درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار
درج  آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

درج آگهی رایگان و تبلیغات اینترنتی

اَگهی و تبلیغات رایگان کسب و کار

نگاهی به آبشار پیران، بلندترین آبشار زاگرس

روستای شالان و سراب اسکندر در بالادست رود شالان به خاطر جنگل سرسبز، چشمه ها و باغ های فراوان تفرجگاه استان کرمانشاه به شمار می آید؛ اما آنچه زیبایی های این منطقه را کامل می کند، نه قل قل آب چشمه هاست و نه هوهوی بادی که در شاخ و برگ درختان می پیچد. بلکه صدای شرشر آبشاری است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. رود «شالان» یکی از سرشاخه های الوند است. این رود در مسیر خود حوضچه های متعددی دارد که آب هر حوضچه به شکل آبشاری به حوضچه بعدی می ریزد و مجموعه ای از آبشارها را پدید می آورد.

اصلا «الوند» یعنی رودخانه ای که آبی شیرین دارد. رودخانه ای که از «سراب اسکندر» از ارتفاعات «سیوانه» در دل کوهستان «دالاهو» در غرب زاگرس سرچشمه گرفته است و البته چشمه های دیگری هم هستند که الوند از آنها تغذیه می کند. «سراب کنار» ، «کولیتان»، کانی چرمی»، «سراب حشانه»، «مری سیاو» و «چوار کانی» بخشی از آنهاست. الوند پر پیچ و خم، در مسیر خود وارد شهرهای مرزی سر پل ذهاب و قصر شیرین می شود و آنجا به استان «دیاله» در خاک کشور همسایه، عراق می ریزد. طول رودخانه الوند از سرچشمه تا آبریزگاه دجله به 280 کیلومتر می رسد.

سفر به دل دالاهو

رقابت میان آبشارهای قدبلند

منطقه «ریجاب» نام خود را از ترکیب کردی «ریژآو» به معنی محل ریزش آب گرفته است. آبشار پیران (یا آبشار ریجاب) یکی از زیباترین جلوه های طبیعت زاگرس است که عظمت آن و دیواره های دره اطرافش هر بیینده ای را مبهوت می کند. ارتفاع این آبشار بیش از 100 متر است و رقابتی تنگاتنگ با آبشار «لاتون» در گیلان دارد که دومین آبشار بلند ایران است. آبشارهای «ورووار» و «سرند کوه» در جیرفت هم دیگر آبشارهای بلند ایران زمین هستند. «مجید اسکندری» که کتاب «آبشارهای ایران» را نوشته معتقد است عنوان بلندترین آبشار، چند مدعی دارد که آبشار پیران هم یکی از آنهاست. او البته تاکید می کند که مطالعه دقیق و جامعی درباره ارتفاع آبشارهای بلند ایران انجام نشده است.

اسکندری می گوید برای محاسبه ارتفاع آبشار، ارتفاع ریزشگاه اصلی در نظر گرفته می شود؛ یعنی جایی که آب به حالت پرتابی در آمده است و محل هایی که جریان آب حالت لغزشی دارند، جزو ارتفاع آبشار محسوب نمی شود؛ اما نمای هر آبشاری می تواند از هر دو جانب پرتابی و لغزشی تشکیل شده باشد، برای همین بهتر است آبشارها را به دو دسته ریزشی و پرتابی تقسیم کنیم. گاهی یک آبشار در مسیر خود، هم ارتفاع پرتابی دارد و هم ریزشی به این معنی که ممکن است یک آبشار به چند طبقه تقسیم شود. با همه اینها نویسنده کتاب «آبشارهای ایران» معتقد است آبشار «لاتون» آستارا با حدود 110 متر طول پرتابی بلندترین آبشار ایران است اما آبشارهای وروار و پیران با ترکیب دو حالت ریزشی و پرتابی از لاتون بلندتر هستند.

سفر به دل دالاهو

چطور به آبشار پیران برسیم؟

مسیر اصلی آبشار از روستای «پیران» در 10 کیلومتری سرپل ذهاب شروع می شود. از این روستا می توان به پای آبشار رسید. از سرپل ذهاب یک جاده آسفالته بعد از عبور از روستاهای «جلالوند»، «بلوان» و «کلاه مال» به روستای پیران می رسد. پارکینگ آبشار پیران، نزدیک روستاست و آخرین جایی است که می شود با خودرو رفت. از اینجا به بعد مسیر دو کیلومتری تا پای آبشار را باید پیاده طی کرد. آبشار پیران مسیر دیگری هم دارد که مسیر بالادست آبشار است. روستای کوچک «ژالکه حسین» درست در نزدیکی جایی قرار دارد که آب رود شالان از بالادست آبشار به پایین می ریزد.

راه رسیدن به روستای ژالکه حسین از جاده سرپل ذهاب به «کرند غرب»، جدا می شود. این راه، در واقع جاده روستای «بان زرده» است که بعد از عبور از روستای قدیم ریجاب و شهرک نوظهور ریجاب، از روستای ژالکه حسین هم می گذرد. منطقه ریجاب علاوه بر آبشار پیران، جاذبه های دیدنی دیگری هم دارد، کتیبه یا نقش برجسته «آنوبانی نی» منطقه «بابا یادگار» و زیارتگاه مقدس آن هم در همین منطقه است. «سراب اسکندر» و «قلعه یزدگرد» بر بلندای کوه های دالاهو و نیز قبرستان «ابودجانه» از دیگر دیدنی های منطقه ریجاب است.

سفر به دل دالاهو

پیران بهشت صخره نوردها

پیران آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بلند و طبقه پایینی کوتاه است. طبقه انتهایی آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود. اگر معیار ارتفاع آبشار را محل فرود آب اولیه در نظر بگیریم، نقطه پایانی این آبشار در انتهای طبقه دوم آن است که با کم کردن ارتفاع طبقه سوم که حدود 20 متر است و 10 متر اختلاف ارتفاع بالای آبشار با محل جاری شدن آب، ارتفاع آبشار حدود 100 متر محاسبه می شود.

با این وجود بر اساس جی پی اس، اختلاف ارتفاع در بالای آبشار و پایین ترین بخش آن نزدیک به 180 متر است و بر همین اساس است که آبشار پیران یکی از چند آبشار بلند ایران و البته بلندترین آبشار زاگرس به حساب می آید. هر ساله صخره نوردهای فراوانی برای فرود از پیران به این منطقه از زاگرس سفر می کنند. آبشار ریجاب در چهارمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار ملی درت فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت. البته بخش هایی از این آبشار و مسیر دسترسی به آن در زلزله سال گذشته آسیب دیده است.

سفر به دل دالاهو

لاله های واژگون گلستانکوه در معرض نابودی قرار دارند

مظلوم مثل سیاوش

فاطمه روحانی: سیاوش بی گناه پهلوان جوان ایرانی که با کینه توزی های نامادری و تصمیم نابخردانه پدرش، روی در غربت نهاده بود، در سرزمین توران به دست گرسیموز نابکار سر بریده شد و از قطره های خونش، لاله ای رویید که تا ابد سر به زیر دارد. این افسانه ای است که کوهپایه نشینان درباره گیاهی می گویند که گل های سرخ و زرد رنگ آن واژگونه می شکفند. در ایران مرکزی در دامنه های زاگرس، از خوانسار در استان اصفهان تا کوهرنگ و یاسوج و سنندج، گیاهی از خانواده لاله ها می روید که به خاطر شکل خاص گل هایش، «لاله واژگون» نامیده شده است.

سفر به دل دالاهو

از منظر گیاه شناسی لاله واژگون نام یک سرده از راسته سوسن سانان است. این گیاه عمر کوتاهی دارد. گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می شود و خیلی زود با گرم تر شدن هوا، به پایان می رسد. لاله واژگون از جمله گیاهان علفی پیازدار و چند ساله است که 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است. لاله واژگون اول بار در سال 1576 میلادی توسط جهانگردان از ایران به اروپا راه پیدا کرد و حالا یکی از گیاهان اصلی در تزئین باغ ها و گلخانه های اروپایی است. در ایران اما از آنجایی که این گیاه به صورت طبیعی وجود دارد، تلاش چندانی برای تکثیر گلخانه ای آن انجام نشده است. فراوانی دشت های لاله واژگون در ایران ما را از پرورش گلخانه ای آن بی نیاز کرده است. البته اگر این دشت های لاله گون، همچنان لاله گون باقی بمانند.

رویشگاه لاله واژگون

یکی از مهم ترین رویشگاه های لاله واژگون جهان، در دامنه های مرکزی زاگرس است که مناطق شناخته شده ای هستند. شناخته شده ترین شان منطقه «گلستانکوه» خوانسار است. خوانسار در استان اصفهان قرار دارد و از رویشگاه های اصلی گونه گیاهی لاله واژگون به حساب می آید. این دشت 17 هزار هکتار وسعت دارد و بزرگ ترین منطقه ایران از لحاظ پوشش لاله واژگون است. لاله های واژگون در گویش کوهپایه نشینان زاگرس، «گل بگریو» (گل گریان) نامیده می شوند. اشک های لاله واژگون در حقیقت شیره بی رنگ یا شبنم صبحگاهی است که روی لاله جمع شده و به سمت پایین سرازیر می شود. به خاطر همین اشک ها به لاله واژگون کل اشک مریم هم گفته می شود.

دشت لاله های واژگون فریدون شهر و دشت لاله های واژگون افوس در غرب استان اصفهان، دشت لاله های واژگون روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ، دشت لاله های واژگون الیگودرز در شرق استان لرستان و دشت لاله های واژگون شهرستان بدره در استان ایلام از دیگر رویشگاه های این گونه خاص از لاله هاست. مناطقی هم از اقلیم فارس، کوه های استان کرمانشاه و نیز ایوان، آبدانان، دره شهر و ارتفاعاتت کبیرکوه در استان ایلام هست که در آن لاله های واژگون با فراوانی کمتر می رویند.

سفر به دل دالاهو

گلستانی پیش پای کویر

گلستانکوه با وجود قرار گرفتن در نزدیکی کویر مرکزی ایران دارای اقلیمی کوهستانی است. منطقه گلستانکوه خوانسار 17 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه زیبا دامنه ای است در ارتفاع 2 هزار و 700 متری از سطح دریا که در مسیر خوانسار به اصفهان و در 15 کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد. این منطقه از پوشش گیاهی متراکمی برخوردار است و بیش از 70 گونه گیاهی در آن می روید. وجود بوته های گزانگین (همان گیاهی که در قدیم با شیره آن شیرینی گز می ساخته اند)، گز علفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز کوهی، گون، موسیر و دیگر گیاهان دارویی این رشته کوه را به یک منطقه غنی گیاهی تبدیل کرده است. لاله های سرنگون، لاله بیشه زار، لاله آتشی و لاله کوهی از انواع لاله هایی هستند

که در فصل بهار سرتاسر منطقه را می پوشانند، هر چند در میان آنها، لاله های واژگون، بیشترین فراوانی را دارند. این منطقه در سال های اخیر با خطرات بزرگی روبروست که به شدت بر روی منطقه و پوشش گیاهی و جانوری آن اثر مخرب داشته است. نبود مدیریت صحیح بر منطقه، تخصیص نیافتن اعتبارات لازم جهت رسیدگی به مشکلات و کاستی های منطقه، ورود بیش از حد گردشگران و مردم به داخل دشت لاله های واژگون، چرای زودهنگام و بی رویه دام در منطقه، پاکوب شدن خاک و ریشه کن شدن پیازهای این گل و سایر گیاهان خوراکی و مصرفی همچون موسیر و بهره برداری های غیررسمی و غیرقانونی از منابع گیاهی گلستانکوه خوانسار از جمله این تهدیدها و خطرات نسبت به این دشت زیبای الهی است.

سفر به دل دالاهو

بر لبه پرتگاه

«کیومرث خامه» از فعالان محیط زیست در منطقه خوانسار است. او معتقد است گلستانکوه در کنار لاله های واژگونش با دارا بودن هزاران گونه گیاهی منحصر به فرد، قطب گردشگری کشور و یکی از منابع تحقیقاتی مهم درباره گونه های گیاهی است اما اقدام های سودجویان دارد طبیعت این منطقه را از بین می برد. او می گوید: «سودجویان برای به دست آوردن پیاز موسیر، منطقه وسیعی از گلستان کوه را تخریب کرده اند و در این میان لاله های واژگون هم آسیب فراوان دیده اند. آنها پیاز لاله های این منطقه را خارج می کنند تا بتوانند از آن در محل دیگری استفاده کنند، غافل از این که با این کار، رویشگاه طبیعی این گیاه را به نابودی می کشانند.»

خامه به تلاش دوستداران طبیعت برای حفظ لاله های واژگون هم اشاره می کند و منی گوید: «به همت اعضای انجمن های دوستدار طبیعت از طلوع خورشید تا هنگام غروب از دشت لاله های واژگون محافظت می شود اما افراد سودجو به طمع برداشت موسیر، شبانه به گلستانکوه هجوم می آورند و در تاریکی شب علاوه بر موسیر، پیاز لاله های واژگون را نیز جمع آوری می کنند که این موضوع موجب نابودی بخش هایی از این گنجینه طبیعی شده است. علاوه بر این بارها از مسئولان خواسته ایم دام ها تیرماه به منطقه وارد شوند، یعنی زمان یکه گیاه بذردهی خود را به طور کامل انجام داده است اما دام های عشایر از اردیبهشت وارد گلستانکوه و زاگرس میانی می شوند و گیاهان را قبل از بذردهی چرا می کنند.»

این فعال محیط زیست معتقد است درآمد حاصل از تجارت لاله های واژگون کشور هلند که از بذر لاله های واژگون کشور ما و همین گلستانکوه خوانسار به آن کشور منتقل شده است، با درآمد حاصل از نفت برابری می کند، در حالی که ما در کشورمان زیستگاه های محدود این گیاه را هم داریم از بین می بریم.

سفر به دل دالاهو

خطر بیخ گوش گلستانکوه

در گلستانکوه علاوه بر وجود گونه های گیاهی بسیار نادر، پرندگان و حیوانات زیادی نیز در حال تکثیر هستند که شکار بی رویه و دخالت انسان در طبیعت و چشمه های طبیعی اکوسیستم منطقه را بر هم زده و باعث نابودی این طبیعت بکر می شود. واقعیت آن که گلستانکوه و ذخایر آن تنها یک منبع محلی نیست بلکه متعلق به تمام جهان است که در صورت نابودی این منطقه بسیاری از گونه های گیاهی کمیاب از بین می رود. تغییر چشمه های آب طبیعی، چرای بی رویه دام، فرسایش خاک و نبود حفاظت صحیح و حرکت خودروها بر روی گونه های گیاهی، هجوم گردشگران در فصل های بهار و تابستان

از جمله خطراتی است که عدم برخورد جدی با آنها، نابودی این منطقه را در سال های آینده در پی دارد. اقدام سریع و جدی مسئولان کشور و استان برای نجات منطقه گردشگری گلستانکوه خوانسار و گونه های گیاهی کمیاب این منطقه می تواند از تخریب و نابودی آن جلوگیری کند. خوشبختانه در سال های اخیر گلستانگوه به همت جمعیت همیاران محیط زیست خوانسار که یکی از فعال ترین سمن مهای استان اصفهان هستند، محافظت می شود و خطر و احتمال آسیب رساندن به این دشت زیبا بسیار کمرنگ تر از قبل شده است.

هر چند حضور پرشمار گردشگران در نبود امکانات حفاظتی و نیز بی توجهی به قواعد گردشگری، همچنان رویشگاه منحصر به فرد لاله واژگون در گلستانکوه را با خطر جدی روبرو کرده است. از این منظر منطقه حفاظت شده گلستانکوه بی حفاظ ترین منطقه در میان عرصه های طبیعی است. انگار مظلومیت سیاوش بی گناه در قامت لاله های واژگون همچنان ادامه دارد.

سفر به دل دالاهو

با طبیعت دوست تر باشیم

در مناطقی که تابلوی عبور حیوانات اهلی یا وحشی وجود دارد با کمترین سرعت ممکن رانندگی کنید و مراقب حیوانات باشید.

در سفر به طبیعت، داشتن کوله پشتی سبک کمک می کند تا بتوانید بهتر و بیشتر از بودن در عرصه های بکر طبیعی لذت ببرید، پس کوله های تان را با لوازم غیر ضروری سنگین نکنید.

در هر برنامه طبیعت گردی، علاوه بر مواد غذایی معمول که برای وعده های غذایی به همراه دارید، بهتر است مقداری خرما یا تشکلات هم داشته باشید تا از افت انرژی در طول مسیر جلوگیری کند.

برای گرم کردن غذا یا تهیه چای، از پیک نیک های سفری استفاده کنید. افروختن آتش دست کم پوشش گیاهی را در محدوده اجاق از بین می برد. اگر ناچار به افروختن آتش بودید از محل هایی که از قبل برای افروختن آتش استفاده شده، استفاده کنید و هنگام ترک محل از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

مواد غذایی اضافه خود را برای جانوران و پرندگانی که در دامنه طبیعت زندگ می کنند نگذارید. این عادت غلط باعث می شود جانوران به حضور در نزدیکی انسان ها خو بگیرند و همین نابهنجاری می تواند جان آنها و نیز چرخه صحیح تهیه غذا در زیست بوم ها را به خطر بیندازد.

در مواقع عبور از سطوح شیب دار باید عمود بر سطح حرکت کنید. در حالت حالت باید پاها را نیز عمود بر سطح نگه دارید. در شیب ها می توانید از عصای کوهنوردی کمک بگیرید. هنگام پایین آمدن از این نوع سطوح باید اول پاشنه پا را روی زمین بگذارید.

در طول سفر بهتر است محل شب مانی خود را در نزدیک پارک ها و یا محل هایی که سرویس بهداشتی عمومی دارد انتخاب کنید. رها کردن فضولات انسانی در طبیعت علاوه بر آن که یک عمل زشت و غیر بهداشتی است، باعث آلودگی محیطی و بروز بیماری انگلی می شود. این کار حتی می تواند منابع آب زیرزمینی را هم آلوده کند.

هیچ اسلحه ای را با خود به طبیعت نبرید. حتی اسلحه های ساده بادی و ساچمه ای می تواند جان پرندگان، خزندگان، حشرات و البته دیگر گردشگران را به خطر بیندازد.

وقتی در میان جوامع محلی و بومی حضور پیدا می کنید با خرید صنایع دستی که با محیط زیست سازگار است و همچنین با خرید و استفاده از غذاهای محلی به رونق اقتصادهای بومی کمک کنید. رونق بخشی به اقتصاد جوامع محلی از طریق گردشگری، می تواند عاملی مهم برای جلوگیری از تخریب طبیعت توسط آنها باشد.

طبیعت را آلوده نکنید و مهمتر از آن هر جا که می توانید، طبیعت آلوده را پاکسازی کنید.

قدرتمندترین سدان‌های زیر ۴۰ هزار دلار جهان

سدان‌ها همچنان یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند که در برخی موارد با قیمت‌ها و قدرت‌های بالا در دسترس هستند. در این نوشتار به معرفی 10 سدان قدرتمند با قیمتی کمتر از 40 هزار دلار خواهیم پرداخت.

برخلاف باور بسیاری از مردم، یک خودرو پرفورمنس با عملکرد خوب، لزوما نباید 2 در، دیفرانسیل عقب و همراه با جعبه دنده دستی باشد. در واقع در دنیای امروز خودرو، در کلاس‌های مختلف محصولا با عملکرد بالا را می‌بینیم از جمله در شاسی بلندها و سدان‌های 4 در. در این بین سدان‌هایی وجود دارند که با وجود قدرت بالا، قیمت نسبتا پایینی دارند که در این نوشتار به معرفی 10 مورد از آنها با قیمت کمتر از 40 هزار دلار می‌پردازیم. برخی از این خودروها قدرتی برابر با 485 اسب بخار دارند و زمان مورد نیاز آنها برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون تنها 4.5 ثانیه است و در عین حال فضای کافی برای 4 یا 5 سرنشین و نیز فضای بار کافی را دارند.

10. اینفینیتی Q50

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 300 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ Luxe: 38 هزار و 950 دلار

سدان اینفینیتی Q50 در چندین تیپ مختلف عرضه می‌شود که نسخه مورد نظر یعنی Luxe 3.0T جایی در بین نسخه بالا رده Red Sport و مدل پایین‌تر 2.0T قرار می‌گیرد. برای این محصول اینفینیتی 2 موتور مختلف عرضه می‌شود که یکی 2.0 لیتر حجم، 4 سیلندر و 208 اسب بخار قدرت دارد و موتور دیگر 3.0 لیتری 6 سیلندر با 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت برای این نسخه معادل 5.2 ثانیه است البته اگر به دنبال نسخه چهار چرخ متحرک هستید، باید چند هزار دلار بیشتر هزینه کنید. قیمت نسخه مورد نظر 38 هزار و 950 دلار است.


9. تویوتا کمری 6 سیلندر

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 301 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ 6 سیلندر: 34 هزار و 400 دلار

تویوتا کمری بدون شک یکی از محبوب‌ترین سدان‌ها در دنیا محسوب می‌شود که دو موتور مختلف برای آن در دسترس است. نسخه 2.5 لیتری هیبریدی که قادر است 206 اسب بخار قدرت تولید کند و دیگری موتور 6 سیلندری که قدرت آن به 301 اسب بخار می‌رسد. تویوتا کمری در مدل 2018 تغییرات ویژه‌ای را تجربه کرد به ویژه در ظاهر و طراحی بیرونی و نیز در بهبود عملکرد موتور 6 سیلندر. این موتور، کمری را قادر می‌سازد تا در مدت 5.8 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. برای خریداری این تیپ باید 34 هزار و 400 دلار بپردازید. البته قیمت تمامی مدل‌های کمری کمتر از 35 هزار دلار است.


8. شورولت ایمپالا پریمیر

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 305 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ پریمیر: 28 هزار و 595 دلار

شورولت ایمپالا با دو موتور عرضه می‌شود. اولی موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر که قدرت آن به 197 اسب بخار می‌رسد. دیگری هم موتور 3.6 لیتری 6 سیلندر که قدرتی برابر با 305 اسب بخار تولید می‌کند و آن را به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند. با وجود چنین قدرتی، ایمپالا می‌تواند در مدت 6.3 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مهم‌ترین نکته درباره ایمپالا قیمت آن است به شکلی که تنها خودرو حاضر در این لیست است که قیمتی کمتر از 30 هزار دلار دارد. قیمت دقیق ایمپالا در تیپ پریمیر معادل 28 هزار و 595 دلار است.


7. بیوک رگال GS

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 310 اسب بخار

قیمت در تیپ GS: 39 هزار دلار

بیوک رگال هم دو موتور متفاوت را برای خریداری در مقابل خریداران قرار می‌دهد. نخستین موتور 2.5 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد و قادر است قدرتی معادل 250 اسب بخار تولید کند. اما مدل قدرتمندتری که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، 3.6 لیتری 6 سیلندر بهره می‌برد. قدرت این موتور برابر با 310 اسب بخار است که به وسیله جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال می‌یابد. بیوک رگال GS با این قدرت برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به 6.0 ثانیه زمان نیاز دارد و تا حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت شتاب گیری می‌کند.


6. سوبارو WRX STI

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 310 اسب بخار

قیمت پایه: 36 هزار و 95 دلار

سوبارو برای سدان WRX یک موتور 2.5 لیتری را در نظر گرفته که با دو قدرت متفاوت 268 و 310 اسب بخار عرضه می‌شود. اما ما قصد داریم در رابطه با تیپ STI صحبت کنیم. سوبارو WRX STI همواره به عنوان یک سدان قدرتمند مقرون به صرفه شناخته می‌شود و مدل 2018 هم از این قاعده مستثنی نیست. با خرید این خودرو شما از قدرت 310 اسب بخاری لذت خواهید برد که برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت تنها به 4.5 ثانیه زمان نیاز دارد و به این ترتیب به یکی از سریع‌ترین خودروهای حاضر در این لیست تبدیل می‌شود. برای انتقال قدرت 310 اسب بخاری به هر چهار چرخ، سوبارو دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و CVT را در دسترس قرار داده. برای خریداری چنین خودرویی کافی است مبلغ 36 هزار و 95 دلار کنار بگذارید.


5. فورد فیوژن اسپرت

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 325 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ اسپرت: 33 هزار و 845 دلار

برای فورد فیوژن چند قوای محرکه مختلف در نظر گرفته شده که قدرت‌های آنها از 175 اسب بخار تا 325 اسب بخار متغیر است. اما قدرتمندترین نسخه از یک موتور 2.7 لیتری 6 سیلندر اکوبوست بهره می‌برد که قادر است قدرتی معادل 325 اسب بخار تولید کند. فورد فیوژن اسپرت به صورت استاندارد به سیستم چهار چرخ متحرم مجهز شده و به این ترتیب برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون تنها به 5.0 ثانیه زمان نیاز دارد. این محصول فورد از یک سیستم ویژه بهره می‌برد مه پیش از رسیدن به دست اندازهای مسیر آنها را تشخیص می‌دهد و سیستم تعلیق را درگیر می‌کند.


4. کیا استینگر GT

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 365 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ GT: 38 هزار و 350 دلار

کیا برای قدرتمندترین سدان خود دو موتور متفاوت را در نظر گرفته است. یکی موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو با 255 اسب بخار قدرت و دیگری با 3.3 لیتر حجم و 6 سیلندر که قدرتی برابر با 365 اسب بخار تولید می‌کند. با چنین قدرتی کیا استینگر GT برای می‌تواند در مدت زمان 4.4 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به حداکثر سرعت 268 کیلومتر بر ساعت برسد. قیمت این کیا در نسخه GT به 38 هزار و 350 دلار می‌رسد.


3. دوج چارجر R/T

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 375 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ R/T: 34 هزار و 995 دلار

بدون شک باید چارجر را یکی از محبوب‌ترین سدان‌های تاریخ خودروسازی آمریکا و حتی دنیا دانست. مدل 2018 این خودرو مطابق معمول با چند موتور مختلف عرضه می‌شود که قدرت‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. اما در مدل R/T حتی بدون پکیج Scat Pack همچنان یک خودرو اسپرت است که با بهره گیری از یک موتور 5.7 لیتری 8 سیلندر Hemi می‌تواند قدرتی برابر با 375 اسب بخار را به کمک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب ارسال کند. این خودرو برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به زمانی کمتر از 5 ثانیه نیاز دارد.


2. لینکلن MKZ

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 400 اسب بخار

قیمت پایه در تیپ 3.0T: 39 هزار و 670 دلار

لینکلن MKZ یکی از بهترین سدان‌های حاضر در این لیست برای خرید است. کمپانی لینکلن دو موتور مختلف را برای این سدان خوش استیل در نظر گرفته که یکی 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو است و قدرتی برابر با 245 اسب بخار تولید می‌کند. اما موتور قدرتمندتر حجمی برابر با 3.0 لیتر و 6 سیلندر دارد که به کمک پرخوران توربوشارژر می‌تواند قدرتی برابر با 400 اسب بخار و گشتاوری معادل 542 نیوتن متر تولید کند تا یکی از قدرتمندترین سدان‌های بازار باشد. جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این خودرو 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی است که آن را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. بدین ترتیب شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت آن برابر با 5.2 ثانیه است.


1.دوج چارجر R/T Scat Pack

قدرتمندترین سدان‌های بازار جهانی با قیمت کمتر از 40 هزار دلار

قدرت: 485 اسب بخار

قیمت در تیپ R/T اسکات پک: 39 هزار و 995 دلار

همان طور که اشاره کردیم، سدان دوج چارجر با موتورها و توان‌های متفاوتی عرضه می‌شود. در نسخه R/T اسکات پک، از یک موتور بسیار حجیم 6.4 لیتری 8 سیلندر استفاده شده که توانی معادل 485 اسب بخار و گشتاوری برابر با 644 نیوتن متر تولید می‌کند. چارجر R/T اسکات پک قدرتمندترین خودرو حاضر در این لیست است و با پرداخت هزینه 40 هزار دلاری، بهترین خودرو قابل انتخاب است. با وجود چنین قدرتی، محصول دوج در زمان 4.2 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و حداکثر سرعت آن 282 کیلومتر بر ساعت است.

مصرف بنزین خودرو را چگونه حساب کنیم؟

میزان مصرف سوخت خودرو به عوامل مختلفی همچون سرعت، شتاب رانندگی، ترافیک، بار و تعداد سرنشینان، کیفیت سوخت مصرفی، استفاده از کولر، باد لاستیک و همچنین وضعیت موتور بستگی دارد. یکی از راه‌های اطمینان از سلامت موتور و خودرو، ثبت میزان مصرف سوخت خودرو در زمان‌های مختلف است. به عبارتی انتظار می‌رود میزان مصرف سوخت در مسیرهای مشابه و با شرایط یکسان، تقریباً ثابت بماند. دستگاه های دیاگ و نمایشگرهای هوشمند براساس بارموتور و میزان پاشش سوخت در لحظه می توانند میزان دقیق مصرف سوخت را نمایش دهند.اما اگر به این دستگاه ها دسترسی ندارید می توانید با یکی از روش های مهم، آسان و کاربردی محاسبه مصرف سوخت آشنا شوید.
مصرف بنزین خود را چگونه حساب کنیم

برای محاسبه میزان سوخت مصرفی، ابتدا باک خودرو را کامل پر کنید. سپس از قسمت کیلومتر شمار، کیلومتر فعلی خودرو را یادداشت نمایید. به عنوان مثال فرض کنید باک اتومبیل ما ظرفیت ۵۰ لیتر بنزین را دارد، پس ما ابتدا ۵۰ لیتر بنزین می‌زنیم و سپس عدد کیلومتر شمار را که فرضاً عدد ۱۰,۰۰۰ را نشان می دهد یادداشت می‌کنیم.

پس از چند روز که مجدد قصد پر کردن باک را داشتید، قبل از سوخت رسانی (پر کردن باک) در پمپ بنزین کیلومتر شمار جدید را یادداشت کنید و سپس اقدام به پر کردن کامل باک نمایید. از آنجایی که شما با باک صفر (بدون سوخت) به پمپ بنزین نرفته‌اید و حتماً مقداری سوخت از قبل در باک‌تان بوده، بنابراین لازم است میزان سوخت اضافه شده را هم یادداشت کنید. به عبارتی چند لیتر بنزین زده اید آن را بنویسید. در ادامه ی مثال مان فرض کنید، زمانی که ما وارد پمپ بنزین شدیم کیلومتر شمار عدد ۱۰,۵۰۱ را نشان می دهد و همچنین ما ۴۳ لیتر بنزین زده‌ایم.

الان باید کیلومتر طی شده فعلی (۱۰,۵۰۱) را از عدد یادداشت شده قبلی (۱۰,۰۰۰) کم کنید که با این کار مسافت طی شده خودرو به دست می‌آید.

مسافت طی شده بین دو مرتبه سوخت گیری ۵۰۱ = ۱۰,۰۰۰ – ۱۰,۵۰۱

حالا باید مقدار لیتر بنزین اضافه شده به باک (۴۳) را در ۱۰۰ ضرب کنید و تقسیم بر مسافت طی شده نمایید.

عدد بدست آمده مصرف خودرو شما در ۱۰۰ کیلومتر را نشان می دهد.

۸/۵۸ معرف مصرف سوخت اتومبیل ما در ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد را در دفترچه ای به همراه تاریخ یادداشت می‌کنیم تا در آینده بتوانیم با اعداد بدست آمده بعدی مقایسه کنیم و اگر با افزایش چشمگیر مصرف سوخت مواجه شدیم، ممکن است نیاز به مراجعه به مکانیک داشته باشیم.

هر خودرو بسته به نوع موتور، وزن و طراحی، مصرف سوخت داخل شهر و بیرون شهر، استاندارد مشخصی دارد که این اعداد در مشخصات فنی هر خودرو قید شده است. اگر از مشخصات فنی خودروی خود اطلاع ندارید، کافی است به وب سایت سازنده مراجعه کنید و اعداد بدست آمده خود را با متوسط کارخانه مقایسه نمایید.

بیان این نکته هم لازم است که مصرف سوخت تاکسی‌ها نسبت به خودروهای شخصی بیشتر می‌باشد چون عموماً تاکسی‌ها در ترافیک روزانه ساعت‌های زیادی را سپری می‌کنند. با این حال یادداشت برداشتن از مصرف سوخت به صورت مداوم و منظم، می تواند استاندارد خاص تاکسی‌ها را نیز برای رانندگان مشخص کند.می توانید کیلومتر طی شده را با صفر کردن مسافت سنج که در بالای کیلومتر شمار قرار دارد، نیز محاسبه کنید.

گوشی‌های اندرویدی که ادای آیفون را درمی‌آورند

 امسال سال عجیبی برای پرچمداران اندرویدی است. بزرگ ترین شرکت های اندرویدی مثل ال جی و هوآوی که قبلا دستی در طراحی داشته و می توانستند با ویژگی های خاص خود به دیگر برندها فخر بفروشند امسال با حرکتی چینی وار به سراغ کپی برداری رفته اند. آن هم کپی برداری از یکی از بهترین گوشی های دنیا به اسم iPhone X که حتی اگر کسی خیلی اهل گوشی نباشد، ظاهر آن را به خصوص با توجه به لبه بالایی حتما به خاطر دارد؛ لبه ای خاص که اکنون توسط 20 برند مختلف کوچک و بزرگ کپی شده است و باعث شده آن صفحه خاص را با پرداخت فقط 40 دلار در دست بگیرید.

این گروه خشن

ال جی G7

خارج از این ظاهر زیبا، امکاناتی مثل سیستم تشخیص چهره و انیمیشن سازی به وسیله حرکات صورت نیز به نوعی کپی شده و اکنون علاوه بر سامسونگ آن را در گوشی های مختلفی خواهیم دید. آن هم نه بر اساس سیستم سخت افزاری قدرتمند اپل، بلکه بر اساس یک نرم افزار که کاری شبیه آن می کند. برای آن که بیشتر با این کپی کاران آشنا شوید به سراغ گوشی های معروفی که به زودی به بازار ایران می آیند رفته ایم تا ببینیم چه چیزهایی را کپی کرده و در کنار آن چه قابلیت های منحصر به فردی دارند، آیا واقعا می ارزد که یک گوشی با ظاهر اپل و با ویژگی های متفاوت دست بگیرید؟ در تمام طول گزارش حواس تان باشد که به خاطر تغییرات عجیب و غریب نرخ دلار، قیمت این گوشی ها را به تومان تبدیل نکرده ایم.

ایسوس ZenFone 5

اولین برند معروفی که با معرفی گوشی خود همه را یاد iPhone X انداخت، شرکت ایسوس بود. این شرکت همچنین با معرفی مدل ZenFone 5 کمی هم از حرکت های ال جی و سامسونگ برای هوشمند نشان دادن گوشی گرته برداری و این مدل خود را به عنوان موبایلی مجهز به هوش مصنوعی معرفی کرد. امسال هم مثل سال های گذشته ایسوس چند گوشی مشابه هم عرضه کرده است. مدل هایی از جمله ZenFone 5، ZenFone 5Q و ZenFone 5Z که هر کدام ساز خود را می زنند ولی در این میان مهمترین همان مدل 5Z است. ایسوس مانند سامسونگ، نسخه اختصاصی انیموجی آیفون 10 را معرفی کرده است که ZenMoji نامیده می شود؛ آنچه ایسوس ارائه می دهد،

این گروه خشن

عملکردی مانند Animoji آیفون 10 مخواهد داشت البته می توانید شکلک های سه بعدی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید یا حتی آنها را به صورت زنده استریم کنید. همچنین ایسوس تشخیص چهره را نیز به سری ZenFone 5 اضافه کرده است و با نگاه به دوربین سلفی، هویت شما احراز خواهد شد! باید توجه داشته باشید که قابلیت مذکور نرم افزاری بوده و مانند آیفون 10 اپل، وابسته به سخت افزار خاصی نیست و نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. از طرفی نرم افزار گوشی با بررسی رفتار شما در هنگام ویرایش تصاویر تلاش خواهد کرد تا تصاویر بعدی را با تنظیمات دلخواه شما به نمایش بگذارد. به عبارت بهتر، تنظیماتی به صورت خودکار روی تصاویر اعمال خواهد شد.

هر سه گوشی می توانند عکس های پرتره با پس زمینه مات به ثبت برسانند؛ این ویژگی نیز از هوش مصنوعی و البته کپی برداری از اپل نشأت می گیرد. قابلیت AI Boost نیز به کمک شما خواهد آمد تا عملکرد گوشی در هنگام اجرای برنامه های سنگین یا بازی ها افزایش پیدا کند. در بحث هوش مصنوعی، قابلیتی به خاسم عکاسی خودکار در گوشی های جدید ایسوس عرضه شده است که متناسب با شرایط عکاسی می تواند صحنه های مختلف را تشخیص داده و یکی از حالت های پیش فرض را از بین 16 حالت موجود برای عکاسی انتخاب کند. در مجموع این گوشی به نظر یک کپی ناشیانه از اپل و تلاش برای تنه زدن به این پرچمدار است. باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد.

حدود قیمت: 500 دلار


هوآوی P20

حقیقتش از هوآوی انتظار نداشتیم. حداقل اگر چند سال پیش دست به این کارها می زد می توانستیم آن را به چینی بودنش نسبت بدهیم ولی اکنون که این شرکت در بین 30 برند برتر دنیا قرار گرفته و امضای خود را در ذهن مردم جا انداخته است، این کارها کمی افت کلاس دارد. پایین این گوشی کاملا شبیه گوشی های سامسونگ بوده و بالا و پشت دستگاه هم مشابه iPhone X طراحی شده است ولی با این حال از لحاظ نرم افزاری با گوشی متفاوتی روبرو هستیم. هوآوی کلیدی ترین ویژگی پرچمداران جدید خود را دوربین توانمند آنها می داند. هوآوی P20 پرو از دوربین سه گانه بهره می برد

این گروه خشن

که با همکاری لایکا توسعه داده شده و به سه سنسور 40 مگاپیکسلی رنگی، 20 مگاپیکسلی مونوکروم و یک سنسور هشت مگاپیکسلی با لنز تله فوتو مجهز شده که به ترتیب در بین لنزهایی با دیافراگم f18، f16 و f24 قرار دارند. دوربین Huawai P20 Pro به مدد سیستم اختصاصی پردازش رنگ لایکا پردازنده ISP اختصاصی و سنسور شدت رنگ در تولید رنگ ها نیز عملکرد بهتری خواهد داشت. قابلیت دیگر دوربین این محصولات پیش بینی فوکوس 4D است که با استفاده از آن دوربین حرکت سوژه را پیش بینی می کند و فوکوس دقیق تری روی آن انجام می دهد، ضمن این که به مدد فن آوری Huawei AIS و با استفاده از هوش مصنوعی، لرزش عکس ها گرفته می شود.

هوآوی P20 به لطف لرزش گیرش، امکان فیلمبرداری اسلوموشن با نرخ 960 فیلم بر ثانیه نیز برای کاربر فراهم می کند. هوآوی تراشه اختصاصی کربن 970 را در P20 و P20 Pro به کار گرفته است؛ تراشه قدرتمندی که پیش تر عملکرد آن را در گوشی های میت 10 و برادرش تجربه کرده ایم. در کنار پردازنده یاد شده P20 و P20 Pro به ترتیب از چهار و شش گیگابایت حافظه رم در کنار حافظه ذخیره سازی داخلی 138 گیگابایتی بهره می برند. پرچمداران جدید هوآوی به صورت پیش فرض با اندروید 8.1 اوریو و رابط کاربری EMUI روانه بازار خواهند شد.

حدود قیمت: 900 یورو


وان پلاس 6

برای گوشی های وان پلاس کپی برداری چیزی طبیعی است. این شرکت حتی ترکیب های عجیبی رو می کند که شاید به فکرتان هم خطور نکند؛ حاشیه کناری مثل سامسونگ، دوربین پشتی مثل هوآوی و البته در این مدل حاشیه صفحه نمایشی کاملا مشابه iPhone X. خبرهایی که از این گوشی و مشخصات آن درز کرده بیشتر حدس های نزدیک به واقعیت است و از طرف این شرکت تایید نشده اند ولی حاشیه صفحه نمایشی به تازگی در اکانت رسمی این شرکت به نمایش در آمد و ما را از این کپی برداری مطمئن کرد. وان پلاس 6 به پردازنده اسنپدراگون 845 تجهیز شده و دارای هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است.

این گروه خشن

این حجم و مشخصات بالاترین مشخصاتی است که تاکنون از این برند دیده شده است. بر اساس شایعات اخیر، گوشی وان پلاس 6 که به آن OP6 هم گفته می شود، با برخی از ویژگی های جدید مانند اسکنر اثر انگشت رومی صفحه نمایش و تشخیص چهره سه بعدی رونمایی می شود. با این حال ممکن است مدل پیشرفته تری از تشخیص چهره سه بعدی نسبت به آیفون 10 در این تلفن هوشمند شاهد باشیم. این تلفن هوشمند قرار است ماه ژوئن (خرداد ماه) رونمایی شود. گوشی وان پلاس 6 مجهز به صفحه نمایش 6.3 اینچی هم است. این گوشی با دوربین دوگانه در قاب پشتی که یک دوربین آن 12 مگاپیکسلی و دیگری 20 مگاپیکسلی است به بازار خواهد آمد.

از دیگر مشخصات خوب این تلفن هوشمند پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع Dash Charge است. قیمت این تلفن هوشمند ارزان نبوده و با قیمت 749 دلار قرار است به بازار عرضه شود. البته قیمت این تلفن هوشمند در مقایسه با دیگر گوشی های پرچمدار با مشخصات مشابه (اما تراشه های مختلف)، قیمت منطقی است و اصلا گران نیست.

حدود قیمت: 750 دلار


ال جی G7

دیگر از ال جی بعید بود به سراغ کپی پردازی برود، آن هم وقتی خود توانسته بود برای گوشی V30 حاشیه تصویری قابل قبول و زیبا طراحی کند. با این حال به نظر می رسد مشکلات فروش گوشی های ال جی این شرکت را مجبور کرده تا قدم در راه تقلید بگذارد. همانند رندرهایی که در گذشته از ال جی G7 فاش شده بود، این دستگاه به حاشیه نمایشگر همانند آیفون ایکس مجهز می شود. این برش میزبان دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه مکالمه و سنسور نور محیط (ambient light esnsor) است. گفته می شود که در این دستگاه از نمایشگر 6.0 اینچی با نسبت تصویر 19:9 استفاده خواهد شد.

این گروه خشن

بر اساس این اطلاعات جدید ال جی G7 به نمایشگر M-LCD مجهز می شود. این پنل نسبت به صفحه نمایش های LCD تا 25 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. در حالی که استفاده از نمایشگر M-LCD ایده تازه ای نیست ولی در گذشته این فناوری کارایی مناسبی از خود نشان نداده بود. ال جی اعلام کرده است به علت استفاده از پنل LCD به جای OLED، پرچمدار آینده اش قیمت مناسبی خواهد داشت و البته استفاده از پیکسل سفید باعث افزایش روشنایی نمایشگر می شود.

این پنل ها در حالی که عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهند، هزینه تولید کمتری را نسبت به پنل OLED برای سازنده در پی دارند. در پرچمدار آینده ال جی از ویژگی های هوش مصنوعی استفاده می شود. از دیگر مشخصات ال جی G7 می توان به چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد که البته در نسخه پلاس از شش گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می شود. ال جی برای این محصول خود دوربین اصلی دوگانه با سنسورهای 16 مگاپیکسلی در نظر گرفته است که از دریچه دیافراگم f/1.5 بهره می برد.

حدود قیمت: 800 دلار

چهار مدل موتورسیکلت برای چهار نوع سلیقه

کویر RKV200، موتور سیکلت شهری
 
میراث هوندا
 
کویر RKV200، موتور سیکلتی است که از فروش نسبتا خوبی برخوردار می باشد. از آنجایی که انگار قرار است تولید موتورسیکلت های طرح CG هوندا با نام ها و کیفیت های مختلف در ایران تا ابد ادامه پیدا کند، حتی انجین 200 سی سی هم به لیست پیشرانه های گوناگون این موتور سیلکت ها اضافه شده است! هرچند طرح سی جی ها با پیشرانه 200 سی سی ارزان تر از مدل های جدید با حجم 200 سی سی هستند اما دیگر از نظر ظاهری دمده شده اند. پس اگر قرار باشد یک 200 سی سی به روزتر انتخاب کنید RKV200 یکی از گزینه های لیست انتخابی است.
 
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 
 
این محصول کویر موتور از نظر ظاهری چهره قابل قبولی دارد. هر چند در پس محصولات برند پالس قرار می گیرد و از نظر قیمت هم همین طور. البته نقاط قوت ظاهر آن در رینگ های زیبایش خلاصه نمی شود زیرا اگزوز و کاور آن نیز به زیبایی طراحی شده اند. در این سبک از موتورسیکلت ها بخش های فنی مثل پیشرانه کاملا نمایان هستند. از این رو پیشرانه هواخنک این موتور سیلکت نیز با همان شکل سنتی دیده می شود و مثل هم قطاران اش هیچ خلاقیتی در نمای ظاهری ندارد. زین عرض مناسبی دارد و برای ترک نشین هم دستگیره هایی تعبیه شده تا خودش را روی زین حفظ کند.

پیشرانه این موتورسیکلت می تواند در دور حدود 7هزار بر دقیقه 14 اسب بخار نیرو تولید کند و گشتاورش هم در دور 5 هزار و 535 به حدود 15.6 نیوتن متر می رسد. یکی از محاسن آن کلاچ نرم اش است که باعث می شود تعویض 5 دنده گیرباکس با سهولت انجام گیرد.

پیشرانه RKV200 دارای نسبت تراکم 8.3 به یک است. هرچند سازنده سفارش کرده در باک آن بنزین سوپر بریزید اما با توجه به نسبت تراکم نه چندان بالا به نظر نمی رسد در صورت استفاده از بنزین معمولی هم مشکلی ایجاد شود. کویر این موتورسیکلت را با رنگ های سفید، مشکی، قرمز، نارنجی و آبی به بازار عرضه می کند.

مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 2.16 لیتر در سیکل ترکیبی است و با توجه به این که باک اش حجمی معادل 11 لیتر دارد، باید گفت با فاصله زمانی زیادی از سوخت گیری قبلی نیاز به سوخت گیری دوباره دارید. ترمزها در جلو و عقب دیسکی هستند و قدرت مناسبی هم دارند.

رقبای داخلی و خارجی

•    Niro Moharekeh Nami200
•    Kavir CDI 200
•    Kasir Rahro 200

نکات مثبت

•    پیشرانه با کیفیت
•    صدای زیبای پیشرانه
•    ترمزهای کارآمد
•    زین عریض
•    تنوع رنگ مناسب
•    قطعات یدکی در دسترس

نکات منفی

•    قطعات اصلی گران
•    وزن بالا
•    نسبت تراکم پیشرانه نه چندان بالا
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 
امکانات و تجهیزات

ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تنوع رنگ سفید، مشکی، قرمز و آبی، دستگیره روی زین برای ترک نشین

مشخصا فنی

کلاس: شهری
گیرباکس: 5 سرعته
تعداد سیلندر: -
حجم موتور: 200 سی سی
قدرت: 14 اسب بخار در دور 7 هزار
گشتاور: 15.6 نیوتن متر در دور 5535
مصرف ترکیبی: 2.16 لیتر
حجم مخزن سوخت: 11 لیتر
شتاب: -

قیمت:
 2 یا 3 میلیون تومان

پیشنهاد نهایی

این موتور سیکلت دارای گارانتی 2 ماهه است. از جمله نکات مثبت آن باید به کیفیت مناسب پیشرانه، صدای زیبا و در دسترس بودن قطعات یدکی اشاره کرد. البته قطعات فنی آن در صورت اصل بودن قیمتی بیش تر از بعضی رقبا دارند. ضمنا با وزنی نزدیک به 121 کیلوگرم از جمله سنگین وزن ترین های این کلاس است.



پیشتاز 125 سی سی PMT، موتور سیکلت اسکوتر

ساده و باکیفیت

کلاس موتورسیکلت های اسکوتر در ایران مثل بسیاری از بازارهای جهانی در سال های اخیر دچار تغییرات شده است. در این بخش از بازار می توانید انواع موتورسیکلت های ساخت برندهای جهانی مثل کاوازاکی و هوندا تا نمونه های هندی و چینی را ببینید. اما عمده تغییر بازار اسکوترها در سال های اخیر اضافه شدن انبوهی از موتورسیکلت های برقی به لیست خرید مشتریان است.
 
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 

البته متاسفانه هنوز در بازار ایران موتورسیکلت های برقی به طور کامل جا نیفتاده اند و از این رو بیش تر اسکوترهای بازار ایران از انواع 125 سی سی تک سیلندر بنزینی هستند.

پیشتاز PMT125 یکی از ساخته های پیشتاز موتور است که می تواند در لیست انتخاب شما جای بگیرد. این موتورسیکلت از نظر ظاهری نسبتا ساده است و هم چون رادیسون کویرموتور پرزرق و برق نیست. پیشتاز اسکوترش را در رنگ های آبی، مشکی، نقره ای و قرمز عرضه می کند.

در حالی که شما می توانید بعضی از محصولات رقی را در رنگ های بیش تری مثل سبز و زرد هم خریداری کنید. چراغ های PMT125 چه در جلو و چه در عقب وسعت نور مناسبی دارد. ترمزها در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای هستند. تقریبا تنها اسکوتر 125 سی سی که در هر 2 محور عقب و جلو دارای ترمزهای دیسکی است، کاب اسپرت نام دارد که توسط انرژی موتور تغذیه می شوند. اما با این حال ترمزها علمکرد مناسبی دارند.

البته همان طور که می دانید اسکوترها درواقع موتورسیکلت های درون شهری هستند و به ندرت با حداکثر سرعت رانده می شوند. از این رو داشتن ترمزهای بسیار قوی آن قدرها برای یک اسکوتر مهم نیست. البته استانداردهای ایمنی نباید هیچ گاه از یاد سازنده برود.

PMT125 دارای کیلومترشماری آنالوگ است که تا 160 کیلومتر بر ساعت مدرج شده اما به نظر نمی رسد این موتورسیکلت بتواند به این سرعت دست پیدا کند. در کنار کیلومترشمار نیز نمایشگر دنده قرار دارد. از جمله جذابیت های این موتورسیکلت رینگ های اسپرت 5 پره مشکی رنگ است که البته باید در مسیرهای پردست انداز مراقب آنها باشید.

اگزوز روکشی باکیفیت از کروم دارد که مقاومت اش در برابر حرارت مناسب است و به سرعت رنگ نمی بازد. هرچند این اگزوز دارای کاور محافظ در کنار است اما، در بخش بالایی روکشی ندارد و احتمال برخورد کف کفش با اگزوز وجود دارد. پیشرانه هواخنک این محصول پیشتاز می تواند طبق گفته سازنده 10 اسب بخار نیرو تولید کند. این پیشرانه 9.5 نیوتن متر گشتاور هم دارد که نسبت به رقیبانی مثل کاپ اسپرت تقریبا بیش از یک نیوتن متر کم تر است.

این موتورسیکلت در سیکل ترکیبی حدود 2.6 لیتر سوخت مصرف می کند. وزن اش به 98 کیلوگرم می رسد و پیشرانه هواخنک اش با استارت الکتریکی روشن می شود. از جمله معایب آن باید به ایجاد لرزش در بخش هایی مثل جاپایی ها در فواصل کوتاه اشاره کرد. ضمن این که در دنده های میانی کشش موتورسیکلت افت می کند.

از جمله نکات مثبت آن باید به سواری و هندلینگ مناسب و کیفیت خوب پیشرانه اشاره کرد.

رقبای داخلی و خارجی

•    Taktaz 125
•    Behtaz 125
•    Azma 125

نکات مثبت

•    سواری و هندلینگ مناسب
•    کیفیت مونتاژ خوب و تنوع رنگ مناسب

نکات منفی

•    ایجاد لرزش در جاپایی ها در فواصل کوتاه
•    نبود روکش برای بخش بالایی اگزوز و احتمال برخورد کف کفش با این قسمت
•    افت کشش موتور در دنده های میانی
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 
امکانات و تجهیزات

رنگ های منتوع آبی، مشکی، نقره ای و قرمز، زین راحت، کاور محافظ اگزوز، روکش کروم اگزوز مقاوم در برابر حرارت، نشان گر دنده، ترمزهای دیسکی.

مشخصات فنی

کلاس: اسکوتر شهری
گیرباکس: -
تعداد سیلندر: تک سیلندر
حجم موتور: 125 سی سی
قدرت: 10 اسب بخار
گشتاور: 9.5 نیوتن
مصرف ترکیبی: 2.6 لیتر
حجم مخزن سوخت: - لیتر
شتاب: -

قیمت: 

پیشنهاد نهایی

اگر فکر می کنید با این اسکوتر می توانید آدرنالین با سرعت را تجربه کنید، باید خدمت تان بگوییم که سخت در اشتباهید. این دوچرخه موتوردار فقط به درد جا به جایی های شهری می خورد و بس. لذت و هیجان اصلا در کارش نیست.
 


کویر T2، موتورسیکلت تریل

هارمونی زیبا

یک تریل خوش قد و قامت که نام اش 248 T2 cc است. در همان نگاه اول با دیدن این موتورسیکلت به خود خواهیدگفت که چقدر زیباست. بخش زیادی از این زیبایی را باید به پای ترکیب بندی رنگ قطعات بدنه نوشت. به طور مثال رنگ قرمز و مشکی برای فلاپ های این موتورسیکلت یک هارمونی زیبا برایش ایجاد می کند.

ظاهر T2 و نوع عاج لاستیک هایش کاملا بیان گر توانایی های این موتورسیکلت است. ضمن این که رینگ های پره ای طلایی در هماهنگی کامل با رنگ دوشاخه جلو هستند. در این موتورسیکلت تجهیزاتی به کاررفته که کاملا کاربردی هستند. از جمله آنها باید به شل گیرهای مقاوم، کیفیت مناسب زین، حفاظ اگزوز، نمایش گرهای دیجیتال، چراغ خطر LED، جای دست برای سرنشین، استارت الکتریکی، محافظ انجین و شاسی، ترمزهای دیسکی و کیفیت رنگ مناسب فلاپ ها اشاره کرد.
 
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 

این موتورسیکلت دارای پیشرانه ای با کیفیت آلایندگی یورو3 است. T2 یک پیشرانه چهارزمانه تک سیلندر دارد که می تواند در کمی بیش از 7 هزار دور بر دقیقه 14.5 اسب بخار نیرو تولید کند. گشتاور این پیشرانه نیز در حدود دور 5 هزار و 500 به 16.5 نیوتن متر می رسد. درواقع با این اعداد و ارقام باید گفت T2 در بخش پیشرانه از تکنولوژی خاصی مثل بسیاری از موتورهای رقیب اش بهره نیم برد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت طبق اعلام سازنده اش 125 کیلومتر است که برای موتورسیکلتی در کلاس تریل های کم حجم مناسب است.

البته هر چند این موتورسیکلت دارای حداکثر سرعت بالایی نیست اما در عوض شتاب ثانویه آن به مدد گیرباکس 5 سرعته ضریب کوتاه اش به خصوص در دنده 3 قابل قبول است. البته این نوع ضریب دنده که به اصطلاح Close Ratio نام دارد به دلیل این در موتورسیکلت های کراس استفاده می شود که در مسیرهای خارج از جاده یا آفرود کشش مناسب را داشته باشند.

پیشرانه این موتورسیکلت نسبت تراکمی به اندازه 12.1 به یک دارد. این یعنی باید همیشه در باک 12 لیتری آن بنزین سوپر بریزید وگرنه پیشرانه دچار ناک زدن می شود. از جمله قابلیت های مناسب T2 ترمزهای دیسکی است که به این راحتی ها در مقابل ترمزهای مکرر شانه خالی نمی کند. این ساخته شرکت رادیسون در بازار کراس ها وزن به اندازه 121 کیلوگرم دارد و از این رو در رده میان وزن های کلاس 250 قرار می گیرد. کویرموتور در ایران این موتورسیکلت را با رنگ های قرمز، سفید، زرد، نارنجی و مشکی عرضه می کند. یکی از انتقاداتی که به این موتورسیکلت وارد است گارانتی بسیار کوتاهی است که برایش در نظر گرفته اند. به شکلی که این گارانتی تنها در یک ماه با 1000 کیلومتر خلاصه می شود.

رقبای داخلی و خارجی

•    Taktaz VR230
•    Pishro Trail 250
•    Pishro 249

نکات مثبت

•    صدای کم پیشرانه
•    تنوع رنگ
•    شتاب ثانویه قابل قبول به علت ضرایب نزدیک گیرباکس
•    ترمزهای دیسکی پرقدرت

نکات منفی

•    گارانتی کوتاه یک ماهه
•    باتری ضعیف ساخت چین
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 
امکانات و تجهیزات

تنوع رنگ قرمز، سفید، مشکی، زرد و نارنجی، شل گیرهای مقاوم، کیفیت مناسب زین، حفاظ اگزوز، نمایش گرهای دیجیتال، چراغ خطر LED، جای دست برای سرنشین، استارت الکتریکی، محافظ انجین و شاسی، ترمزهای دیسکی و کیفیت رنگ مناسب فلاپ ها، رینگ های پره ای طلایی

مشخصات فنی

کلاس: موتور تریل
گیرباکس: 5 سرعته
تعداد سیلندر: تک سیلندر، چهارزمانه
حجم موتور: 248 سی سی
قدرت: 14.5 اسب بخار در دور 7 هزار
گشتاور: 16.5 نیوتن متر در دور 5500
مصرف ترکیبی: - لیتر
حجم مخزن سوخت: 12 لیتر
شتاب: -

قیمت: 


پیشنهاد نهایی

از نکات منفی این موتور باید به باتری ساخت چین اشاره کرد که کیفیت چندانی ندارد و اگر بیش از یک سال دوام بیاورد یعنی شانس به شما رو کرده است. یکی از محاسن این موتورسیکلت صدای کم پیشرانه آن است که باعث آزرده شدن کسی نمی شود. رینگ های آن از رقیبان اش در مقابل ضربات مقاوم تر هستند.
 


KTM 1190RC8، موتورسیکلت پرحجم

پرقدرت و کم طرفدار

در این مطلب به سراغ یکی از محصولات نه چندان شناخته شده موتورسیکلت های پرحجم کاوازاکی در ایران یعنی KTM رفتیم. البته این برند اتریشی در بازار کراس ها و تریل ها یکی از بهترین ها در جهان است و نیازی به معرفی ندارد.

اما KTM به دلیل این که کم تر از موتورسیکلت سازان ژاپنی و ایتالیایی به ایران راه پیدا کرده است هنوز گویا در بازار غریبه به حساب می آبد.
 
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 

البته این غریبی در بخش موتورهای ریس استریت و سوپربایک ها بیش تر به چشم می خورد. البته کی تی ام در بخش موتورسیکلت های پرقدرت اسپرت محصولات گسترده ای ندارد ولی در عوض اگر قرار باشد در مورد موتورسیلکت های تریل صحبت کنید آن وقت با انبوهی از مدل های این نارنجی پوش (رنگ اصلی محصولات کی تی ام) رو به رو می شوید.

مدل RC8 R 1190 قوی ترین محصول کی تی ام در ایران است. این موتورسیکلت که از شاسی اختصاصی بهره می برد برای اولین بار در سال 2008 ساخته شد. در همان ابتدای تولید هم چهره کاملا متفاوت آن نسبت به رقیبان اش در این کلاس منتقدین و موافقین زیادی داشت و حتی در حال حاضر هم جزو موتورسیکلت هایی به حساب می آید که افراد کمی به سراغ اش می روند.

1190 دارای یک پیشرانه 2 سیلندر است که با حجم 1190 سی سی می تواند 173 اسب بخار نیرو در دور 10 هزار و 250 تولید کند. قدرتی که با توجه به وزن 184 کیلویی این موتورسیکلت می تواند نسبت قدرت به وزن مناسبی را برایش ایجاد کند.

در سال 2012 این موتور سیکلت دوباره به روزرسانی شده و نسبت تراکم اش هم به 13.5 به یک رسیده است. اگر قصد خریدش را داشته باشید می توانید 2 ترکیب رنگ سفید- نارنجی و مشکی- نارنجی را سفارش بدهید.

ترمزهای بسیار قوی دیسکی در جلو و عقب و نمایش گر تمام دیجیتال، شاخص میانگین مصرف سوخت، نمایش گر دنده، نمایش گر وضعیت سیالات، نمایش گر دمای مایع خنک کننده، نمایش گر مصرف سوخت، صفحه پیغام نقص فنی، چراغک سیستم ضدسرقت از جمله مواردی هستند که می توانید در این موتورسیکلت پیدا کنید.

هم چنین محدوده هشدار سرعت قابل تنظیم، نمایش گر میانگین سرعت، نمایش گر مسافت سنج کل (ODO Meter)، 2 شاخص مسافت سنج مقطعی (Trip Meter)، نمایش گر مدت زمان سواری، نمایش گر زمان باقی مانده برای اجرای سرویس دوره ای از دیگر تجهیزات این موتورسیکلت هستند.

از جمله نکات مثبت آن باید به کیفیت خوب قطعاتی مثل کمک فنرها اشاره کرد که ساخت WP Suspension اتریش هستند.

رقبای داخلی و خارجی

•    Suzuki GSX 1000R
•    Kawazaki Ninja ZX10 R
•    Honda CBR

نکات مثبت

•    کیفیت خوب قطعاتی مثل کمک فنرها که ساخت WP Suspension اتریش هستند.
•    تجهیزات فراوان، کیفیت ساخت و مونتاژ بالا
•    نسبت تراکم بالای پیشرانه

نکات منفی

•    مدت کوتاه گارانتی نسبت به قیمت
•    بهای بالای قطعات
•    چهره خاص که چندان همه پسند نیست
•    تنوع رنگ کم
 4 مدل موتورسیکلت برای 4 نوع سلیقه
 
امکانات و تجهیزات

ترمزهای بسیار قوی دیسکی در جلو و عقب و نمایش گر تمام دیجیتال، شاخص میانگین مصرف سوخت، نمایش گر دنده، نمایش گر وضعیت سیالات، نمایش گر دمای مایع خنک کننده، نمایش گر مصرف سوخت، صفحه پیغام نقص فنی، چراغک سیستم ضدسرقت، محدوده هشدار سرعت قابل تنظیم، نمایش گر میانگین سرعت، نمایش گر مسافت سنج کل (ODO Meter)، 2 شاخص مسافت سنج مقطعی (Trip Meter)، نمایش گر مدت زمان سواری، نمایش گر زمان باقی مانده برای اجرای سرویس دوره ای.

مشخصات فنی

کلاس: موتورسیکلت پرحجم
گیرباکس: -
تعداد سیلندر: 2 سیلندر
حجم موتور: 1190 سی سی
قدرت: 173 اسب بخار در دور 10 هزار و 250
گشتاور: -
مصرف ترکیبی: 3.6 تا 4.5 گالن
حجم مخزن سوخت: 16.5 لیتر
شتاب: -

قیمت: 


پیشنهاد نهایی

باک این موتورسیکلت 16.5 لیتر حجم دارد و در سیکل ترکیبی با توجه به کیفیت سوخت مصرفی بین 3.6 تا 4.5 گالن سوخت مصرف می کند. کویرموتور برای این موتورسیکلت گارانتی 24 ماهه در نظر گرفته است که با توجه به عدم شناخت کافی از این برند در بازار به نظر می رسد زمان کمی است. قیمت قطعات این موتور نسبت به رقیبان ارزان نیست.