چند سالی است که علاقه عموم مردم نسبت به خودروهای شاسیبلند افزایش یافته است و خودروهای سدان به حاشیه کشیده شدهاند. بیشتر خودروسازان برای سود بیشتر دست به تولید خودروهای شاسیبلند زدهاند و انواع خودروهای با ارتفاع بیشتر را روانه بازارها کردهاند.
با این حال معمولا این خودروهای بزرگ شتاب کمی نسبت به خودروهای سدان دارند و برای کسانی که عاشق سرعت هستند، گزینه خوبی محسوب نمیشوند. اما لامبورگینی با معرفی اولین شاسی بلند خود نشان داد که خودروهای غیر سدان نیز میتوانند پرسرعت و هیجانانگیز باشند. خودرویی به نام اوروس که لقب سریعترین شاسی بلند جهان را نیز با خود به یدک میکشد.
موتور ۴ لیتری توئین توربو V8 در زیر کاپوت این خودرو میتواند قدرت ۶۴۰ اسب بخاری و گشتاور ۸۵۰ نیوتونمتری تولید کند. چنین اعدادی را تنها در یک خودروی اسپرت میتوان دید و البته اوروس هم غیر از این نیست. یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز در کنار موتور قرار میگیرد تا درنهایت این مجموعه تولید و انتقال قدرت بتوانند طی ۳.۶ ثانیه اوروس را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند. همچینن رسیدن به ۲۰۰ نیز برای این شاسیبلند تنها ۱۲.۲ ثانیه زمان میبرد.
اروس میتواند حداکثر به سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و مصرف سوخت نیز به طور میانگین ۱۲.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.
این غول ایتالیایی ۲۱۹۷ کیلوگرم وزن دارد. با این وجود، اوروس شتاب بیشتر و زمان توقف کوتاهتری نسبت به گالاردو را ثبت کرده است که پیشرفت فوقالعاده تکنولوژی طی دهه اخیر را نشان میدهد.
ترمز ۴۴۰ میلیمتری در جلو، بزرگترین ترمزی است که بر روی یک خودرومیتوان دید. ترمزهای بزرگ این امکان را به راننده میدهند که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در طی مسافت ۳۳.۷ متری خودرو را متوقف کند.
اولین شاسی بلند لامبورگینی ۵۱۱۲ میلیمتر طول، ۱۶۳۸ میلیمتر ارتفاع و فاصله دو محوری برابر با ۳۰۰۳ میلیمتر دارد. به لطف سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب که امکان چرخش ۳ درجهای را به آنها میدهد، اوروس عملکرد بسیار خوبی در پیستها دارد.
لامبورگینی اوروساما سقف کشیده این لامبورگینی باعث نشده است که سرنشینان فضای کمی را در اختیار داشته باشند. در ردیف جلو سرنشینانی با قد ۲ متر و در ردیف عقب با قد ۱.۹ متر مشکلی برای نشستن نخواهند داشت. درضمن دو نسخه ۴ و ۵ سرنشینه اوروس برای بازار درنظر گرفته شده است.
با اینکه اوروس یک خودروی اسپرت محسوب میشود، اما این دلیلی برای لامبورگینی نبوده که فضای بار کمی را برای این شاسی بلند در نظر بگیرد. ۶۱۶ لیتر فضای حمل بار در عقب خودرو وجود دارد که با بستن صندلیهای عقب، این فضا به ۱۵۹۶ لیتر افزایش پیدا میکند.
لامبورگینی اوروسبا استفاده از شیفتر تعویض حالت رانندگی که زیبایی خاصی دارد، میتوان بین ۶ حالت رانندگی جادهای، اسپرت، پیست، شن، ماسه و برفی یکی را انتخاب کرد. به طور استاندارد نیز چرخهای ۲۱ اینچی بر روی اوروس قرار میگیرند که خریداران میتوانند سایزهای ۲۲ و ۲۳ اینچی چرخها را به عنوان یک آپشن سفارش دهند.
اما مهمترین عدد برای ایتالیاییها، میزان فروش این شاسی بلند است. لامبورگینی در سال ۲۰۱۷ توانست رشد ده درصدی در فروش کلی را تجربه کند به طوری که درکل توانست ۳۸۱۵ دستگاه خودرو را به فروش برساند. اما آنها انتظار دارند که اوروس ۳۹۰ هزاردلاری بتواند این میزان را حدودا دوبرابر کند تا آنها بتوانند به فروش کلی ۷۰۰۰ دستگاه برسند.
همه چیز در دنیای افراد مشهور و سلبریتی ها خاص است و سبک زندگی و امکانات رفاهی زندگی آنها با مردم عادی فرق دارد. این سلبریتی ها که بازیگران، ورزشکاران، خوانندگان و چهره های سرشناس دنیا هستند، به امکانات حمل ونقلی شخصی ازجمله جت، کشتی و خودروهای خاص و گران علاقه دارند تاجاییکه برخی از آنها به داشتن کلکسیون خودرویی مشهور هستند. برخی سلبریتیها برای جلب توجه و اعتبار بیشتر سراغ آخرین خودروهای فوق گران و خاص میروند و از بین همه خودروهای لوکس در جهان بعضی از آنها بیشتر موردتوجه این افراد قرار دارند، از این جهت این خودروها دارای ارزش افزوده و برند قویتری در میان سایر خودروها هستند.
در این گزارش به آخرین خودروهای موردتوجه سلبریتی ها می پردازیم.
مرسدس بنز جی کلاس
این خودروی شاسی بلند و زیبا طرفداران بسیاری در بین ستاره های پاپ دارد. البته سیلوستر استالونه بازیگر معروف فیلمهای اکشن یکی از کسانی است که به داشتن مرسدس بنز جی کلاس افتخار می کند. قیمت این خودرو از 110هزاردلار شروع میشود و تا 140هزاردلار برای مدل جی 63 بالا میرود.
تسلا مدل اس
تسلا مدل اس به ویژه برای ستارگانی که ادعای حفاظت از محیط زیست دارند یا جزو فعالان محیط زیست هستند، یک انتخاب مناسب است. فهرست سلبریتی هایی که از این خودروهای الکتریکی با قیمت کمتر از 100هزاردلار دارند، عملا بی پایان است!
فراری لافراری
این خودرو سریع با نام لوئیز همیلتون، راننده معروف انگلیسی مسابقات فرمولیک پیوند خورده است اما چهره هایی مانند جاستین بیبر بازیگر و خواننده و گوردون رامزی آشپز و صاحب چند رستوران و شخصیت تلویزیونی از این خودروی گران استفاده میکنند. این خودرو یک مدل سوپراسپرت است.
بنتلی جی تی
بنتلی جی تی خودروی موردعلاقه ستاره های موسیقی جهان است و هر تازه کار در این بخش از هنر، با آرزوی داشتن این خودرو پا به این عرصه گذاشته است. بنتلی سریعترین و لوکس ترین خودروهای جهان است و قیمت آن از 200هزاردلار شروع میشود و به 300هزاردلار برای مدلهای بالاتر هم میرسد.
لندروور-رنجروور
این خودرو برای بیشتر ستارگان جهان یک انتخاب دوست داشتنی و لذت بخش است. قیمت این SUV از حدود 85هزاردلار شروع میشود و تا 130هزاردلار برای مدلهای سوپرشارژر بالا میرود.
لامبورگینی اونتادور
لامبورگینی اونتادور هم رانندگان مشهوری به خود دیده است و در بین ستاره های هالیوود وفاداران بسیاری دارد. البته قیمت آن چندان بالا نیست و معمولا برای مدل LP700 به بالا از 400 تا 550 هزاردلار پرداخت می شود.
پورشه 911
پورشه خودروی مورد علاقه جیمز دین، ستاره فقید سینمای جهان است. البته پورشه در بین بسیاری از سلبریتی های دیگر جهان هم طرفدار داشته است اما به طور قطع هیچکدام آنها به اندازه جیمز دین مشهور نبوده اند.
رولزرویس فانتوم
این خودرو یادآور عصر طلایی هالیوود است. در آن دوره فانتوم در همه خیابانهای شهر لس آنجلس دیده میشد. ضمن اینکه 471هزاردلار، قیمت ارزانی برای این خودرو نیست که البته باتوجه به ارزش نمادین این خودرو بسیاری از سلبریتی ها حاضر هستند این مبلغ را پرداخت کنند.
اپل پنجشنبه شب دعوتنامههای مراسم رونمایی از محصولات سختافزاری جدید خود را ارسال کرد.
مطابق معمول، سریعا تصاویر این دعوتنامه در اینترنت و فضای مجازی منتشر شد و گمانهزنیها و رمزگشایی از آن توسط رسانهها و البته کاربران شبکههای اجتماعی آغاز شد.
اپ مراسم رونمایی از آیفونهای ۲۰۱۸ و احتمالا دو آیپد جدید، مکبوکهای بهروز شده و البته اپل واچ سری ۴ را روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ماه) برگزار خواهد کرد. مکان برگزاری همان تالار استیو جابز در کوپرتینو و ساعت ۱۰ صبح (۹ شب به وقت ایران) است.
اما مهمترین نکته دعوتنامه اپل برای این مراسم؛ لوگوی استفاده شده در آن است. حلقههایی طلایی رنگ در یک پسزمینه مشکی با عبارت «دور هم جمع شویم» (Gather Round) که تعجب همگان را برانگیخته است.
این حلقههای طلایی که در ابتدا به نظر میرسد نماد و شمایل ساختمان جدید این شرکت در کوپرتینو باشد؛ هم شوخی و خنده کاربران را به همراه داشته و هم رسانهها توانستند چندین رمزگشایی از آن داشته باشند.
رنگ طلایی؛ حلقههای طلایی
اولین گمانهزنی این است که اپل میخواهد آیفونهای جدید را با رنگ طلایی وارد بازار کند. عکسهای جدید لو رفته از آیفونهای ۲۰۱۸ این شرکت این موضوع را بیشتر تایید میکند.
تصاویر آیفونهای جدید iPhone Xs و iPhone Xs Plus در رنگ طلایی با نمایشگری مشکی هستند. پیشبینی میشود رنگ طلایی در پسزمینه مشکی، تم غالب اپل در این مراسم و محصولات معرفی شده باشد. یعنی شاید آیپد و ساعت هوشمند اپل هم طلایی رنگ باشند.
گمانهزنی بعدی از رونمایی اپل واچ ۴ با رنگ و حلقههای طلایی حکایت دارد. شباهت زیادی میان حلقه طلایی دعوتنامه با حلقه چرخان اپل واچ وجود دارد. شاید ساعت هوشمند جدید اپل در مدل LTE از رنگ طلایی و مشکی با حلقههای طلایی رونمایی شود.
برخی رسانهها هم حلقههای طلایی دعوتنامه را شبیه به لنزهای دوربین آیفون ۶.۱ اینچی میدانند. این آیفون همانند سری X از طراحی فلز و شیشه، شارژ بیسیم، فیس آیدی و حاشیه نمایشگر کم برخوردار است.
احتمال دیگر هم معرفی محصولات جدیدی از سوی اپل است. حلقههای طلایی دعوتنامه میتوانند نشان از هر محصول جدید دیگری داشته باشند.
شوخیهای کاربران
اما برخی از کاربران شبکههای اجتماعی، فارغ از اینکه اپل میخواهد چه محصولی در ۲۱ شهریور ماه معرفی کند؛ سراغ شوخی و ایدههای خلاقانه با حلقههای طلایی دعوتنامه ۱۲ سپتامبر رفتند.
برخی کاربران این حلقهها را به قهرمانان فیلم Power Rangers مرتبط کردند:
بازی سونیک و جمع کردن حلقهها هم شوخی بعدی کاربران است:
اپل و مراسمی ترسناک هم ایده بعدی است:
این طرحها هم در اینترنت دست به دست میشوند:
به هر حال، اپل توانسته به هدف خود برسد و دعوتنامهای ارسال کند که همه رسانهها و کاربران را دو هفته پیش از شروع مراسم مهم سال خودش؛ به هیجان و واکنش و کنکاش وادار کند.
تقریبا یک ماهی می شود که تیزر های مختلفی از محصول جدید بوگاتی در فضای مجازی دست به دست می شود. اکنون هیولای جدید بوگاتی با نام دیوو در نمایشگاه پبل بیچ آمریکا رونمایی شده است. هایپر کار خشمگین کمپانی که نسبت به شیرون بسیار تهاجمی تر است.
طراحی بدنه نسبت به مدل شیرون بسیار متفاوت است. مهندسین بوگاتی تمرکز خود را در معرفی نمونه دیوو بر روی فاکتور های آیرودینامیکی این هایپر کار خشمگین گذاشته اند. با دیدن قسمت جلویی در ابتدا کمی سردرگم خواهید شد. جلوپنجره طراحی متفاوتی را تجربه کرده است و کمی بزرگ تر شده است. یک اسپلیتر بزرگ آبی رنگ هم وظیفه شکستن باد و تولید نیروی جاذبه را بر عهده دارد.
چراغ های دیوو هم به صورت افقی قرار گرفته اند و چهره خودرو را تهاجمی تر کرده اند. اگر از زاویه کناری به خودرو نگاه کنیم، هنر دست طراحان بوگاتی را آَشکارا خواهیم دید. زیر درب دیوو چند ورودی هوا قرار گرفته اند تا از کانال های مربوطه هوا را به زیر خودرو بفرستند. شکل کلی در ها همانند شیرون است اما از خطوط بیشتری در طراحی بدنه استفاده شده است. بر روی سقف خودرو ورودی هوا NACA قرار گرفته است تا هوا را به داخل موتور بفرستد.
اسپویلر جدید هم حالت سازگار دارد و 23 درصد از شیرون عریض تر است. دیفیوزر عقب هم بسیار کارساز است و خودرو را به میزان 1.6G به زمین می چسباند. سیستم آیرودینامیکی بوگاتی دیوو نسبت به شیرون، 90 کیلوگرم جاذبه بیشتری تولید خواهد کرد. بوگاتی دیوو به اطف استفاده از قطعات فیبر کربنی بیشتر از جمله کاور فیبر کربنی اینترکولر، وزن کمتری نسبت به شیرون دارد. اما وزن این نمونه تنها 35 کیلوگرم سبک تر از شیرون است (1950 کیلوگرم).
به گفته مسئولان کمپانی بوگاتی، نمونه دیوو قادر خواهد بود در پیست Nardò 8 ثانیه سریع تر از شیرون تایم بزند. دیوو تمام برتری خود نسبت به شیرون را مدیون استفاده از پکیج آیرودینامیکی جدید است زیرا قدرت موتور همانند شیرون، 1500 اسب بخار است. اما سرعت نهایی دیوو به صورت الکترونیکی بر روی 380 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
این در حالیست که بوگاتی شیرون توان رسیدن به سرعت 420 کیلومتر بر ساعت را داراست. از این هایپر کار جذاب بوگاتی تنها 40 نمونه تولید خواهد شد. هر کدام از این نمونه ها 5.8 میلیون دلار قیمت دارند و جالب است بدانید تمامی نمونه های دیوو از قبل پیش فروش شده اند.
بالاخره اتفاقی که دوست نداشتیم رخ دهد، رخ داد. قیمت پراید یعنی ارزان ترین خودروی تولیدی در داخل کشور در هفته ای که گذشت به مرز 40 میلیون تومان رسید. البته که در بازار آزاد، برخی دلالان قیمت ها را از این هم بالاتر برده اند و ارقام عجیب و غریبی می گویند. قابل پیش بینی هم بود.
بعد از نوسانات اخیر ارز، مشخص بود که سونامی افزایش قیمت ها به محصولات وطنی هم خواهد رسید. هر چند طی هفته های اخیر قیمت انواع خودروهای ساخت داخل تا چند میلیون تومان افزایش داشتند اما تیر خلاص را «شورای رقابت» به این بازار نیمه جان زد. به نحوی که قیمت بسیاری از خودروهای تولید انبوه ایرانی در چند روز گذشته وارد کانال یکصد میلیون تومانی شد و برای خرید ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر ساخت داخل نیز باید حدود 40 میلیون تومان کنار بگذاریم!
همین اتفاق بهانه ای شد تا فلاش بک بزنیم به عقب. به همین 10 سال پیش. به تابستان سال 1387... می خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پولِ امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال 87 چه خودروهای صفر کیلومتری می توانستیم بخریم.
تویوتا کرولا (مدل 2008)
بهار سال 87 بود که نسل نو «تویوتا کرولا» به ایران آمد. یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان که در کشورمان نیز طرفداران پروپاقرصی داشت. کرولا 2008 برخلاف نسل قبلی خود، چهره ظاهری زیبا و مدرنی داشت که بی شباهت به مدل «کمری» نبود. همین امر سبب شد تا برخی از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری را داشتند به سمت کرولا جذب شوند.
این خودرو موتور 1.8 لیتری 130 اسب بخاری داشت که با جعبه دنده چهار سرعته خودکار عرضه می شد. کرولا در دو تیپ Xli (مدل پایه) و Gli (فول آپشن) به کشورمان آمد که از تفاوت های این دو تیپ می توان به سانروف برقی اشاره کرد. قیمت کرولا Xli (مدل شرکتی) در آن زمان از حدود 38.5 میلیون تومان آغاز می شد که این رقم در مدل Gli به 42 میلیون تومان می رسید.
سوزوکی گرندویتارا (مدل 1387)
از اواسط دهه 80 خورشیدی بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با مشارکت شرکت «سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل «گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ بالا توانست بخشی از مشتریان خودروهای وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرندویتارا در ابتدا با موتور دو لیتری 140 اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه 80، موتور 2.4 لیتری جایگزین موتور قبلی شد.
ویتارا در ایران در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک (با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال 87 مدل دنده دستی این خودرو با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومانی به فروش می رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود. مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت 41 میلیون تومان به فروش می رسید.
هیوندای سوناتا (مدل 2008)
یکی از معروف ترین خودروهای وارداتی در دهه 80 خورشیدی. سوناتا جزو اولین خودروهای خارجی بود که بعد از آزاد شدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسندی که داشت به سرعت توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند.
سوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو مجهز به موتور 2.4 لیتری 164 اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد. قیمت سوناتا (مدل چهار سیلندر) در سال 87 از حدود 37 میلیون شروع می شد که این رقم برای مدل فیس لیفت 2009 به حدود 40 میلیون تومان می رسید. لازم به ذکر است که انواع مدل های کم کارکرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی 30 الی 35 میلیون تومانی قابل خریداری بودند!
کیا کارنز (مدل 2008)
«کیا کارنز» دیگر خودرویی است که با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می توانستیم در سال 87 خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس MPV (ون شهری) قرار دارد، جزو معدود محصولات کره ای بود که آنچنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می دادند سراغ خودروهای سدان یا شاسی بلند بروند.
این خودرو مجهز به یک موتور دو لیتری بود که می توانست 145 اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی آن که کارنز در آن روزها قیمتی معادل 35 الی 37 میلیون تومان داشت.
ب ام و 318i (مدل 2005)
شاید امروز باورکردنی نباشد، اما در سال 87 یعنی حوالی سال 2008 میلادی با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می شد یک دستگاه ب ام و سری 3 مدل 2005 خریداری کرد! خودرویی که بعد گذشت 15 سال از زمان عرضه، هنوز جذاب است چه رسد به آن روزها! ب ام و 318i (اتاق E46) دارای موتور دو لیتری بوده که 150 اسب بخار قدرت تولید می کرد. این خوردو که از نوع دیفرانسیل عقب است در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه های کار کرده 318i در آن روزها از 38 میلیون تومان شروع می شد که این رقم در نمونه های کم کارکرد به حدود 40 میلیون تومان می رسید.