیگر رینگهای متفرقه میکنند. همچنین فاصله 12 سانتیمتری آن از سطح زمین، یکی دیگر از نکاتی است که ممکن است شما را با چالش رو به رو کند.
820 به هیچ وجه کوچک نیست، اما...
فاصله بین دو محور نزدیک به 2.8 متری این خودرو باعث شده که فضای داخلی بسیار خوبی پیش روی شما قرار بگیرد. اما در مقام مقایسه، 820 فضای پای کمتری نسبت به کمری XV40 به سرنشینان ارائه میکند که این موضوع میتواند به دلیل استفاده از صندلیهای قطور، داشبورد پف کرده (خصوصا در صندلی سرنشین جلو که در داشبورد با زاویه نه چندان خوبی جلوی زانوی سرنشین قرار گرفته است) و البته حجم قابل قبول 510 لیتری صندوق بار باشد. به بیان دیگر، چینیها میتوانستند فضای کابین این سدان 4.9 متری را بهتر مدیریت کنند اما پارامترهایی مثل فضای پا را فدای فضای بار، راحتی مبلمان و ... کردهاند.
دکوراسیون داخلی
اما اگر بخواهیم از دید طراحی به فضای داخلی نگاه کنیم، کابین 820 در قیاس با محصولات کُرهای و ژاپنی همرده اندکی ساده به نظر میرسد و میتوان گفت که از نظر شاکله کلی یک نسل عقبتر از محصولات مدرن امروزی قرار دارد؛ اما رد پای تویوتا کمری XV50 در شمایل کنسول میانی آن کاملا مشهود است. با این وجود، بهرهگیری از جزئیات و خصوصیاتی مثل روکش چرمی صندلیها و رودری مزین به طرح لوزی که در قیاس با دیگر خودروهای چینی، کیفیت خوبی دارد ولی نسبت به همتایان کُرهای و ژاپنی ضعیفتر است، طرح چوب براق کنسول میانی که بهتر بود تا دور نمایشگر و بخش بالای داشبورد هم ادامه پیدا میکرد، مبلمان راحت هر دو ردیف که در دراز مدت خستهکننده نیست، فضای عالی محفظههای کنسول میانی و داشبورد و نکاتی از این قبیل، مواردی هستند که آسایش شما را تامین میکنند. هرچند که نبود قابلیت تنظیم برقی صندلی برای سرنشین جلو، عدم بهرهگیری از دریچه مجزای عقب در سیستم تهویه مطبوع، فقدان جالیوانی در کنسول میانی ردیف جلو، کیفیت نه چندان مطبوع سیستم صوتی و... نیز از جمله کمبودهایی هستند که در کابین 820 به چشم میخورند.
چیزی که برای رفاه شما فراهم شده
820 در بحث امکانات رفاهی از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، کروز کنترل، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، سانروف برقی، پاور ویندوز، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغهای هالوژنی جلو و LED در عقب، سنسور نور و چراغهای مشایعت تا در منزل، تنظیم ارتفاع نور از داخل کابین، مه شکن، تنظیم فرمان در چهار جهت، تنظیم برقی آیینههای جانبی همراه با گرمکن، سیستم صوتی همراه با مانیتور لمسی و ورودیهای AUX، USB، AUX، بلوتوث و ناوبری ماهوارهای، 6 بلندگو (چهار کواکسیال و دو تیوتر)، سانروف برقی دو حالته، خروجی برق 12 ولت، دوربین دنده عقب و... بهره میبرد که در قیاس با خودروهای کُرهای و ژاپنی موجود در بازار کشور که بعضا تا 3 برابر این خودرو قیمت دارند، ضعف دارد اما تقریبا امکاناتی که به آن نیاز دارید را در 820 خواهید یافت. البته لازم به ذکر است که بهتر بود مواردی همچون آینه تاشوی برقی (که با هزینه حدود 1 میلیون تومانی به صورت افترمارکت و با کلید فابریک بر روی خودرو قرار میگیرد)، آینه الکتروکرومیک دید عقب (ضمن اینکه اندازه آینه میانی هم اندکی کوچک است)، سنسور جلو با توجه در موتور طویل 820 (که این مورد هم با هزینه 300 هزار تومانی قابل نصب است)، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده (که در نمونه فول آپشن این خودرو در چین دیده میشود) و... نیز به 820 حاضر در ایران اضافه میشد.
پشت فرمان
قبل از سوار شدن و شروع بررسی باید به این موضوع توجه داشت که شما با یک خودرو چینی که حتی در بازار جهانی نیز تقریبا نصف همردههای ژاپنی و کُرهای قیمت دارد مواجه هستید؛ پس باید سطح انتظارات را در حد معقولی نگاه داشت و به عنوان یک خودرو صد و اندی میلیون تومانی باید به آن نگاه کرد و به این موضوع توجه داشت که با برچسب قیمت یک لیفان 820، حتی در بازار آزاد، میتوان نهایتا یک سوناتای 7-6 سال کار کرده خرید! با این تفاسیر و ذهنیت، این سدان چینی 4.9 متری که از پیشرانه سرزنده 2.4 لیتری کاملا مشابه کمری XV40 موجود در بازار ایران (2010-2007) بهره میبرد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک هم دارد، نباید گزینه چندان بدی باشد.
820 خودرو راحتی است؛ از نحوه قرار گرفتن در پشت فرمان گرفته تا سواری آن با توجه به تعلیق نسبتا خوب و مبلمان راحت، شرایط را برای یک تجربه رانندگی نسبتا خوب فراهم میکند. اما مساله اینجاست که اگر قد بلندی دارید و قرار است صندلی راننده را تا آخرین حد ممکن به عقب بکشید، فضای پای سرنشین عقب اندکی محدود میشود و اگرچه با همین وجود هم سرنشین عقب با چالش مواجه نیست اما فضای راحتی در اختیار نخواهد داشت. پشت فرمان 820 ارگونومی خوبی در انتظار شماست و از کنسول میانی بزرگ که محل مناسبی برای استراحت آرنج شما و سرنشین کنارتان است، تا یک زیر آرنجی دیگر بر روی رودری که آن هم ابعاد خوبی دارد، تنظیم مناسب موقعیت غربیلک فرمان و دکمههایی که نیازشان دارید، همگی در جای صحیحی قرار گرفتهاند و تنها دو الی سه دقیقه طول میکشد تا با فضایی که پشت فرمان دارید ارتباط برقرار کنید.
بر طبق حالت مرسوم دکمههای بالابر شیشهها و تنظیم آیینههای جانبی با یک قاب طرح چوب بر روی رودری قرار گرفتهاند و قفل مرکزی نیز از همین صفحه کلید قابل دسترسی است. جلوی زانوی سمت راست، دیمر تنظیم ارتفاع نور را داریم و همچنین دو دکمه صندوق پران و ESP نیز در کنار دیمر قرار دارند. یک محفظه کوچک برای قرار دادن مدارک یا چیزی شبیه به آن هم در همین ناحیه تعبیه شده است. غربیلک چهارشاخه با طراحی نه چندان جذاب، به خاطر برآمدگیهای روی دایرهاش به خوبی در دست مینشیند ولی جنس روکش آن اندکی لیز است و اگر برای پارک کردن بخواهید فرمان را با سرعت بچرخانید، احتمال این که از غربیلک از دست شما خارج شود بسیار زیاد است.
صفحه آمپر با دو دایره بزرگ که نشانگر سرعت و دور موتور هستند، و دو نیم دایره در بطن دایرههای اصلی که در سمت راست میزان سوخت و در سمت چپ دمای موتور را نشان میدهند، طراحی شده و بین دو دایره بزرگ نیز نمایشگر کامپیوتر سفری خودرو قرار دارد که باز بودن هر یک از درها و هشدار سنسور پارک نیز از همین طریق به شما اطلاع داده میشود. در نهایت نیز کنسول میانی را با یک محفظه مخفی زیر نمایشگر (که درگاه AUX USB و برق 12 ولت هم در همین فضا قرار دارند) داریم و البته جاسیگاری مخفی و یک فضای کوچک برای قرارگیری سوئیچ یا موبایل نیز در پایین اهرم دنده تعبیه شده است.
820 در عمل
قدرت 158 اسب بخاری این خودرو هرچند که در قیاس با محصولات کُرهای روز بازار که عمدتا بالای 170 واحد قدرت دارند، به مراتب کمتر است اما به هر حال عدد کمی نیست. گیربکس 6 سرعته خودرو نیز به شما این نوید را میدهد که تعداد دنده کافی هم برای شتاب گیری بهتر و هم برای داشتن دور و مصرف سوختی پایین در جاده در اختیار شما قرار میگیرد و البته در قیاس با بسیاری از خودروهای چینی، عملکرد خوبی هم دارد.
اما تاخیر در معکوس دهی و ضربات ریز در هنگامی که پس از شتاب گیری پای خود را از روی گاز برمیدارید از جمله ایرادات این گیربکس هستند که با توجه به تاخیر چشمگیر دریچه گاز در تمامی شرایط، به نظر میرسد این موارد به خاطر هماهنگ نبودن سنسور دریچه گاز با ECU باشند. تاخیر دریچه گاز حتی هنگامی که قصد دارید پس از توقف بر سر یک تقاطع حرکت خود را مجددا شروع کنید نیز اندکی آزاردهنده است و البته هنگامی که پس از شتابگیری پای خود را از روی گاز برمیدارید نیز دور موتور کمی با تاخیر پایین میآید. کشش و شتاب این سدان 1.5 تنی در دنده 1 و 2 بسیار عالی و وسوسه انگیز است اما در دندههای سبکتر آنقدرها اغواگر نیست و حتی در بحث شتاب ثانویه نیز با خودرو تُند و تیزی رو به رو نیستید.
هرچند که در 820 در حد و اندازه خود از پس سبقتگیریها بر میآید اما نکته اینجاست که دنده 6 خودرو ضریب بسیار سبکی دارد و به همین خاطر گیربکس در جادههایی که اندکی شیب داشته باشد مدام به معکوس دهی برای جبران گشتاور نیاز دارد. هندلینگ 820 به لطف بهرهگیری از تعلیقی مشابه تویوتا کمری و با سیستم مکفرسون در جلو و چند اتصالی در عقب، چسبندگی خوبی را برای شما به همراه دارد که البته در صورت استفاده از رینگ بزرگتر با فاق کوتاه تر، چسبندگی بهتر هم خواهد شد اما در عوض سواری خودرو اندکی خشک خواهد شد.
هرچند که کوبشهای ناهمواریهای جاده به خصوص در صورت بهرهگیری از تایرهای ایرانی فابریک در داخل کابین احساس میشود. ترمز، یکی از ضعفهای این خودرو است که بهنظر میرسد با جثه و وزن 820 هماهنگ نیست! در واقع پدال ترمز این خودرو با وجود دیسکی بودن در هر چهار چرخ و البته بهرهگیری از سیستمهایی مثل ABS،EBD و BAS پاسخگویی سریعی دارد اما زمانی که در جاده به کاهش اضطراری سرعت نیاز پیدا کنید، به خصوص وقتی که ظرفیت سرنشینان و بار تکمیل باشد، عملکرد آن تا حدودی ضعیف است که البته این به معنای نا کارآمد بودن سیستم ترمز این خودرو نیست و فقط مساله اینجاست که میتوانست بهتر هم باشد.
بازار این روزها!
820 همانطور که در بالاتر گفته شد، در آخرین مرحله به صورت نقد و اقساط با قیمت 109 میلیون و 990 هزار تومان توسط کرمانموتور به فروش رسید اما پس از اتمام دوره فروش و با توجه به عدم اعلام شرایط جدید، این روزها با قیمت حدود 180 میلیون تومانی در بازار آزاد یافت میشود که به نظر میرسد مالکین این خودرو پیش از اعلام افزایش قیمت توسط کرمانموتور، به پیشواز این اتفاق رفتهاند! با این وجود گفته میشود که عمده معاملات 820 صفرکیلومتر در اوضاع این روزها، با قیمتی در حدود 170 میلیون تومان صورت میگیرد.
بالاخره بعد از ماهها انتظار و عرضهی نسخههای بتا، بالاخره نسخه نهایی iOS 12 رسماً برای تعداد زیادی از آیفونها و آیپدها ارائه شد. در حال حاضر، این نسخه از iOS برای آیفون ۵s و جدیدتر و آیپد ۲۰۱۳ و جدیدتر عرضه شده است و بعد از نصب آن، میتوانید کارهای زیر را انجام دهید.
ایجاد مموجیهای اختصاصی
iOS 12 انیموجیهای جدید و دقت بیشتر برای نقشهبرداری از صورت کاربر را به ارمغان آورده است و حالا کاربران میتوانند آواتار کارتونی چهره خود را ایجاد کنند که به آنها مموجی گفته میشود. در اپلیکیشن Messages، ابتدا بر دکمه انیموجی و سپس بر دکمه پلاس کلیک کنید و در نهایت آواتار دیجیتالی موردنظر خود را خلق کنید.
افزودن استیکرها و متنها
اگر در iOS 12 در محیط Messages یا فیستایم قصد ارسال ویدیو یا عکس دارید، میتوانید فیلترها، استیکرها و متنهای مختلفی را بر روی آنها قرار دهید و همچنین از انیموجی یا مموجیها هم استفاده کنید. برای این کار، بعد از باز کردن اپلیکیشن دوربین از داخل محیط Messages یا فیستایم، بر دکمه Effects ضربه بزنید.
تشخیص رمز عبورهای تکرارشونده
از دیگر امکانات جدید iOS 12 میتوانیم به موارد جدید مربوط به مدیریت رمز عبور اشاره کنیم. بهعنوان مثال، در هنگام ایجاد حسابهای کاربری، این سیستمعامل میتواند رمز عبورهای قدرتمندی را پیشنهاد دهد. علاوه بر این، این نسخه از سیستمعامل قادر به شناسایی رمز عبورهایی است که تا حد زیادی تکرار شدهاند. برای این کار، به بخش تنظیمات و سپس Passwords & Accounts مراجعه کنید و در نهایت به بخش Website & App Passwords سر بزنید.
سریعتر شدن حذف نوتیفیکیشنها
بالاخره بعد از مدتها انتظار، حالا کاربران iOS 12 میتوانند نوتیفیکیشن اپلیکیشنها را بهصورت گروهی مشاهده کنند و به همین خاطر حذف آنها هم به کار سادهتری بدل شده است. همچنین با تغییر تنظیمات میتوانید کاری کنید که تمام نوتیفیکیشنها بدون نمایش در لاکاسکرین، روانهی بخش نوتیفیکیشن سنتر شوند. برای این کار، بر گروهی از نوتیفیکیشنها به سمت چپ سوایپ کنید، بر گزینه Manage ضربه بزنید و در نهایت گزینه Delivery Quietly را انتخاب کنید.
آسانتر شدن اشتراکگذاری عکسها
هوش مصنوعی اپل حالا راحتتر از گذشته میتواند افراد موجود در عکسهای متعدد را شناسایی کند و به همین خاطر میتواند پیشنهاد اشتراک عکسهای مربوط را از طریق اپلیکیشن Photos ارائه دهد. تمام این قابلیتها و موارد دیگر، در تب For You این اپلیکیشن وجود دارد.
آسانتر شدن جستجو برای عکسها
اپل با بهرهگیری از هوش مصنوعی، قابلیت مربوط به جستجو در اپلیکیشن Photos را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. هرچند اپل در این مورد اطلاعات زیادی را ارائه نداده است، میتوانیم بگوییم که دقت جستجوها بیشتر شده، در هنگام تایپ موارد مختلفی پیشنهاد داده میشود و درنهایت اطلاعات خاصی برای جستجو کردن به کاربر ارائه داده میشود.
کنترل اعتیاد به گوشی
در iOS 12، بخش جدیدی به نام Screen Time قرار دارد که کاربران میتوانند میزان استفاده خود از اپلیکیشنها و تعداد دفعاتی که گوشی را آنلاک کردهاند را مشاهده کنند و همچنین میتوانند میزان استفاده از اپلیکیشنها را محدود کنند و انجام دیگر کارهای اینچنینی.
مرور راحتتر کتابهای الکترونیکی
در iOS 12، عنوان iBooks به Apple Books تغییر یافته است. علاوه بر تغییر نام، در این نسخه جدید، رابط کاربری تا حدی متحول شده و حالا کاربران راحتتر میتوانند در محیط این اپلیکیشن کارهای مختلفی را انجام دهند.
اندازهگیری اشیاء با استفاده از واقعیت افزوده
یکی از آیکونهای جدید و ناآشنا در هوم اسکرین مربوط به اپلیکیشن Measure است. با استفاده از این اپلیکیشن، به لطف قابلیت واقعیت افزوده، میتوانید اندازه اشیاء مختلف را اندازهگیری کنید.
واقعیت افزوده بهصورت اشتراکی
بخشی از iOS 12 به ARKit 2 برمیگردد و حالا توسعهدهندگان با بهرهگیری از این پلتفرم، میتوانند اپلیکیشنهای واقعیت افزوده جذابتری را ارائه دهند. حالا تعدادی از کاربران میتوانند بهصورت اشتراکی از تجربههای واقعیت افزوده بهره ببرند.
مزاحمت کمتر
قابلیت Do Not Disturb مشخصهی جدیدی نیست ولی در iOS 12 امکانات آن بیشتر شده است. بعد از باز کردن آن از بخش کنترل سنتر، میتوانید این قابلیت را طوری تنظیم کنید که فعال بودن آن منوط به موقعیت مکانی فعلی یا رویدادهای موجود در تقویم باشد. همچنین با فعال کردن قابلیت Bedtime، در هنگام خوابیدن، نور لاکاسکرین تا حد زیادی کمتر میشود و نوتیفیکیشنها دیگر ظاهر نمیشوند.
امکانات بیشتر Siri
مطابق معمول، در iOS 12 دستیار دیجیتالی سیری اندکی هوشمندتر شده است. اپل میگوید که حالا این دستیار دیجیتالی بهتر از گذشته از پس پاسخ به سؤالات مربوط به ورزشهای موتوری، سلبریتیها و غذا برمیآید. علاوه بر این، سیری حالا میتواند جملات را به ۵۰ زبان مختلف ترجمه میکند و کاربران این امکان را دارند که از سیری بخواهند یکی از رمز عبورهای آنها را به خاطر بسپارد.
وبگردی با خیال راحت
iOS 12 از ابزارهای جدیدی برای مقابله با ردیابیهای آنلاین بهره میبرد. سافاری حالا میتواند جلوی سایتها را برای شناسایی گجتهای مبتنی بر iOS بگیرد و همچنین قادر به غیرفعال کردن کدهای مربوط به ردیابیها آنلاین است که معمولاً در گزینههای اشتراکگذاری موجود در سایتهای مختلف تعبیه شدهاند.
استفاده از گوگل مپس در CarPlay
بعد از ارتقای آیفون به iOS 12، میتوانید برای CarPlay موجود در اتومبیل خود، از دیگر اپلیکیشنهای مربوط به نقشه، مانند گوگل مپس، بهره ببرید. با این کار، دیگر لازم نیست که برای مسیریابی از اپلیکیشن پیشفرض بهره ببرید بلکه میتوانید از امکانات دیگر اپلیکیشنهای مربوط به این موضوع استفاده کنید.
بهروزرسانی خودکار iOS
اپل بیسروصدا قابلیت بهروزرسانی خودکار این سیستمعامل را اضافه کرده است. برای فعال کردن این مشخصه، باید به بخش General و Software Update مراجعه کنید. با این کار، اگر گجت در حال شارژ و متصل به وایفای باشد، بهصورت شبانه آپدیت میشود.
دریافت اطلاعات بیشتر مربوط به بازار بورس
بسیاری از اپلیکیشنهای موجود در iOS تا حدی تغییر کردهاند که در این مطلب به آنها اشاره نمیکنیم. اما در این میان نباید تغییرات اپلیکیشن Stocks را از قلم بیندازیم که حالا از قابلیتهای بیشتری بهره میبرد. نهتنها نسخه جدید این اپلیکیشن اطلاعات بیشتری را در مورد بازارهای موردنظر ارائه میدهد، بلکه Apple News هم اخبار تجاری بیشتری را پوشش میدهد و کاربران میتوانند با توجه به سلیقه خود، رابط کاربری این محیط را تا حد زیادی شخصیسازی کنند.
بهرهگیری از ژستهای حرکتی در آیپد
در iOS 12 موجود در آیپدها میتوانید از دو ژست حرکتی که اولین بار در آیفون X مورد استفاده قرار گرفتند، بهره ببرید. با سوایپ به بالا از پایین نمایشگر روانهی هوم اسکرین میشوید و برای مشاهده کنترل سنتر هم میتوانید از گوشهی راست بالای صفحهنمایش به سمت پایین سوایپ کنید.
ایجاد میانبرهای شخصی برای سیری
هرچند اپل قول عرضه این قابلیت را داده، اما در اولین نسخه iOS 12 چنین قابلیتی دیده نمیشود. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد که چندین کارکرد مختلف را برای سیری تعریف کنند تا فقط با گفتن یک عبارت، تمام کارهای موردنظر انجام شود.
برقراری تماس ویدیویی گروهی با فیستایم
و در نهایت، یکی دیگر از قابلیتهایی که به زودی به iOS 12 میآید، قابلیت تماس ویدیویی گروهی با فیستایم است. در این قابلیت، میتوانید بهصورت همزمان با ۳۲ نفر بهصورت ویدیویی چت کنید و در همین حین از مواردی مانند انیموجی، مموجی و دیگر موارد استفاده کنید. فقط امیدواریم این مشخصه به سرنوشت ایرپاور دچار نشود.